Piyanist Doç. Oytun Eren'i 2009'da akademiden meslekdaşı iyi çellist Ozan Tunca'ya Ankara Devlet Konservatuvarı küçük salonunda eşlik ederken görüp tanıdım. Birlikte çalmadaki dikkat ve uyumunun yanında, bizim halk havalarından esinli yaptığı besteleri beğenmiştim. Bunlar “alıntı” veya “düzenleme” değil, esinlenildiği yörenin havasını taşıyan özgün, buluşçu bestelerdi. Ogünden bu yana kendisini, akademide olumlu-olumsuz yaşadıklarını ve bazı konserlerini izlemeyi sürdürdüm.
Üzerinde çalıştığı “Kırılma Anları” başlıklı konuyu anlatıp, kitabının editörlüğünü üstlenip üstlenemeyeceğimi sorduğunda, metni ham hâliyle gördükten sonra karar verebileceğimi söyledim. İnceleyince de yanıtım “Evet” oldu.
“Kırılma ânı” ya da “noktası” son yıllarda değişik alanlarda çok kullanılan bir kavram. Bir spor karşılaşmasının ya da toplantının kırılma ânından söz edildiğini yaygın medyada da sıkça duyuyoruz. Oytun Eren'in yaptığı ise, yaklaşık 500 yıllık Klasik Batı Müziği tarihinde, kırılma noktalarını eser bağlamında inceleyerek, ortaya düşündürücü ve yeni bakış açısı getiren sonuçlar koymasıdır. Eren, “daha önce görülmemiş müziksel anlatım” ile “bu anlatımın kendinden sonrakilere sağlam referans oluşturması”nı esas alarak araştırmasını yapmıştır.
Akademik çalışmaların bir bölümü çok teknik ve alanına aittir. Böylesine çalışmaların sonuçlarını sâdece bu alandaki akademisyenler bazen de uygulamacılar paylaşır, kaynak olarak kullanırlar.
Sosyal bilimler, güzel sanatlar, müzik gibi alanlarda ise durum farklıdır. Ortaya konulan araştırmanın, yazılan kitabın ana fikri, varılan sonuçlar, sâdece o alandaki akademisyenleri değil, akademinin başka alanlarında çalışanlarla, konuya merak ve sevgi duyanları da ilgilendirir.
Bu kitap, Oytun Eren'in hem müzik ve müzikoloji alanındaki meslekdaşlarına ışık tutacak, yeni bir bakış açısı sunacak, hem de klasik müzikle ilgilenenleri bilgilendirip dinledikleri eserlerin derinine inmelerini, üzerinde düşünmelerini sağlayıp yeni ufuk açacak türdendir. Bu ikili nitelik, kitabın anlam, önem ve değerini arttırmaktadır. Kitabın arkasına yazarın kullandığı kimi terimlerle ilgili bir küçük sözlük, özellikle akademi dışından okuyucular düşünülerek eklenmiştir. Kırılma noktalarını yaratan eserleri yazan bestecilerin kısa özgeçmişleri de aynı amaçla kullanılmıştır.
Akademisyen olsun, müziksever olsun, müzik alanında herkes için kazanılan önemli bir “kaynak kitap” olarak gördüğüm “Kırılma Anları”nın ilgiyle okunacağını ve yararlanılacağını düşünüyorum.
Kitabı SCAMV'ndan istemek ya da Ankara Tunalı'daki merkezinden satın almak mümkün. 20 Eylüle kadar dağıtımı da tamamlanmış olacak. Bulunabileceği satış noktaları ise Dost Kitabevi (Ankara), Remzi Kitabevleri (Ankara Armada, İstanbul Ak Merkez, Nişantaşı, Kadıköy ve öteki şubeler, İzmir Agora, Antalya ), Pandora (İstanbul), Levent Müzikevi (İzmir) SCAMV (Ankara), İnsancıl Sahaf (Eskişehir) Ada Müzik (Eskişehir Anadolu Üniversitesi içi)
280 sayfalık büyük boy kitabın perakende satış fiyatı, SCAMV'nın hizmet politikası gereği 20.00TL olarak saptandı.
Şefik KAHRAMANKAPTAN