Kurucu destekçiliğini Doğuş Grubu'nun üstlendiği ve sanatsal programlaması bu yıldan itibaren bir şirket olan Pozitif tarafından yapılan festivalin ilk iki gecesinde de, İsviçre'nin Fransızca konuşulan kantonunun başkenti Cenevre'de doğan Fransız şef Charles Dutoit, yönetiminde İngiliz Kraliyet Filarmoni Orkestrası solistlere eşlik etti.
SARAH ÇANG, "SENFONİ" ÇALAR MI?
Henüz 8 yaşındayken New York Filarmoni Orkestrası eşliğindeki ilk konserini veren, bugüne kadar dünyanın önde gelen orkestraları, şefleri ve piyanistleriyle çalan, günümüzün en büyük kemancılarından biri olarak gösterilen Sarah Chang, Charles Dutoit yönetimindeki Kraliyet Filarmoni Orkestrası ile birlikte festivalin ikinci gecesi sahneye çıktı.
Son yıllarda Türk orkestralarından gelen davetleri kabul eden ve CSO'ya iki kez konuk olan Çang, festival konserinde programa göre J. Sibelius'un Re minör keman konçertosunu seslendirdi. D-Marin'den basına gönderilen bültenlerde ise, yazılı program ilk geceki gibi birbirine karıştırılarak Çang'ın "Dvorak" çaldığı iddia edildi. Bültende, kavramlar birbirine karıştırılarak aynen şöyle denildi:
"Sanatçı, ‘Yeni Dünyadan Yeni Sesler’ isimli konserin ikinci yarısında orkestranın seslendirdiği ve klasik müzikteki en popüler senfoniler arasında yer alan ‘Dvorak’ ile klasik müzikseverlere farklı ve unutulmaz bir müzik şöleni yaşattı."
Oysa, önceden ilan edilen programa göre sanatçı, J. Sibelius'un Re minor, op.47 Keman Konçertosunu çaldı. A. Dvorak'ın ise , “Yeni Dünyadan” başlıklı , Op. 95 9. Senfonisi, İngiliz Kraliyet Filarmoni Orkestrası'nca seslendirildi. Bu senfoninin Sarah çang tarafından seslendirilmesi zaten mümkün değildi, çünkü o bir "konçerto" değil "senfoni"ydi!
Aynı fahiş hata açılışa ilişkin bültende de şöyle yapılmıştı:
"İkinci bölümde ise türünün en tanınmış örneklerinden biri olan Ruslan ve Ludmilla Uvertürü ile Çaykovski’nin en popüler eserlerinden 5. Senfoni, Denis Matsuev performansıyla klasik müzik tutkunlarına sunuldu."
Yani piyanist Matsuev'e bir uvertür ve senfoni çaldırttırılmıştı. Oysa Matsuev Rahmaninov 2. Piyano konçertosunu çalmış, sözü edilen uvertür ve senfoni ise Dutoit yönetimindeki orkestrayla yorumlanmıştı.
Bakın, Şefik Kahramankaptan'ın 2002 yılında bir toplantıya sunduğu "Basının Müziğe Yaklaşımı ve Müzik Yazarlığı / Örnekler, Saptamalar ve Somut Öneriler" başlıklı bildirinin bir bölümünde ne deniliyor:
"Yazılı basında ve televizyonlarda çoksesli evrensel müzikle ilgili haberler verilirken, “eğitimsizlik” ve “bilgisizlik”ten kaynaklanan hatalar sıkça yapılıyor.
En sık rastlanan ve tekrarlanan hata, “program okuma” hatası. Bir senfoni orkestrasının klasik düzende hazırlanmış afişi veya haftalık programı habere dönüştürülürken, yazım sırası uyarınca solistin, programdaki tüm eserleri seslendirdiği varsayılarak haber yazılıyor. Böylece, bir kemancı veya piyanistin, kendi payına düşen konçertonun yanısıra, koskoca bir senfoniyi de seslendirdiği(!) duyurulmuş oluyor. İşin ilginç yanı, bu hatayı bir haber ajansı yaptığı zaman, haberi kullanan tüm gazetelerde de düzeltilmeden haberin yayımlanıyor olması!"
Tebliğin sunuluşundan bu yana 13 yıl geçmiş, ama örnekleme açısından değişen bir durum yok demek ki!
Bildirinin tamamı için:
http://www.kahramankaptan.com/guencel-yaz-lar/guencel-yaz-lar-2/basinin-muezige-yaklasimi/43