Türkiye'deki klasik gitar öğrenci, öğretmen, icracı ve sevenlerinin büyük bölümünü bir araya getiren 11. türkiye gitar buluşması sona erdi. Buluşmanın 1 Temmuz 2018 günü dinleyiciye hitap eden etkinlikleri saat 13.30'da iki resitali içeren bir konserle başladı.
Berk Günay (d.1995), Kıbrıs doğumlu, ilk gitar çalışmalarına orada başlayıp daha sonra Ankara Bilkent'te devam etmiş, halen lisans öğrenimini Salzburg Mozarteum'da devam eden bir gitarist. Çeşitli yarışmalarda dereceleri bulunuyor. Programının ilk bölümü, buluşmanın ilk günü çalan Çavgın Çıngıt gibi Bach ve Walton'dan oluşuyordu. Bach'ın Sol minör 1. Keman Sonatı'nın gitar uyarlamısının Adagio ve Presto bölümlerini, ardından Walton'un Beş Bagatel'inden bir ve beşincisini icra etti. Son eser olarak Kübalı gitarist, şef ve besteci Leo Brouwer'in, 20. yüzyıl gitar müziğine örnek oluşturacak sonatını seçmişti. İyi yolda olduğunu ortaya koydu. Özellikle Brouwer icrası, günümüzden eskiye bakışın nasıl olmasını gerektiğini kavradığını gösteriyordu.
K. Çağatay Azat (d. 1988), gitar buluşmalarının tanıdık isimlerinden. Üç değişik üniversitede değişik hocalarla çalışarak lisansı bitirdikten sonra, Maasricht'te master için bir süre bulunan, sonrasında Türkiye'deki serbest müzik piyasasında yerini alan Çağatay'ın bestecilik ve düzenlemecilik yanı ön plana çıkıyor. Nitekim, buluşmadaki resitalinde de bir Chopin teması üzerine yazdığı çeşitlemelerle üç ilginç düzenlemesini seslendirdi. Karayip Korsanları film müziği, Prenses Mononoke Japon animasyon müziği ve Geleceğe Dönüş bilimkurgu film müziği, Çağatay'ın gitarında “tanıdık temalarla bambaşka müzikler” olarak kulaklarımıza ulaştı. Geleceğe Dönüş'ü iki gitar için yazmıştı ve Anadolu Üniversitesi DK lisans öğrencisi Mert Akyüz'le (d.1993), iki gitar olarak seslendirdiler. Dört gün gibi kısa bir sürede bulabildikleri prova olanaklarıyla eseri hazırlamışlardı, sağladıkları uyum ve anlaşma dikkat çekiciydi.
Onur Alakavuklar (d. 1991) İzmir'de yetişip Yaşar Üniversitesi'ni tamamladıktan sonra yüksek lisansını ABD Teksas Devlet Üniversitesi'nde tamamlamış, Indiana Üniversitesi'nde doktoraya kabul edilmiş bir gitarist. Tezini hazırlar ve asistan öğretim görevlisi olarak çalışırken, “Hep hayalimdi” dediği Bilkent sahnesine çıkmak üzere aldığı buluşma davetini severek kabul etmiş. Çok özenli ve az tanınan ve seslendirilen eserlerden bir program hazırlamıştı. Önce Bach'ın öğrencilerinden, barok dönemin iyi orgçusu ve lut çalıcısı David Kellner'in lut için iki fantazisini seslendirdi. Ardından, 20. yüzyıl gitar müziği içinde tanınmış eserleri yanında bir hazine sayılabilecek eserleri bulunan J. Rodrigo'nun “Elogio de la Guitarra” başlıklı sonatı geldi. Teknik güçlüklerle dolu ve bestecinin yazdıktan sonra “gitara bir meydan okuma” diye nitelendirdiği sonatı Alakavuklar mükemmel icra etti. Ama esas sürpriz Györg Ligeti'nin Viyolonsel Sonatı'na Kostas Tosidis'in gitar için yaptığı düzenlemeydi. Alakavuklar, Ligeti'nin radikal bakışını, daha da açığa çıkartarak vurgulayan gitar düzenlemesini seslendirirken âdeta “21. yüzyılın her türlü bestesini çalmaya hazırım” mesajını verdi. Büyük alkışı görünce bis olarak Mario Castelnuovo-Tedesco'nun Tarantella'sıyla sürat ve parmak cambazlığındaki düzeyini sergiledi.
Cem Çeliksırt (d. 1987) sanatta yeterlilik derecesini Almanya'da Detmold Akademi'den almış, daha önceki buluşmalarda resital ve konçerto seslendirmesiyle kendini göstermiş bir gitaristimiz. Artık Ankara'da Başkent Üniversitesi'nde öğretim görevlisi. Buluşmalara verdiği önemi, bir “proje” çalışmasıyla gösterdi. Kübalı besteci L. Brouwer'in yedi Beatles parçasına gitar ve yaylı dörtlü için yaptığı düzenlemeyi, genç müzisyenler Onur Evren, Ayşe Çağlak (keman), Belma Tahan (viyola), Beste Ünal ( viyolonsel) ile hazırlamıştı. Bu kapanış konserinde, dinleyici eserleri zevkle dinledi. Brouwer, Beatles temalarını yaylılar için yeniden bestelemiş, vokaldeki vurguları gitara yüklemişti.
Çeliksırt'ı kendi gitar icrasının yanısıra, dörtlüyü oluşturması, hazırlaması, yaylıcıları da işi ciddiye alarak yeterli provayla işi kotarmaları nedeniyle kutlamak gerek.
Konser sonrası, buluşmanın tüm katılımcıları artık gelenek haline gelen toplu fotoğraf için sahnedeydi. Buluşmanın mimarı, eşgüdümcüsü Kağan Korad, önde en küçüklerin ortasına geçerek, alçakgönüllü tutumunu sürdürdü.
Fotoğraflar: Şefik Kahramankaptan