Ankara Devlet Opera ve Balesi Müdür-Sanat Yönetmeni tenor Aykut Çınar 6 Haziran Cuma günü bir basın toplantısı düzenleyerek 2013-2014 sezonunun hesabını verdi. “Sanatın Fabrikası” betimlemesiyle yoluna devam eden ADOB'un 131 bin 500 izleyici sayısına ulaştığı, doluluğun yüzde 90 olduğu görüldü.
Çınar'ın verdiği bilgilere göre, ADOB 2013 – 2014 sanat sezonunda; 8 opera, 7 bale, 2 operet, 3 müzikal, 4 modern dans, 1 birim dans tiyatrosu ve 4 çocuk eserinden oluşan toplam 29 eserlik bir repertuvarla izleyiciyle buluştu. Bunlara ek olarak çeşitli sahnelerde toplam 23 konser verildi. Sezonda toplam 9 prömiyer yapıldı. Bunlardan ikisi dünya prömiyeri (Kont Dracula, Nasreddin Hoca) biri de Türkiye prömiyeriydi (Sanatın İfadesi).
ADOB ayrıca 10 ayrı kentte, (Sinop, Sivas, Kayseri, Tekirdağ, Antalya, Nevşehir, Amasya, İstanbul, Giresun, Trabzon) 16 temsil verildi. Sosyal sorumluluk projeleri kapsamında 75. Yıl Huzurevi, Mamak Şehit Öğretmen Nesrin Ünügür İlkokulu, Reşit Galip İlkokulu ve LÖSEV Vakfı okullarıyla birçok anaokulunda eğitim konserleri, Türk Silahlı Kuvvetleri Rehabilitasyon ve Bakım Merkezi’nde Gazilere moral konseri düzenlendi.
5.Uluslararası İstanbul Opera Festivali’nin açılışını Attila Operasıyla, Eskişehir Opera ve Bale Günleri’nin açılışını Carmen Operasıyla yapan ADOB, 4. Uluslararası İstanbul Bale Yarışması ve Festivali’nin Açılışında da Kont Drakula balesini sergileyecek.
Aykut Çınar'ın göreve geldiğinden bu yana ADOB'da toplam 20 prömiyer yapıldı, izleyici sayısı önce 103 bin 918'e, bu sezonda ise 242 temsilde 131 bin 493 e yükseldi. Çınar, bilet bulunamadığı için istek sahibi pek çok izleyicinin arzuladığı temsili izleyemediğine işaret ederek, “Mümkün olan her mekanı değerlendirmeye çalışıyoruz. Rakkamlar sanatın imkanlar ölçüsünde halkımızla kucaklaştığını gösteriyor. Bu durum mevcut fiziki şartlarda bir başarıdır” dedi.
ADOB'un Türkiye'de opera ve balenin “lokomotifi” durumunda olduğunu belirten Çınar, önümüzdeki sezon gelir düzeyi düşük bölgelerde daha sık yer alacaklarını, bugüne kadar tanışmamış gençleri opera ve bale sanatlarıyla tanıştırmaya devam edeceklerini söyledi.
İstanbul'da Attila temsilinin Zorlu Center'da 2200 kişilik dolu salona verilişi sırasında içinde buruk bir duygu yaşadığını belirten Çınar, “ Türkiye Cumhuriyeti'nin başkenti henüz böyle büyük prodüksüyonların paylaşılabileceği bir salona sahip değil” dedi. 551 izleyici kapasiteli mevcut operaevini ayda 18 gün, Resim Heykel Müzesi'ndeki operet sahnesini ayda i2 gün kullanabildiklerini hatırlatan Çınar, bir soru üzerine projeleri hazır, yeri boş vaziyette bekleyen yarışma kazanmış operaevi'nin yapımına girişilmesi halinde bunun büyük kazanç olacağını bugün temel atılsa rahatlıkla 2017'de orada temsil yapabileceklerini, tek eksiğin siyasi kararlılık olduğunu söyledi.
TÜSAK Tasarı taslağı hakkındaki bir soru üzerine de, bu konuda kurumun resmi görüşünün ve ayrıntılı görüşlerin Genel Müdürlük tarafından kamuoyuyla paylaşıldığını hatırlatarak şunları söyledi:
“TÜSAK'ın karanlık bir tablo yaratacağını düşünüyorum. Sanatın meslek olarak kabul görmemesi halinde, öğrenci bulamayacak olan konservatuvarlar bile kapanabilir” dedi.
Şefik Kahramankaptan