Pumeza Matshikiza: Bilkent'te Güney Afrika rüzgârı
Reklam
  • Reklam
AYŞE ÖKTEM

AYŞE ÖKTEM

Ses Evreni

Pumeza Matshikiza: Bilkent'te Güney Afrika rüzgârı

28 Ekim 2018 - 12:29

Bilkent Senfoni Orkestrası (BSO) 2018/2019 sezonunda 25. Yılını kutluyor. Konserlerini kaçırmamaya özen gösterdiğimiz BSO’nun yeni sezonuna bu yıl gecikmeyle, Güney Afrika’dan gelen bir rüzgârın esintisiyle başlayabildik. Bu rüzgârı estirense günümüzde “yükselen yıldız” olarak tanımlanan Güney Afrikalı soprano Pumeza Matshikiza idi. Avustralyalı şef Vladimir Fanshil’in yönettiği BSO, Matshikiza’ya İtalyan ve Slav karışımı, oldukça popüler bir programla eşlik etti. Genç sopranonun Türkiye’ye ilk gelişi değil bu; ilkbaharda 17. Mersin Uluslararası Müzik Festivali vesilesiyle gelmiş, DOB Genel Müdürü tenor Murat Karahan ile birlikte konser vermiş.

Matshikiza, Puccini’nin La Bohème ve Turandot operalarından iki kısa arya seslendirdikten sonra, Gabriel Fauré’den bir melodi ve Dvorak’ın Rusalka operasından ünlü Ay Şarkısını söyledi. Ses kadife gibi, hafif puslu, güçlü, renkli, tatlı bir müzikaliteye sahip. Lakin Ay Şarkısı dışındaki parçaların şarkıcının tarzına, stiline uymadığını düşündük. Özellikle Fauré’nin melodisi stiline uymadığı gibi, artikülasyon, nefes ve telaffuz bakımından da bekleneni veremedi. Buna karşılık ikinci yarıdan sonra seslendirdiği, Güney Afrika’dan üç halk şarkısında sesinin renklerini daha iyi gösterdi; tarz olarak da uyumluydu. Gençlik yıllarımızı süsleyen şarkılardan, yine Güney Afrikalı ünlü Miriam Makeba’nın en ünlü şarkısı Pata Pata’yı (özgün hali Pita Pita olsa gerek, program broşüründe öyle yazılmıştı) bütün kıvraklığıyla, çok güzel söyledi.

Şef Vladimir Fanshil’in, program broşüründe de belirtildiği üzere, yetenekli bir şef olduğu şüphesiz. BSO ile konserin başlarında, Dvorak’ın Slav Dansları (op. 72/1 ve 2) icrasında biraz heyecan ve enerji eksikliği, dağınıklık hissedildiyse de, Poloveç Dansları (Borodin) ve istem üzerine icra edilen yine Dvorak’ın op. 40 yaylı çalgılar için Gece Müziği (Nocturne) ve op.46/8 Slav Danslarında güzel bir uyum, iyi bir denge, duygusallık (Nocturne), enerji ve canlılık yakaladılar. Ama şunu söylemeliyiz ki, BSO’nun daha iyi performanslarına tanık olduk.

Yine de güzel bir konserdi. Program içeriği bakımından yılbaşının yaklaştığını hatırlattı şimdiden. İyi bir yılbaşı konseri programıydı çünkü.

Ayşe Öktem

28 Ekim 2018

Fotoğraflar: Aydın Ramazanoğlu, Ayşe Öktem

Bu yazı 547 defa okunmuştur .

Son Yazılar