BİFO'dan Mozart'la Bir Gece


BİFO yine dünyaca ünlü sanatçıları konuk etmeye devam ediyor.
7 Kasım 2019 Perşembe akşamı şef Gürer Aykal yönetimindeki BİFO, konuk sanatçıları piyanist Yeol Eum Son ve soprano Jay Yang  ile verdikleri  "Mozartla Bir Gece" başlıklı konserde Mozart'ın birbirinden güzel eserlerini seslendirdi. Her zaman daimi seyircisini sergiledikleri muhteşem performanslarıyla ile ödüllendiren BİFO, bu gece de kurucu onursal şeflerinin yönetiminde izleyicilerine güzel bir konser gecesi yaşattıl
BİFO bu gecede hiç alışık olmadığımız bir şekilde yerleşti sahneye. Maestro Gürer Aykal  1. ve 2. kemanlar solda, çellolar ortada arkalarında kontrbaslar, sahnenin tam sağınde nefesliler, onların  sağında da viyolalar şeklinde konumlandırmıştı orkestrayı. Açıkçası orkestra çok farklı tınladı kulaklarımızda. 
BİFO konserin açılışını  Mozart'ın bestelediği 2 perdelik  "Titus'un Merhameti "operasının uvertürü ile yaptı. Orkestra, deneyimli şef Gürer Aykal yönetiminde eserin dinamizinden ve müzikal dengesinden ödün vermeden, eserin içerdiği duyguları seyircisine aktarabilen harika bir giriş yaptı. 
Ardından gecenin ilk konuğu dünyaca ünlü Güney Koreli başarılı piyanist Yeol Eum Son piyanonun başına geçerek müzik eleştirmeni tarafından Mozart'ın  önemli ve de  güzel eserlerinden biri sayılan "Piyano Konçertosu, No. 24, Do minör, KV 491" seslendirdi. Eser bestecinin gerek hiçbir piyano konçertosunda içermediği kadar çok enstrüman genişliğine sahip olmasıyla, gerekse Mozart'ın bestelediği tüm konçertolarının arasından solistin 1. bölüm kadansından sonra çalmaya devam ettiği tek konçertosu olmasıyla benzersizdir. Beethoven bu eser için besteciye olan saygı ve övgüsünü  "Asla o eser gibi bir şey yazamayacağız" diyerek ifade etmiştir.
Yeol Eum Son sıra dışı olarak nitelendirebileceğimiz birçok farklı meziyeti kendi teknik ve zarafetiyle harmanlayarak eserin içerdiği kontrastlıkları ve de baskın duyguları, size tuhaf gelecek ama ince ve ipeksi dokunuşlarla aktarmakta çok başarılıydı. Sanatçı eleştirmenlerden aldığı övgülerin hepsini hak eden hem göze, hem de kulağa hitap eden zarif bir performans sergiledi . Sanatçı ana temada betimlenen karamsarlık olgusuna dair duyguları duru , temiz , yumuşak ve de oldukça şiirsel bir teknikle seyircisiyle buluşturdu.
Piyanist ile orkestra, özellikle obua ve fagot, arasındaki karşıt diyalog hatları,  adeta sözlerin ve seslerin var olmadan sahnelendiği bir opera havasını mükemmel bir şekilde yansıttı dinleyicisine. Solistin yumuşaklığı orkestraya da yansımış olacak ki ortaya çıkan harikulade ahenk adeta tüm salonu kapladı . 
Özet olarak Mozart her zaman minör tonları karanlık ve trajik duygusal temayı yaratmak için seçmiştir. Solist bestecinin yarattığı dramatik yapının içerdiği karamsar duyguyu gerek orkestra ile kurduğu dengeli bağ, gerekse sahip olduğu virtüözitenin dokunuşsal yansımalarıyla seyircisine mükemmel bir şekilde aktardı. Piyanist Yeol Eum Son ve BİFO, bu başarılı bir icra ile, seyircilerinden gelen sıcak ve içten alkışlarla ödüllerini aldılar.
Yeol Eum Son bu sıcak alkışlara "Mozart Türk Marşı"nın bugüne kadar hiç duymadığım sıradışı bir yorumunu bis olarak çaldı. Arpejler ,kromatik gam ,contra motion ve benzeri birçok tekniği kullandığı bis performansında, aslında tamamen klasik bir varyasyon icra etmiş olmasına rağmen kulaklarda  caz gibi tınlayan bu muhteşem bis'i çalarak teşekkürünü ifade etti.  
 
Yeol Eum Son kimdir ?
 
3,5 yaşında piyanoya başlayan Koreli başarılı piyanist Yeol Eum Son, 1999 dan beri birçok yarışmaya katılmış ve birincilikler almış uzak doğu ekolünün başarılı piyanist sanatçılarından biridir.  ilk defa 2004'te şef Lorin Maazel yönetimindeki New York Filarmoni Orkestrası 'nın solisti olarak sahneye çıktığında  dünya çapında klasik müzik sevenlerin dikkatini çekmiştir. Bu ilgininin akabinde  dünyanın en ünlü  piyano yarışmalarından Van Cliburn Uluslararası Piyano Yarışması (2009 ) ve  Moskova Tchaikovsky Uluslararası Piyano Yarışması (2011) olmak üzere iki önemli uluslararası yarışmada elde ettiği başarılar sayesinde dünya piyanistler ligine hızlı bir giriş yapmıştır. 
 
 2009 yılında beri profesyonel solist piyanistlik kariyerinde dünyaca ünlü şeflerin yönetimindeki seçkin orkestralar ile sahneye çıkan sanatçı hem sahnelerde gösterdiği performansı hem başarılı CD kayıtları hem de geçmişte kazandığı birçok yarışma  ile dünyanın önde gelen saygın eleştirmenlerinden haklı övgülerle dolu bir özgeçmişe sahiptir. Yeol Eum Son, şu anda Almanya'nın Hannover şehrinde yaşıyor. Seul Sanat Merkezi ve memleketi Wonju'nun onursal elçisidir.
 
Sanatçının Türkiye'ye konser vermek için bu sene, hatta son 6 ay içinde ikinci gelişi . Geçtiğimiz Mayıs ayında "İstanbul Resitalleri"nde de konser veren sanatçıyı anlaşılan o ki bundan sonra çok daha sık ülkemizde göreceğimizi tahmin etmek zor olmayacak.
Aranın ardından gecenin ikici konuk sanatçısı Seul doğumlu, Güney Koreli koloratür soprano Jay Yang  solist olarak sahneye çıktı. BİFO'nun eşliğinde Mozart’ın soprano ve orkestra için  yazdığı ve bestecinin sahip olduğu dahiyane müzik dilini resmeden, ruhunun sade ve pozitif atmosferini yansıtan “Exsutate, Jubilate” yi seslendirdi. Sopranonun  ses aralığının bu eser için dar olmasına rağmen, sesine hakimiyetindeki becerisiyle ve kendi klasmanında sahip olduğu ipeksi güzellikteki duru sesiyle bu nadide eseri tatminkar bir performans ile icra etti.
"Mozart'la bir Gece" temalı bu konserde  kapanışı da Mozart'ın trompet ağırlık, festival senfonisi formundaki,  "Senfoni No. 34" adlı eseriyle yaptı BİFO.
Şef Gürer Aykal gecenin sonunda hem grup şeflerini ve eserlerdeki  partisyonları ile ön plana çıkan tüm sanatçıları tek tek seyirci huzuruna almasıyla onore ederek kurduğu orkestrasıyla duyduğu haklı gururu bir kez daha seyircileri ile paylaştı.
Osman ENFİYECİZADE
7 Kasım 2019, İstanbul