Avrupa'da çağdaş Türk bestecilerine karşı ilgi giderek artıyor; bazı yaz festivallerinin programlarına artık onların özellikle oda müziği eserleri de programlara alınıyor. Bazı oda müziği festivallerinin ağırlık noktası olarak Türk bestecilerinin alındığı/seçildiği oluyor. Bunlara iki örnek, Eylül 2016'da yapılacak olan Traunstein Yaz Konserleri ve Eylül 2014'te yapılmış olan Kempten'deki Uluslararası Oda Müziği Ferstivali'dir.
1-7 Eylül 2016 tarihleri arasında Münih yakınlarındaki Traunstein kentinde yapılacak olan Traunsteiner Sommerkonzerte festivalinde programın ağırlık noktası Türk bestecileri: İlhan Baran, Ulvi Cemal Erkin, Cemal Reşit Rey, Fazıl Say, Ahmet Adnan Saygun. Bu etkinliğe ayrıca iki Türk piyanist davet edilmiş durumda. 1 Eylül akşamındaki açılış konserinde, Avusturya’dan Minetti Kuartet'e katılan Özgür Aydın ile U. C. Erkin'in Piyanolu Beşlisi çalınacak ve Bavyera Radyosu tarafından yayınlanacak. 6 Eylül akşamı ise, piyanist Fazıl Say, Saygun, Erkin, Rey, Baran ve kendi kompozisyonlarından oluşan bir resital verecek.
İki yıl önce 21-28 Eylül 2014 tarihleri arasında Kempten/Almanya'da düzenlenen International Chamber Music Festival CLASSIX'te (www.fuerstensaalclassix.de) gene Türk bestecileri ön planda tutulmuş; bu festivale davet edilen piyanist Özgür Aydın orada çeşitli ülkelerden davet edilen müzisyenlerle birlikte Erkin'in Piyanolu Beşlisi'ni ve Saygun'un 1975 yılında bestelediği Opus 55 Piyano, Klarinet ve Obua için Trio’sunu seslendirmişti. Bavyera Radyosu bu konserleri kaydetmiş ve birçok kez yayınlamıştır. Bu eserler hakkında basında da övgü dolu yazılar çıkmıştı.
Özellikle Erkin'in Piyanolu Quintet'inin bu denli ilgi çekmesinin nedeni, 19.yy. sonu batı müziği tekniklerini Türk halk folklörüyle çok doğal ve içten bir şekilde sentezlemesinden dolayı olsa gerek. Gerçekten de bu eserin hiçbir ölçüsünde herhangi bir zorlamaya veya kararsızlığa rastlanmaz. Armonik ve melodik bakımdan empresyonizm, özellikle Ravel etkilerinin hissedildiği 1. bölümün ardından gelen 2. bölüm (Adagio mesto) Erkin'in yazdığı herhalde en etkileyici müziktir. Burada Anadolu'nun çorak topraklarından yükselen acı dolu bir ağıt dinleriz. Hem piyano hem de yaylıların vurmalı çalgı efektleriyle dolu olan 3. bölümü izleyen final ise, tüm enstrümanların unison olarak çaldıkları aksak ölçülü bir halk dansıdır.
Z. Zekeriya AYDIN