Can Çakmur İskoç Piyano Yarışması’nda finalde...
Reklam
  • Reklam

Can Çakmur İskoç Piyano Yarışması'nda finalde...

Çan Çakmur'a yarınki finalde başarılar diliyoruz...

09 Eylül 2017 - 12:40
Reklam

Çeşitli ülkelerden 28 piyanistin davet edildiği Uluslararası İskoç Piyano Yarışması'nda (Scottish International Piano Competition) Can Çakmur (d.1997) üç finalist arasına girmeyi başardı. En genç birkaç katılımcıdan biri olan Çakmur, 10 Eylül 2017'de Beethoven'in 4. Piyano Konçertosu'nu Thomas Søndergård yönetimindeki Royal Scottish Symphony Orchestra (İskoç Kraliyet Senfoni Orkestrası) eşliğinde 2500 kişilik Glasgow Kraliyet Konser Salonunda seslendirecek. Çakmur, finale kalarak en azından bu önemli yarışmanın üçüncülüğünü garantilemiş durumda. Çakmur'un finaldeki rakipleri Romanya’dan Florian Mitrea (d. 1989), Gürcistan/Birleşik Krallık’dan Luka Okros (d.1991).

ULUSLARARASI JÜRİ

Scottish International Piano Competition, 1986'dan bu yana 4 yılda bir yapılıyor. Birleşik Krallık'ın (İngiltere)"ALink Argerich Vakfı Piyano Yarışmaları" ve aynı zamanda World Federation of International Music Competitions ( Dünya Uluslararası Müzik Yarışmaları Federasyonu) üyesi 4 büyüğünden biri olan yarışmanın 2017 yılı jürisi şu isimlerden oluşuyor:

Aaron Shorr (Jüri Başkanı, Birleşik Krallık, İskoçya Kraliyet Konservatuvarı)

Olga Kern (Rusya /ABD, piyanist)

Steven Osborne (Birleşik Krallık, piyanist)

Ivary Ilya (Estonya, Estonya Müzik Akademisi Rektörü)

Meng-Chieh Liu (Tayvan/ABD, Curtis Müzik Enstitüsü)

Krishna Thiagarajan ( İskoç Kraliyet Ulusal Orkestrası Müdürü)

Peter Tuite (Birleşik Krallık, Trinity Laban Konservatvarı Piyano Bölüm Başkanı)

Shin Soojung (Güney Kore, piyanist, Seul Konservatuarı)

Yarışmanın ödülleri, Çeşitli konser ve festival organizasyonlarına davet, İskoç Kraliyet Senfoni Orkestrası ile bir konserin yanısıra yüklü para ödüllerinden oluşuyor:

Birincilik ödülü: 10,000 İngiliz Sterlini

İkincilik ödülü: 7,500 İngiliz Sterlini

Üçüncülük ödülü: 5,000 İngiliz Sterlini

Özel ödüller: 500 İngiliz Sterlini

Yarı finalistlere: 1000’er İngiliz Sterlini

17 ÜLKEDEN 28 PİYANİST

1987-2001 arası doğmuş olanlara ( 16-30 yaş) açık olan bu seneki yarışmaya dünyanın çeşitli ülkelerinden yüzden fazla katılımcı başvurdu, istenen 30 dakikalık DVD üzerinden yapılan eleme sonucunda 28 piyanist yarışmaya davet edildi. Yarışmacıların ülkelere göre dağılımı şöyle: Rusya, Güney Kore, Birleşik Krallık, Gürcistan, Çin, Polonya, İtalya, Japonya, Romanya, Türkiye, ABD, Slovenya, Litvanya, İsveç, Letonya, Hong Kong, Belarus.

 

Yarışmanın katılımcıları arasında daha önceki yıllarda Hamamatsu, ARD, Iturbi, Liszt, Ettlingen, Maria Canals gibi yarışmaları kazanan, Steinway Artist ünvanı almış olan birçok değerli piyanist bulunuyor. Katılımcıların listesi şöyle:

Piotry Alexewicz (Polonya) Svetlana Andreeva (Rusya), In-Ju Bang (Güney Kore), Sung-Soo Cho ( (Güney Kore), Ludovica de Bernardo (Italya), Can Çakmur (Turkiye), Vivianne Cheng (ABD), Andrei Dubov (Rusya), Anna Geniushene ( Rusya), George Harliono (Birleşik krallık), Yixiang Hou (Çin), Luke Jones (Birleşik Krallık), Nejc Kamplet (Slovenya), Kang Tae Kim (Güney Kore), Marina Koka ( Japonya), Ilya Kondratev (Rusya), Siqian Li (Çin), Robertas Lozinskis (Litvanya), Martin Malmgren (İsveç), Florian Mitrea ( Rumanya), Federico Nicoletta (İtalya), Luka Okros (Gürcistan / Birleşik Krallık), Akihiro Sakiya (Japonya),Anna Szalucka (Polonya), Antonina Suhanova (Letonya), George Todica (Romanya), Hin Yat Tsang (Hong Kong), Yuliya Yermalayeva (Beyaz Rusya)

RESİTALLER ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRME

Yarışmanın bilinenlerden değişik bir yöntemi var. Tüm yarışmacılar eleme olmadan iki ayrı günde yarım saatlik iki ayrı resital veriyorlar. Bu resitallerin programı içinde mutlaka farklı bestecilerden iki etüt, bir barok ve bir klasik eser olması zorunluluğu var. Geri kalan program yarışmacılara bırakılmış.

Bu iki resitalden sonra jüri yarı finale kalan 10 yarışmacıyı seçiyor. Bu on yarışmacı, yeni bir programla birer saatlik bir resital veriyor. Ayrıca, İskoçyalı besteci Gordon McPherson tarafından bu yarışma için bestelenmiş sanal piyano ve icracı için “The Pounding Room” adlı eseri her yarışmacı yarı final programında çalmak zorunda.

Yarı final sonunda üç yarışmacı Thomas Søndergård yönetimindeki İskoç Kraliyet Senfoni Orkestrası ile 2500 kişilik Glasgow Kraliyet Konser Salonunda kendi seçtikleri bir konçertoyu çalıyor.

HER RESİTAL BAŞKA PİYANOYLA

Yarışmanın bir ilginç noktası da tüm yarışmacılar birinci tur resitallerinin ilkini Bösendörfer Grand; ikincisini Steinway Grand; ve yarı finali de Fazioli Grand piyanolarıyla çalmak zorunda olmaları. Bu üç büyük piyano üreticisi yarışmanın destekçilerinden. Yarışmacıların bu farklı karakterdeki piyanolarda becerilerini sergilemesi, çalışlarını bu piyanolara göre ayarlamak zorunda olmaları da yarışma organizatörlerinin belirttiğine göre, yarışmanın değerlendirme ögelerinden biri olagelmiş. Bunun yanında jüri aynı zamanda her biri ayrı bir resital olan program seçimlerini ve programların birbiri ile ilişkisini de değerlendirmeye alıyor. Finalde ise yarışmacıların diledikleri piyanoyu seçme hakları bulunuyor.

Bu seneki yarışma için kabul alıp finale kalma başarısı gösterenan Can Çakmur, Romanya’dan kendisinden 8 yaş büyük Florian Mitrea, Gürcistan/Birleşik Krallık’dan kendisinden 6 yaş büyük Luka Okros ile birlikte finale kalmayı başardı. Hamamatsu, Imola Akademi Ödülü, ARD, Beethoven Yarışması gibi yarışmalardan birincilik ödülleri olan Florian Mitrea 1989 doğumlu. Hong Kong ve Iturbi birincisi Luka Okros ise 1991 doğumlu. Can Çakmur, finalde Beethoven’ın 4. Piyano Konçertosunu çalacak. Final, yarışmanın iletişim sponsoru Classic FM radyosu tarafından kayıt altına alınıp yayınlanacak.

Can Çakmur,ODTÜ Kolejini bitirdikten sonra lisans öğrenimini Almanya'da Weimer müzik Yüksek Okulu'nda sürdürüyor. Çakmur'un pek çok piyano yarışmasında kendi kategorisinde birincilik ödülleri bulunuyor.

Bu haber 6901 defa okunmuştur.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR x
Üflemeli Çalgıların Gizli Dağarı...
Üflemeli Çalgıların Gizli Dağarı...
Yeni Yıla 16 Tel, 4 Arşeyle Karşılama
Yeni Yıla 16 Tel, 4 Arşeyle Karşılama