Kadıköy CKM’de (Caddebostan Kültür Merkezi) QNB Finansbank Finclub Müzikal ve Dans Kulübü üyeleri tarafından 23 Haziran'da sahnelenen '' Keşanlı Ali Destanı '' müzikli oyunu ile amatör bir başarı sergilendi.
Aralarında hiçbir profesyonel oyuncunun bulunmadığı, tamamı banka personelinden oluşan tiyatro topluluğu, bu işi meslek edinmiş olan tiyatro sanatçılarını hiç aratmadılar. Yönetmenliğini Sitare Bilge’nin, yardımcı yönetmenliği İlter Kapıcı, müzik direktörlüğünü Can Türkkan, dekor tasarımını Mehmet Bilge, koreografiyi Ayşe Taşyar’ın yapmış olduğu, müzikleri Yalçın Tura’ya ait , Haldun Taner’in Keşanlı Ali Destanı adlı müzikli oyununda şu ‘’oyuncu’’ personel yer aldı:
Hidayet Ömer Erdin, Filiz Onaran Derin Çeltikçi, Bülent Onaran Bora Ersin, Gazeteci Çocuk, 1.Kondulu ve Duzişe Düztaban Aslı Tuna Şen, Temel Koray Başaran, Keşanlı Ali Ayhan İlhan, Zilha ve Nevvare Hediye Bozduman, Şerif Abla Nevin Yılmaz, İzmarit Nuri Eyüp Emre Alptekin, Hafize Ayşe Fatma Ateş Çeltikçi, Derviş Dayı ve Profesör Şahin Aslan, Beşvakit Niyazi ve Davut Daltaban İlker Ersin, Şişman Polis ve Politikacı Can Erdin, Zayıf Polis ve Tarçınizade Ahsen Bahadır Alın, Teke Kazım ve Şakir Şaklaban Erdal Can Alkan, Sipsi Selim Baran Etik, Lutfiye ve Kamile Kaltaban Kezban Küçükbingöl, Resmiye ve Şahinde Şaklaban Hazal Alkan, Raziye ve Dürdane Daltaban Neslihan Soytürk, 2.Kondulu Burcu Tütün, Gazeteci ve Suhandan Gülperi Pelin Uysal, İhya Onaran Can Veli Sarı, Sarhoş Rasih, Çakal Rüstem ve Manyak Cafer Salih Bahadır Uzun, Şoför ve Kürt Sabri Hakan Akoğlu, Madam Olga Uğurlu Damla Ocak, Yaşlı Kadın ve 3.Kondulu Helin Yıldız. Oyunda müzik eşliği de canlı olarak yapıldı, piyanoda Can Türkkan, klarinette Yiğit Şahan Yüksel, gitarda Hasan Aran, basgitarda Yiğit Şen ve davulda Korcan Ulusoy eşlikçi olarak yer aldılar.
Türk Tiyatrosunda çığır açmış bir oyun olan, Haldun Taner’in 1962’de yazdığı ve metin-müzik ilişkisinden ödün vermeyen Keşanlı Ali Destanı müzikali, ilk kez 1964 yılında Gülriz Sururi – Engin Cezzar Tiyatrosunda sahnelenmiş, çok büyük coşkuyla karşılanmış olan ilk epik oyundur. Konu genelde bir gecekondu semti olan Sineklidağ’da geçer ve gecekondu sorununu ele alır. Büyük kent ile gecekondu arasındaki zıtlıklarla, politikacı-vatantaş ilişkisindeki çarpıklıklar ele alınmaktadır. Tüm bu olaylar, besteci Yalçın Tura’nın müzikleri ile sunulan şarkılarla anlatılır.
Konusu Cumhuriyet’in ilk yıllarından Demokrat Parti dönemine kadar olan süreç içindeki zaman diliminde yer alan Keşanlı Ali Destanı, eleştirel ve yalın bir dil kullanılarak işlenmiştir. Gerek konusu gerekse dili nedeniyle birçok tiyatrolarda oynanmış ve yurt dışı turneleri de olmuştur.
Haldun Taner’in Keşanlı Ali Destanı epik oyunu, gecekondu mahallesi olan Sineklidağ’da geçer. Ali, Zilha adlı kızı sevmektedir. Zilha’nın amcası öldürülür, suçu Ali’nin üzerine atarlar. Zilha’nın sevilmeyen ve herkesten haraç toplayan amcasının cinayetinde, Ali suçsuzluğunu kanıtlayamadığı için hapse girer. Bir süre sonra hapisten çıkarken, mahallece karşılama töreni düzenlenir. Herkes onu sevdiği için mahalleye muhtar olur. Ancak, Ali’yi sevmeyenler arkasından onun kuyusunu kazmaktadırlar.
Bu temsilin mimarı, yıldızı parlamakta olan rejisör Sitare Bilge’yi kutluyorum. Oyunculuk ve sahne deneyimi olmayan, tek işleri banka memurluğu olan kişilerden oluşturduğu amatör toplulukla bu güzel etkinliği, neredeyse profesyonel ve eğitimli sahne sanatçılarını aratmayacak bir düzeye getirmesi büyük bir şeydir. Bilge’nin disiplinli ve kararlı çalışması sonucu, bu güzel oyun başarıyla sahnelenmiştir.
Bu temsil tamamen sosyal sorumluluk projesi olarak ele alınmış ve oyundan elde edilen gelir " Kültür Bilincini Geliştirme Vakfı / Kültür Karıncaları Projesi " için harcanmıştır. Bu duyarlılığı gösteren QNB Finansbak’ı kutlamak gerekiyor. Hem kültür ve sanata hem de sosyal sorumluluk projelerine destek verdikleri için. Bu güzel örnek bir davranışın, tüm diğer firmaların da uygulaması dileğiyle.
İsmail Hakkı Aksu