Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi kurucu dekanı Prof. Ersin Onay’ın “Topraktan Sahneye – Anadolu’ya Senfonik Yolculuk” başlıklı kitabıyla ilgili söyleşi 6 Mayıs’ta Bilkent Konser Salonunda. Söyleşiyi BSO'nun Halkla İlişkiler Görevlisi Yelda Cavga yapacak. Piyanist, eğitimci, yönetici Ersin Onay Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi ve Bilkent Senfoni Orkestrasının kurucusu, sanat yönetmeni olan Prof. Ersin Onay, “Topraktan Sahneye – Anadolu’ya Senfonik Yolculuk” başlıklı kitabında MSSF’nin kuruluş ve gelişme öyküsünü içtenlikle anlatıyor. Yönetici olduğu 1986-2000 yıllarını kapsayan zamana anılar, belgeler, fotoğraflar, basında çıkanlar, yorumlar ve eleştirilerle tanıklık ediyor.
MSSF, 1986’da kurulan Türkiye’nin ilk özel üniversitesi Bilkent’in ilk fakültelerinden biri. “Geleceğin sanatçısını ve sanatçının geleceğini bir arada var etmeyi” tek misyon olarak benimseyen MSSF kısa zamanda bir sanat merkezine dönüşüyor, yaşama geçirdiği özgün modellerle toplumsal yaşamda fark yaratıyor. Sun Yayınevince basılan Ersin Onay’ın kitabı dönemin ülkedeki kültür, sanat, toplum, politika hayatına da ışık tutuyor.
Ersin Onay kuruluştaki temel düşünceleri şöyle dile getiriyor: “Salt fakülte odaklı olmak yerine, toprağından alacağı ürünlerle bir sanat merkezi oluşturmak; toplumuyla daima bütünleşik olarak, bu ürünlerini yalnız kendi yakın çevresine değil, yurt sathı olarak bildiği o büyük sahneye taşımak. Bu boyutlanma, eğitimin verimini artırdı. Bu bütünsellik, Türkiye ve dünyadaki emsalleri arasında özgünlükle seçkinleşip sivrilmenin yolunu açtı. Anaokulundan doktora düzeyine yayılan eğitim sistemi; Türk ve yabancı sanatçılar ile öğrenci ve mezunlarla kurulan sanat toplulukları; çok uluslu öğretim kadrosu; kendi ses kayıt stüdyosunda üretilen ürünler, CD’ler… Ankara’da düzenli konser dizisi; yurt içi konserleri, Anadolu Festivali, bu çerçevede Anadolu’ya Senfonik Yolculuk gibi toplumsal projeler, ‘Topraktan Sahneye’ anlayışının, bu temel düşüncenin yansımalarıydı.”
Özel arşiv görüntüleri eşliğindeki Söyleşi 6 Mayıs’ta Bilkent Konser Salonunda saat 18.00’de başlayacak. Etkinliği izlemek ücretsiz.
Ustaların İzinde Piyano Atölyesi
Prof. Ersin Onay 2 – 5 Mayıs tarihlerinde gençlerle bir atölye düzenliyor. Ustaların İzinde Piyano Atölyesi, sadece piyanistlerin değil tüm müzikseverlerin yararlanabileceği, dünyadaki piyano eğitimi anlayışı ve tekniklerinin temalar halinde sunumunu da içeriyor.
Ustaların İzinde Piyano Atölyesi 2 - 5 Mayıs tarihlerinde, 13.30-17.00 saatlerinde Bilkent Konser Salonunda yer alacak.. Etkinlik dinleyiciler için ücretsiz.
Prof. Ersin Onay kimdir?
1949 yılında İstanbul’da doğdu. 1968 yılında Ankara Devlet Konservatuvarı Piyano Bölümünü Ulvi Cemal Erkin’in öğrencisi olarak bitirdi. Aynı yıl devlet ihtisas bursuyla Fransa’ya gönderildi. Burada Pierre Sancan, Thierry de Brunhoff ve Pierre Fiquet gibi ünlü piyanist ve pedagoglarla çalıştı. Alfred Cortot’nun kurmuş olduğu “Ecole Normale de Musique de Paris’teki öğrenimini; 1971’de “Diplom d’Execution de Piano”, 1974’te ”Licance d’Enseignement du Piano” diplomalarını “Oybirliğiyle Birincilik ve Jüri Özel Ödülü” ile aldı. Yurt dışında ve yurt içinde çok sayıda konser verdi. 1974 yılında İstanbul Devlet Konservatuvarına sanatçı öğretmen olarak atandı. Burada ayrıca, bölüm başkanı ve müdür olarak görev yaptı. 1980 yılından itibaren sanat çalışmalarını yurt dışında sürdürdü. Eurythmiche Kunst Hannover’de profesörlük hak ve yetkileriyle çalıştı. 1983 yılında Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuvarı müdürlüğü görevine getirildi. 1987 yılında profesör unvanı aldı. Aynı yıl kurucu görevler için Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesine atandı. Bu fakültede 2000 yılına kadar dekanlık, bölüm başkanlığı, Müzik Hazırlık Okulu ve Müzik ve Sahne Sanatları Enstitüsü müdürlüğü görevlerini yürüttü. Kuruluş aşamasında; Fakülte, Müzik Hazırlık Okulu ve Müzik İlköğretim Okulunun eğitim yapılandırmasını, kadrolaşmasını gerçekleştirdi. Ayrıca, okul öncesi “Erken Müzik Eğitimi” programını uygulamaya koydu. 1987-1993 yılları arasında 23 ülkenin katılımında gerçekleşen, Bilkent Uluslararası Müzik Yaz Okulu ve Bilkent Uluslararası Gençlik Senfoni Orkestrası projesini tasarlayarak uyguladı; orkestranın yurt içi konser turnelerini, İzmir ve İstanbul Uluslararası Müzik Festivalleri katılımlarını gerçekleştirdi. 1993 yılında ülkemizin ilk uluslararası ve akademik sanat topluluğu olan Bilkent Senfoni Orkestrasını (BASSO) kurdu. Aynı yıl, düzenli haftalık konserlerden oluşan, Bilkent Akademik Konserler Dizisi ile yaz aylarında gerçekleşen, gezici nitelikteki Uluslararası Anadolu Müzik Festivalini hayata geçirdi. 2000 yılına kadar, etkinlikleri doğu ve güneydoğu illeri de dahil olmak üzere, 57 ilimize ve yurt dışına yayılan bu oluşumların tanıtımını, sanatsal-yönetsel ve gelişim sorumluluğunu üstlendi. Dünyaca ünlü Türk ve yabancı şef ve solistlerin yer aldığı sayısız konser düzenledi. 1999’da Türkiye Uluslararası Chopin Piyano Yarışmasını başlattı. 1994 yılında, ülkemiz klasik müzik alanında bir ilk olan, Bilkent Müzik Kayıt Stüdyosunu, Müzik Yapımcılık (BMP) birimini kurdu. Bilkent Senfoni Orkestrası konser kayıtlarında elde edilen “Bilkent Ev Konserleri Dizisi” CD yapım projesini uygulamaya koydu. Bu çerçevede Türk-yabancı ünlü sanatçıların yer aldığı çok sayıda CD yapımını yürüttü. Solistlik kariyerini, 1990 yılında Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası eşliğinde verdiği konserden sonra eğitim, yönetsel ve kurucu alandaki çalışmalara yönlendirmiş olan Onay, 1974 yılından beri, kariyerlerini yurt içi ve dışında sürdüren çok sayıda piyanist yetiştirdi. Çok sayıda sanatçının yetişmesinde doğrudan ve dolaylı katkılarda bulundu. 1990 yılında Polonya Kültür ve Güzel Sanatlar Bakanlığı Kültür Nişanı ile onurlandırıldı. Leyla Gencer Şan Yarışması Onur Kurulu üyeliğinde, Zehra Yıldız Sanat Vakfı kurucu üye ve başkan yardımcılığında bulunan Onay, 2000-2002 yılları arasında, önceden (1989-2000) Müzik Danışma Kurulu üyesi olduğu İstanbul Kültür ve Sanat Vakfında Genel Müdür olarak görev yaptı. 1983-1989 yıllarında Atatürk Kültür Dil ve Tarih Kurumu Atatürk Kültür Merkezi asli üyeliği, 1991-1995 yılları arasında da Yükseköğretim Kurulu Genel Kurulu üyeliğinde bulundu. Üniversitelerarası Kurul Güzel Sanatlar Temel Alan Danışma Komisyonunda üye ve bir dönem başkan olarak görev yaptı. 2004 yılında, İzmir Kültür ve Sanat Vakfının çağrısı üzerine; Vakıf bünyesinde müzik ve sahne sanatları alanında yaş sınırı olmaksızın uygulanan özgün bir eğitim programının tasarımını ve Akademi İKSEV’in kuruluşunu gerçekleştirdi.