Bu yıl ilki gerçekleştirilen Londra Tasarım Bienali’nin Türkiye sergisinde yer alan tasarım ofisi Autoban’ın hazırladığı “Dilek Makinesi” adlı proje büyük beğeni topladı. İstanbul Kültür Sanat Vakfı’nın (İKSV) organizasyonunu üstlendiği Türkiye sergisi, uluslararası medyada yoğun ilgi görürken, başta New York Times, The Guardian, Telegraph, BBC ve Süddeutsche Zeitung olmak üzere birçok önemli mecrada bienalin en iyi sergileri arasında gösterildi.
Londra Tasarım Bienali’ndeki Türkiye sergisi 6 Eylül Salı günü Autoban’ın kurucuları Seyhan Özdemir ve Sefer Çağlar ile küratöryel danışmanlar, İKSV Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Eczacıbaşı ve serginin sponsorluğunu üstlenen Turkishceramics adına Orta Anadolu İhracatçı Birlikleri Yönetim Kurulu Üyesi Erdem Çenesiz’in katılımıyla uluslararası basın ve profesyonellere tanıtıldı.
“Utopia by Design” (Tasarımla Ütopya) teması altında 37 ülkeden projeyi Londra, Somerset House’da bir araya getiren bienalin en ilgi çeken projelerinden biri “Dilek Makinesi” oldu.
The New York Times “Londra Tasarım Bienali’nin Kaçırılmayacak Projeleri” başlığıyla en iyi beş projeyi anlattığı haberde Türkiye sergisini ilk sırada gösterdi. Türkiye’yi Avusturya, Tayvan, Yunanistan ve Avustralya’nın sergilerinin izlediği, Samantha Tse imzalı haberde, “Tasarım stüdyosu Autoban, Avrupa’da mülteci krizinin yaşandığı bir dönemde, Somerset House’un Batı Kanadı’nı ziyaretçilerin ‘umut notları’nı saydam altıgen tüplere postalayabileceği kamuya açık bir ‘dilek ağacı’na dönüştürdü. Art arda sıralanmış uzun tüpler ziyaretçiler için bir tünel oluştururken, aynalı duvarlar ve zeminle çevrilen makine bir sonsuzluk illüzyonu yaratıyor,” yorumu yapıldı. (http://nyti.ms/2coGOIN)
İngiltere basının da yoğun ilgi gösterdiği Türkiye sergisini açılış gününde, Blueprint, CNN, Dezeen, Disegno, The Economist, The Guardian, Financial Times, ICON, Magnum Photos, Monocle, Port, Telegraph Luxury, Wallpaper* ve daha birçok yayından editör, yazar ve eleştirmenler ziyaret etti. Açılışın hemen ardından, Dilek Makinesi, The Guardian, Telegraph, BBC gibi mecraların bienale dair hazırladıkları haberlerde geniş biçimde yer aldı.
Alman Süddeutsche Zeitung gazetesi “Dilek Makinesi” projesine özel bir röportajla yer verirken; Form Magazine (Almanya), Architecture Design, Archinect, Blouin Artinfo, Everything About Design, Surface Magazine, Trendhunter, (ABD), DAMn ve TL Magazine (Belçika), Dezeen, ICON ve LSN Global, (İngiltere) Designboom, Domus, Elle Decoration (İtalya) gibi tasarım ve mimarlık odaklı önde gelen uluslararası yayınlar da Türkiye sergisinden övgüyle söz etti.
Somerset House’un Batı kanadında yer alan Türkiye sergisi, İKSV’nin organizasyonunda, Turkishceramics sponsorluğunda ve BARRISOL/TEKNO’nun prodüksiyon desteğiyle gerçekleştiriliyor. Türkiye sergisine, TC Kültür ve Turizm Bakanlığı ve TC. Londra Büyükelçiliği de destek veriyor. Londra Tasarım Bienali 27 Eylül tarihine kadar devam edecek.
“DİLEK MAKINESİ” NEDİR?
Kökleri Neolitik çağlara kadar uzanan “Dilek Makinesi”, Anadolu inanışında derin bir yere sahip kültürel bir gelenekten, dilek ağacından ilham alıyor. Yüz yıllardır bilinen bir geleneği yeni bir form ve işlevle yeniden inşa eden Autoban, bienal mekânı için özel olarak tasarladığı projede, ziyaretçilerin de dahil olabildiği mekanik bir sistem oluşturdu. Yansımalı bir mekânda, sıkıştırılmış hava olarak depolanan enerjiyi kullanan pnömatik bir sistem görünümündeki sergide ziyaretçiler, şeffaf tüplerden yapılmış altıgen bir tünelin içinden geçmeye davet ediliyor. Ziyaretçiler, umutlarını, geleceklerini, ütopyalarını ve dileklerini yazdıkları kâğıtları tünelin sonunda bulunan kapaktan “Dilek Makinesi”ne yerleştiriyorlar. Bu notlar da tüpler aracılığıyla, ziyaretçilerin görüş alanının dışında bir yere doğru yolculuğa çıkıyor.