Orkestraların, hele kadroları da sayısal olarak dengeli yeterlilikte değilse, bazı konserlerini sadece yaylılar için yazılmış eserlerden seçmesi olağandır. O hafta, üflemeli çalgılar ve diğerleri dinlendirilmiş, en azından sınav açtırılmadığı için kadrosu boş bulunan çalgılar için takviye aranmamış olur.
Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası'nın da , 2 Şubat 2018 Cuma gecesi verdiği konserde kadro sadece yaylılardan oluşuyordu, sadece bir eser için onlara arp eklenmişti. Orkestrayı, şef Cem'i Can Deliorman yönetiyor, başkemancı sandalyesinde Jülide Yalçın oturuyordu.
Sadece yaylılar var diye genellikle bu tür konserlerin programında barok seçkiler yapılır. Bu konserde aksine, iki önemli 20. yüzyıl bestecisinin eserleri seçilmişti. Önce Igor Stravinski'nin, üzerine koreografiler yapılarak bale müziği olarak da kullanılmış 1946 tarihli Yaylılar İçin Orkestra Konçertosu'nu dinledik. Re majör tonalitedeki eser, türdeşleri arasında hem ezgisel, hem çağdaş özellikler taşıması nedeniyle farklı bir yere sahiptir. CSO yaylıları, kendilerinden bekleneni verdiler.
İkinci eser Richard Strauss'un 1947 tarihli Klarnet ve Fagot için Konçertino'suydu. Solistler İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası Klarnet Grup Şefi Ayşegül Kirmanoğlu ile Berlin'de Alman Opera Orkestrası'nda (Deutsch Oper Berlin Orchester) birinci fagot solisti olarak çalışan Selim Aykal’dı.
İki çalgı için cıvıltılı, bazı bölümleri mizah dolu solo ve konuşmaların yer aldığı eseri, iki solist doldurdukları pozisyonların ağırlığına uygun biçimde başarıyla seslendirdiler. Eşlik de gayet dikkatliydi. İki solist alkışlar karşısında Mozart'tan bir kısa parçayla dinleyiciyi ödüllendirdiler.
Konserin doruğunda ise, gene Richard Strauss'un “Metamorphosen-Başkalaşımlar” başlıklı uzun adagiosu vardı. Bestecinin ikinci harbin acıları ve Münih Operasının da bombardımanda yıkılmasından duyduğu üzüntü içinde yazdığı, aslında yaylı çalgılar için bir “çalışma” parçası olan Başkalaşımlar'ın en büyük özelliği, 23 yaylının herbirinin bazen ikişer, bazen dörder olarak aynı partiyi çalmaları, ama esasta bestecinin tüm çalgıcıları solist olarak düşünmesidir. Besteci eserdeki gürlükleri de birlikte çalan çalgı sayısını topluluk içinde değiştirerek etki gücünü arttırmıştır. CSO, şef Deliorman yönetiminde, büyük dikkat isteyen bu eseri mükemmel seslendirdi. Yedi yıl sürdürdüğü Devlet Çoksesli Korosu şefliğinden sonra 2017-2018 konser sezonu başlamadan hemen önce CSO yardımcı şefliğine getirilen Deliorman, orkestrayı iyi hazırlamıştı. Başta Jülide Yalçın olmak üzere, tüm üyeler solo ve birliktelikleriyle Başkalaşımlar'da “Bu gece CSO yaylıları bambaşka” dedirttiler.
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN
2 Şubat 2018