Eski filmlerden hatırlamayanınız yoktur! Şerif veya polis kapıyı tekmeyle açar, patlamaya hazır silahını içerdeki aranan kişiye çevirerek "Kanun namına!" diye bağırır!
Ahmet Baran'ın (d.1983) son CD'sini gördüğüm zaman aklıma bu sahne geldi.
Acaba Ahmet Baran'ın , kanun namına konuşma hakkı var mı? Pek çok kez canlı olarak değişik topluluklarla ve solo icralarını dinlediğim bu genç kanunî, zaten elindeki enstrümanı farklı tarzlarda konuşturan bir sanatçı. CD'sini dinledikten sonra, Baran'ın Türkiye'de "kanun namına" konuşma hakkı olan sayılı icracılardan biri olduğu düşündüm.
Geçtiğimiz ilkbaharda CSO eşliğinde Haçatur Avetisyan'ın kanun konçertosunu seslendirdiğinde Tahir Aydoğdu (d.1959) hakkında "O sadece bir alaturka kanuncu değil, araştırmacı, Dünya müzikleri yapan topluluklara kanunu da katan, cazdan klasiğe her türlü müziğin içinde yer alan bir icracıdır. Şimdi genç kanunî Ahmet Baran da, Aydoğdu'nun izinde gidiyor" diye yazmıştım. Baran'ın "Kanun Namına"sı, bu kanımı iyice pekiştirdi. Tasarlattığı kanunlarda yaptırdığı bazı değişiklikler, kendi bulduğu on parmak tekniğini geliştirmesi, her türlü müziğe açık olması, onun da alaturka sınırlarını aşıp bir dünya müzisyeni olma yolunda ilerlediğinin göstergelerinden.
CD'de 9 parça yer alıyor. Açılışı, Frederik Chopin'in simge eserlerinden Do diyez Minör Noktürnüyle yapmış Baran... Kanun tınısıyla bu ünlü gece müziğine farklı bir oryantal lezzet katmış.
Turgay Erdener'in "Ahmet'in Rüyası", ney, keman ve bazı yaylılarla kanunun uyumlu birlikteliğiyle içli bir film müziği gibi.
'Yalçın Tura'nın "Dalgaların Oyunu", usta işi, yalın, anlatımcı bir solo kanun parçası. Baran, parçayı mükemmel seslendiriyor. Öz-biçim ilişkisi mükemmel. Yer yer arkadan duyulan deniz-martı efekt seslerinin eklenmesine hiç gerek yokmuş.
Francis Lai'nin unutulmaz film müziği Love Story, Baran'ın düzenlemesi ve değişik çalgıların katılımıyla farklı bir havaya bürünmüş.
Metallica'dan "Nothing Else Matters" düzenlemesi ise, Baran'dan önemli bir katkı. Çünkü bu güzel ezgisel rock parçanın akustik gitardan kemana, elektrikli arpden piyanoya, çok değişik düzenlemelerinden oluşan geniş bir yelpazeye kanun yorumunu eklemiş oluyor.
Çok yönlü piyanist-besteci Michel Camilo'nun gitarda Tomatito'yla birlikte müzik dünyasına armağan ettiği " Two Much Love Theme" in kanun yorumu da hayli başarılı. Özellikle Camilo'nun temalarını, kısa ve nitelikli birer çağcıl taksimle bağlaması çok hoş olmuş.
Ahmet Baran, CD'sine kendi bestesi olarak, klarnet ve ritmlerin katılımıyla, alaturka havası ağır basan "Sızı"yı yerleştirmiş.
Göksel Baktagir'in değişik alaturka formları birbirine bağladığı Endülüs başlıklı parçası, Sızı'dan sonra havayı biraz neşelendiriyor.
Haydar Tatlıyal'ın "Sigan"ında da Baran, değişik sazların katkısıyla hareketli ve neşeli tempolarla CD'yi noktalıyor. Chopin'le başlayıp, Türk müziğiyle bitiriyor.
"Kanun Namına" albümünde yer alan öteki müzisyenlerin de hakkını yemeyelim: Serkan Çağrı (Klarnet), Erkin Onay, Turay Dinleyen (Keman), Nurhat Şensesli (Bas gitar), Burç Şensesli (Piyano), Bilgin Canaz (Ney), Eray İnal (Fagot), Burak Çakır, Soner Özel (Perküsyon).
Albümün en önemli özelliklerinden biri, alışılmış klasik ve alaturka albümlerden sunuş olarak farklılık taşıması. "Genç" bir tasarım anlayışı uygulanmış, Ahmet Baran saç biçimi ve giyimi, stüdyo fotoğraflarında kullanılan açılar ve tarz ile tam bir genç popstar gibi ele alınmış.
Günün çağcıl akımlarına uygun, gençlerin dikkatini çekecek bir sunuş.
Ben de "Eleştiri Namına", bu genç kanun ustasına "Bravo" diyor, bu tür çalışmalarının devamını diliyorum.