Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından temeli 24 yıl önce atılmasına karşın, yapım çalışmaları üç yıl kadar önce hızlandırılan İzmir'deki bornova kültür merkezi hizmete girdi. Devlet Tiyatroları kendi salonunda temsillere başlarken Opera Salonu'nda da 3-4 Mart'ta DOB'un büyük yapımı Troya sahnelenecek. İzmir DOB, 11 ve 13 Mart tarihlerinde Cavalliere Rusticana ve Palyaço operasını buradaki yeni salonunda sahneleyecek. 17 Mart 2019'da İzmir Devlet Senfoni Orkestrası ile İzmir Devlet Opera ve Balesi Korosu, solistleri ve Devlet Çoksesli Korosu'nun şef Rengim Gökmen yönetiminde, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın da katılması beklenen “resmî” açılış töreninde bir konser verecekler.
Bornova Kültür Merkezi'nde İzmir Devlet Opera ve Balesi Müdürlüğü, İzmir Devlet Senfoni Orkestrası Müdürlüğü ve İzmir Devlet Klasik Türk Müziği Korosu Müdürlüğü yer alacak. İzmirDOB'un kurucusu olan Necdet Aydın'ın adının verildiği opera sahnesi 740 koltuk kapasiteli. Bozkurt Kuruç adı verilen tiyatro sahnesi 380 koltuklu, klasik koronun salonu da 320 koltuğa sahip. BKM'nde iki katlı kafeterya, kitapçılar, sanatçılar için 18 kulis odası, idari bölümler, ofisler ve 150 araçlık otopark bbulunuyor. Bina modern havalandırma, ısıtma ve soğutma sistemlerine sahip. İzmirDOB'un halen Çankaya semtinde bulunan depo ve atölyeleri de BKM'ye taşınıyor. İzmirDOB'un tarihî Elhamra Sineması'ndaki etkinlikleri de ddevam edecek.
NECDET AYDIN KİMDİR?
Adı, Bornova Kültür Merkezi'ndeki opera salonuna verilen Necdet Aydın (1931-2013 ) 1982'de İzmir Devlet Opera ve Balesi'ni kurmakla görevlendirilen değerli bir opera sanatçısıydı. 1956'da Ankara Devlet Konservatuvarı Opera Yüksek Bölümünü bitirdikten sonra, önce koro, ardından da solist sanatçı (tenor) olarak Ankara Devlet Opera ve
Balesine katıldı. Sahne sanatçılığının yanı sıra Max Meinecke ve Saadet İkesus Altan ile Opera analiz çalışmaları yaptı ve 1969’da Ankara Devlet Konservatuvarı Opera Bölümünde öğretim görevlisi oldu. Milli Eğitim Bakanlığı’nın açtığı burs sınavını kazanarak 1970 yılında bir yıl Roma Academia Arte Dramatica’da tiyatro yönetmenliği eğitimi gördü. İtalya dönüşünde Ankara Devlet Konservatuvarı Opera Yüksek Bölümü’ne yönetmen olarak atandı. Kısa aralıklarla, Amerika, İtalya, Avusturya ve Polonya’da opera sanatı üzerine araştırmaları yaptı. G. Menotti’nin “Telefon”u ile Artur Sulivan’ın “Cox And Box” isimli operalarını Anadolu turnesine çıkardı. Doğu ve Orta Anadolu’da, Karadeniz ve Ege bölgesinde turneler yaptı. Halka çok sesli müziği ve operayı tanıtmak ve sevdirmek amacıyla, “Gezici Opera”yı kurdu. Otuzu aşkın operayı Ankara ve İzmir’de sahneye koydu. (E.Humperding ‘in Haensel ve Gretel, P.Hindemith’in Hin und Zürük, C. Orff’ un Akıllı Kız, A. Lortzing’in Opera Provası, W. Strauss’un Gümrük, W. A. Mozart’ın Bastien ve Bastienne, G. Verdi’nin Rigoletto, G. Rossini’nin Sevil Berberi, G. Donizetti’nin Aşk, J.Strauss’un Yarasa, G. Puccini’nin Tosca ve Gianni Schicchi, P. Mascagni’nin Cavalleria Rusticana, F. Cilea’ nın Adriana Lecouvreur, G.C. Menotti’nin Konsolos, O. Nicolai’ni Windsor’un Şen Kadınları gibi operalar.)
A. Mozart’ın Bastien ve Bastienne adlı Operasını Ankara’da “Ayşe ile Ahmet” adıyla ve yerel kostümlerle, köylerde sahneledi. Ankara ve İstanbul’da konservatuvar öğrencileriyle birlikte çevre il ve ilçe okullarında “Operalardan Sahneler” adlı eğitici programlar yaptı. Ankara, Istanbul ve Izmir’de Carl Orff’un “Die Kluge” (Akıllı kız ) operasını “Modern meddah” tarzında yorumlayarak bütün rolleri tek başına oynadı. 1978’de Ankara Devlet Konservatuvarı Sanatkar Değerlendirme Kurulu tarafından “Devlet Konservatuvarı Sanatçısı” unvanı verildi. 1978 ile 1980 arasında Ankara Devlet Konservatuvarı’nda Opera Bölüm Başkanı olarak çalıştı. TRT Ankara ve İzmir televizyonlarına uzun yıllar çok sayıda opera ve müzik programları hazırladı. 1982’de, İzmir Devlet Opera ve Balesini kurmak üzere görevlendirildi. Kuruculuğunu, yöneticiliğini ve öğretim üyeliğini üstlendiği D. E. Ü. Devlet Konservatuvarı’dan sonra, Karşıyaka Konservatuvarı’nda Opera Ana Sanat Dalı Başkanlığı, Konservatuvar Yönetim Kurulu üyeliği yapan Hamit Necdet Aydın, bu okulda Mimik, Diksiyon, Rol ve Müzikli Opera sahne dersleri verdi. Necdet Aydın aynı zamanda 1985 yılında kurulan İzmir Kültür Sanat ve Eğitim Vakfının fikir babası olarak rol oynamış, vakfın kurucu üyelerinden biri olmuştur. İzmir Ulusal genç Solist Yarışmasında 2015 yılından bu yana, operada şanın yanı sıra sahne yorumunun da gerekli olduğunu vurgulamak, bir sahne sanatı olan operada inandırıcılığı ve duygusal etkiyi sağlamak için oyun yönünün önemini gündeme getirmek amacıyla, Üniversite ve Genç Profesyonel Kategorilerinde Necdet Aydın Sahne Ödülü verilmektedir.
BOZKURT KURUÇ KİMDİR?
Adı, Bornova Kültür Merkezi'ndeki tiyatro salonuna verilen Bozkurt Kuruç (d. 1935) Ankara Devlet Konservatuarı Tiyatro Yüksek Bölümü’nü 1960'da bitirerek DT'de oyuncu olarak göreve başladı. 1962-1965 yılları arasında İngiltere’de rejisörlük eğitimi aldı. İngiltere, Almanya, Yunanistan, Fransa, Yugoslavya, Kıbrıs, Çin, ABD ve Sovyet Rusya’da incelemelerde bulundu, konferans ve seminerlere katıldı. Yüzden fazla oyunda yönetmen ve oyuncu olarak görev aldı. 1987 yılında İstanbul Devlet Tiyatrosu Müdürlüğü’ne, 1988 yılında da Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü’ne atanmasının ardından, 1989’da Devlet Tiyatroları Genel Müdürlüğü’ne getirilen sanatçı, 1998’e kadar bu görevini sürdürdü. 1999’da ABD, Chicago’da Nazım Hikmet’in Kuva-i Milliye adlı eserini İngilizce olarak Amerikalı oyuncularla birlikte sahneledi. 1993’ten 1996 yılına kadar RTÜK üyeliği yapan Bozkurt Kuruç, Selçuk Üniversitesi Devlet Konservatuarı’nın kuruluşunu sağladı, aynı üniversitede öğretim üyeliği yaptı. 2002 yılı ortalarına kadar Hacettepe Üniversitesi Devlet Konservatuarı’nda ‘Profesör’ unvanıyla Tiyatro Ana Sanat Dalı Öğretim Üyeliği’nde bulundu. Halen Devlet Tiyatroları Edebi Kurul Başkanlığı yapıyor.