Müzikte bayrağı yüksek tutan kadınlar


Tüm biletleri satılmış bir konserin başlama saatinde salonun neredeyse yarısı boş olur mu?

Eğer Arena'da düzenlenen bir toplantıda Cumhurbaşkanı konuşuyorsa ve bu nedenle pek çok yol kesilmişse, olur!

Müze'deki hesap, Arena'ya uymadı ve 7 Mart 2017 akşamı Erimtan Müzesi'ndeki Dünya Kadınlar Günü konseri bu nedenle yetişecekler beklenerek 15 dakika geç başladı. Neyse ki, herkes yetişti.

2016'daki Dünya kadınlar Günü konserinde piyanist Lililan Tonella Tüzün, kadın bestecilerin eserlerini seslendirmişti. Bu kez ise Gülen Ege Serter ve Şeniz Aybulus (keman), Elena Ünaldı (viyola) ve Mutlu Varlık Kocaili'nin (viyolonsel) oluşturduğu Nemeth Quartet sahnedeydi.

Gülen Ege Serter, seslendirmeye başlamadan önce niye Beethoven ve Borodin'in birer eserini seçtiklerini anlattı. Beethoven, insan hakları, eşitlik gibi kavramlara sahip çıkması, Borodin ise çalacakları eseri eşi Yekaterina Borodina'ya ithaf etmesi ve St. Petersburg'da kadınlar için bir sağlık merkezi kurması nedeniyle seçilmişlerdi.

Quartetin kemancıları Eskişehir'deki Anadolu Üniversitesi, viyolacı ve çellisti ise Bursa'daki Uludağ Üniversitesi Devlet Konservatuvarları'nın akademisyenleri. Ama 1995'den bu yana sürdürülen dörtlüyü, özellikle son dört yıl içinde yurtiçi ve yurtdışında tanınan, aranan bir yaylı quartet haline getirmeyi başarmış durumdalar.

Genellikle topluluğun niye “Nemeth” adını seçtiği merak ediliyor. Bu, aslında bir saygı ifadesi. Topluluğun üç üyesini Anadolu Üniversitesi'nde müziğe başlatan Macar sanatçı çift Istvan ve Katalin Nemeth 1995'de bir trafik kazasında ölünce, öğrencileri de onların anısını yaşatmak üzere bu yaylı dörtlüyü kuruyor.

Devamlı birlikte çalan topluluklar, eğer iç uyumlarını sağlayabilmişlerse, başarının yarısını ceplerine koymuşlar demektir. Nemeth de böyle bir topluluk olduğunu L.v. Beethoven'in Op.18 No 6 Yaylı Dörtlüsünü seslendirirken gösterdi. Girişlerdeki birliktelik, eserin genelindeki ton birliği eseri zevkle dinlememizi sağladı. A. Borodin'in 2 No'lu Yaylı Dörtlüsü'nde de gayet müzikal bir sonuç elde ettiler. Bu iki iyi seslendirme dinleyicinin yoğun alkışı ve “Bravo” nidalarıyla karşılanınca, hiç nazlanmadan bu kez hayli popüler bir parçayı sundular. Bu, Al Pacino'nun Oscar kazandığı 1992 yapımı, müziklerini Thomas Newman'in yaptığı “Kadın Kokusu” filminin unutulmayanlar arasında kendine yer bulan tango sahnesinin müziğiydi. Alkışlar gene pik yapınca, topluluk bu kez “bizden” bir eser sundu. Oğuzhan Balcı'nın düzenlemesiyle “Gençliğim Eyvah”ı seslendirip, dinleyiciyi duygulandırarak evlerine yolladılar.

Yolların kesilmesine yol açan toplantıyı başkanlığını Osman Gökçek'in yaptığı Türkiye Gençlik Kulübü Federasyonu'nun düzenlemesiyle, son bis parçasının “Gençliğim Eyvah” olması, tümüyle rastlantıydı.

Nemeth Quartet, Cumhuriyet döneminde kadına verilen değerin, tanınan olanakların müzikteki sonuçlarının güzel, kaliteli bir örneği. Bu topluluğun uzun ömürlü olması ve sahnelerde daha fazla yer alması dileğimizdir.

Şefik Kahramankaptan

7 Mart 2017