Gelecek Vaad Eden Genç Kontrbasçı
Reklam
  • Reklam

Gelecek Vaad Eden Genç Kontrbasçı

Gitarla başladı, kontrbasa geçti, altı ayda orkestralarda çalmaya başladı.

06 Nisan 2020 - 13:38 - Güncelleme: 06 Nisan 2020 - 13:54

Bazen orkestracılardan biri, adının yanında solist yazmasa da, kendiliğinden konserin solistlerinden biri olarak öne çıkıverir. Genç müzisyen Doğukan Pahsa (d.2001) için de 8 Mart 2020 akşamı Bilkent Senfoni Orkestrası'nın konserinde öyle oldu. Programa göre Benjamin Yusupov'un (d. 1962) orkestrayı yönettiği konserin solistleri bondeneoncu Tolga Salman (d. 1969) ile Slav kökenli Almanya doğumlu viyolacı Danusha Waskiewicz'ti (d. 1973). Bilkent Müzik Lisesi son sınıf kontrbas öğrencisi Doğukan Pahsa ise, Yusupov'un 2005'ten bu yana dünya salonlarında yankı bulan “Viola Tango Rock Concerto”sunda bandoneoncu ile paralel, hemen şef kürsüsünün önünde “gitarist” olarak konuçlandırılmıştı. Yapıtın ilk ve ikinci bölümde, hayli zor ve girişleri iyi sayıp şefi dikkatle gözlemeyi gerektiren klasik gitar partileriyle, üçüncü bölümde ise elektro gitarla orkestraya katıldı. Pahsa'nın etkinlikleri sırasında orkestranın büyük çoğunluğu, yüzlerinde memnuniyet ifadesi, sevecen gözlerle onu izledi.

Peki bu genç adam, kontrabas öğrencisiyken orkestrada nasıl gitar partilerini çalıyordu? Çünkü işe 2017'de klasik gitar bölümünde kağan Korad'ın öğrencisi olarak başlamıştı ve hocasının ifadesine göre “çok yetenekli ve bilinçli” bir öğrenciydi. Bir yılın sonunda, belki de orkestra müzisyenliğinin geleceği için daha yerinde olacağını düşünmüştü. Bilkent Senfoni, Bursa Devlet Senfoni, Bilkent Gençlik Senfoni, Ankara Gençlik Senfoni Orkestraları kısa sürede kontrabasçı olarak katıldığı topluluklar oldu. Oda müziğini topluluklarında da yer aldı. 2018 yılında Turksoy Gençlik Orkestrasıyla Avrupa turnesine katıldı. Heinrich Braun, Philipp Stubenrauch, Charles Deramus, Dominic Wagner, Ira Gold, Caroline Emery ve daha bir çok isimle çalışma fırsatı buldu.

 

Gitar solocusu olarak yer aldığı BSO Konseri sonrası, Pahsa ile kısa bir söyleşi yaptım:

Klasik Gitardan kontrbasa niye geçiş yaptın?

Kendimi kontrbasta daha iyi ifade edebileceğimi düşündüğüm için değiştirdim. Yaşım nedeniyle radikal bir karar olmasına rağmen hiç pişman olmadım.

Kontrbasta 6 ay içinde gençlik orkestrası ve ardından BSO kontrbas grubunda ihtiyaç halinde sahneye çıkma başarını neye bağlıyorsun? 
Öncelikle sadece kontrbas hocam olarak değil akıl hocam olarak gördüğüm Burak Noyan ile bu karar doğrultusunda karşılaşmamız benim en büyük şansım oldu. Burak Hocam ile çalışmak gerçekten müzik hayatımda büyük değişiklik yarattı, bana enstrümanımı çok sevdirdi ve çalışmalarımda yol gösterdi, halen de gösteriyor. 

Yusupov konçertoda, hem klasik gitar, hem elektro gitar çaldın. Sanırım bas gitar da çalıyorsun gerektiğinde. Kontrbasın yanında gitar çalışmalarını da sürdürecek misin?
Hobi olarak çalmaya devam ediyorum ancak bu konserden çok zevk aldım, seve seve yaptım. Tekrarı olursa yine seve seve yaparım.

Besteciliğe de ilgi duyuyor musun?
Bir süreliğine çok değerli Ülkemin Akbaş hocam ile kompozisyon çalıştım ve solo klarinet eserim İlayda Yılmaz tarafından Genç Besteciler Konserinde çalındı. Olabildiğince çok yönlü bir müzisyen olmak açısından bu güzel deneyimi sürdürmek istiyorum tabii ki.

Hedeflerin neler?
Bilkent Müzik Hazırlık Lisesi'ni bitirip eğer başarabilirsem eğitimime Almanya'da devam etmek istiyorum.

Pahsa'nın bu hedefine ulaşacağından ve Avrupa'nın iyi genç kontrbasçıları arasına katılacağından kuşkum yok. Yeter ki, bu çalışkanlığını sürdürsün.

ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN

Bu yazı, Andante Dergisi'nin Nisan 2020 sayısında, "Gençlerden Haberiniz Var mı?" sayfamda yayımlanmıştır.

Bu haber 1238 defa okunmuştur.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR x
KAFDAĞININ ARDINDAN BİR BEY OĞLU / 38
KAFDAĞININ ARDINDAN BİR BEY OĞLU / 38
KAFDAĞININ ARDINDAN BİR BEY OĞLU / 37
KAFDAĞININ ARDINDAN BİR BEY OĞLU / 37