ABD' deki Glimmerglass Festivalinin sanat direktörü ve genel müdürü Francesca Zambello son iki yıldır , yakınındaki Attica cezaevinde çok ilginç ve güç bir projeye imza atıyor.
Attica cezaevi New York eyaletinin en azılı mahkumlarını ve barındıran maksimum güvenlikli bir cezaevi. 1931'de yapılmış ve 1971'de 43 cana malolan bir isyana sahne olmuş.
Geleneksel olmayan projelere tutkun Zambello, bu cezaevine operayı götürmeye karar vermiş ve bu yolda, büyük bir mücadeleye girişmiş. Hapishane yöneticilerini güçlükle ikna eden Zambello, tutkulu müziği ile Macbeth 'den bir seçkiyi, kostümsüz, dekorsoz, takısız, mikrofonsuz, cep telefonsuz, ve hatta telli sütyen olmadan icra etmeye razı etmiş ve razı olmuş.
Zambello tek bir elektronik piyano ve bass-bariton Eric Owens, soprano Melody Moore ve bas Soloman Howard ve asgari bir destek personeli ile hapishaneye gitmeye karar vermiş. Bir yığın planlama , bürokrasi, tahkikat içeren bu süreç aylar almış. Ve 2015 in bir Ağustos gününde, 90 dakika süren kontrollerden sonra hapishaneye girebilmişler. Cezaevindeki kilisede yerlerini aldıktan sonra mahkumlar bloklar halinde içeri alınmış. Banquo ile Macbeth'in cadılara ilişkin düetini 2 afrikalıamerikalının gümbür gümbür italyanca seslendirmelerini mahkumlar ağzı açık dinlemişler ve düetin sonunda büyük bir alkış kopmuş! Performans sona erdiğinde mahkumların çoğu ayağa fırlayarak şancılara bir "Standing ovatlon" vermlşler. Sonrasında bir mahkum, Shakespeare'e atfedilen bazı oyunların aslında Oxford Düküne ait olduğu iddiası konusunda soru sorarak herkesi şaşırtmış! Çocukluğunu Vaşington'”da, evsizlerin ve çetelerin arasında geçirmiş olan Howard ise, müziğin kendini kurtarmasına nasıl yardımcı olduğunu anlatmış! Mahkumların encore isteği " O! man river “ ile yerine getirilmiş.
Bu olaydan kısa bir süre sonra, bu defa hapishane yöneticilerinden, tekrar performans isteği gelmiş. Zambello bu yaz Attica 'ya La Boheme'den bölümleri 4 şancı ile ve kostümlü olarak götürüyor...
Bahsetmek istediğim diğer bir festival ise Burgonya'da Clos ve Vougeot festivali.
Düşünün ki Burgonya'nın şarap yolu üzerinde Cote de Nuits 'de bir rönasans tarzı şatonun ortaçağ kavında, konserden önce Lafarge, Roumier, de Villaine vs gibi yerel ünlü üreticilerin şaraplarını tadıyorsunuz, sonra avluya çıkarak Maurizio Benini'nin yönettiği Mozart'ın 29. Senfonisi ile başlayan, dünya çapında müzisyenler ve şancılar, soprano tenor Mathew Polenzani eşliğinde müzik serüvenine devam ediyorsunuz. Sonrasında bir gala ve genç yetenekler yararına bir müzayede yer alıyor.
Bu yıl dokuzuncusu yapılan festival için, Festivalin Direktörü ve aynı zamanda Metropolitan filarmoninin başkemancısı David Chan, Lincoln Center'da ve Covent Garden'daki düzeye koşut ve hâtta zaman zaman, ambiyans dolayısıyla, büyük konser salonlarına göre daha da üstün bir kaliteye sahip olduklarını söylüyor.
Festival, David Chan ile ünlü şarap uzmanı Bernard Hervet'nin birbirlerinin dünyasına duydukları tutkudan kaynaklanan işbirlikleriyle doğmuş.
Her yıl tüm dünyadan kolleksiyoncuların katıldığı şarap müzayedelerinden elde edilen gelir, bursları ve dünyanın en büyük luthiyelerine üstün yetenekli genç sanatçılar için yapılan siparişleri finanse etmekte kullanılıyormuş.
Şule Soysal