İDOB Meydana Çay Bahçesinde Çıktı


İstanbul Devlet Opera ve Balesi artık kontrollü olarak dış mekân açıkhava konserlerine başladı. 4 Temmuz 2020 tarihinde saat 14.00’de İstanbul Arkeoloji Müzesi avlusundaki çay bahçesindeki konserde, seyirci-sanatçı nihayet buluştu.

Korrepetitör piyanist Fügen Yiğitgil’in eşliğinde verilen konserde solist olarak soprano Evren Ekşi, mezzo soprano Barbora Hitay, tenor Bülent Külekçi ve bas Kenan Dağaşan yer aldılar. Ben de ilk kez bu dönemde bir etkinlik izlemek ve Opera arkadaşlarımı görmek için Maltepe’deki evimden Metro + Marmaray aktarmalı olarak Arkeoloji Müzesi avlusuna gittim. Tüm sanatçılarda, aylar sonra seyircileri ile buluşmanın heyecanı vardı. Konser aynı zamanda Instagram hesabından canlı olarak yayınlanıyordu. Puccini, Verdi, Bizet, Saint-Saens, Saygun gibi bestecilerden oluşan programda İDOB sanatçılarının Arkeoloji Müzesi Konserini ücretsiz olarak izlemek için az miktarda izleyici de oradaydı.

Konser programı tam saat 14.00de başladı.

İlk eser W.A. MOZART’ın Die Zauberflöte (Sihirli Flüt) operasından Sarastro’nun "In diesen heil'gen Hallen" adlı aryasını Kenan DAĞAŞAN’ın güzel sesinden dinledik.

İkinci olarak G. BIZET’in Carmen operasından Carmen’in "Habanera"sı için mezzo soprano Barbora HİTAY Carmen kıyafetli kostümü ile konser alanına gelmişti. Mezzo sesi ile güzel bir yorumlama yaptı.

G. PUCCINI’nin bence en hüzünlü operası Tosca, onun da kadersiz kahramanı Cavaradossi’nin idam edilmeden önce söylediği dokunaklı şarkı "E lucevan le stelle" Bülent KÜLEKÇİ tarafından aynı güzellikle icra edildi.

G. PUCCINI’nin La Rondine (Kırlangıç) adlı operasından Magda’nın "Chi il bel sogno di Doretta" adlı aryada Evren EKŞİ bize güzel duygular yaşattı.

G. BIZET’ Carmen operasından Carmen’in "Séguédille"sını Barbora HİTAY ve Bülent KÜLEKÇİ birlikte düet yaptılar.

G. PUCCINI’nin bence karakterleri arasında en kararlısı olan Tosca’nın "Vissi d'Arte" aryası Evren EKŞİ’nin de tam sesine uygun bir eserdi.

Fransız besteci C. SAINT — SAENS’ın en güzel operalarından biri olan Samson et Dalila, onun da Dailla’nın "Mon coeur s'ouvre â ta voix" aryası harika bir mezzo partisidir ki bunu da Barbora HİTAY’dan dinlemekten mutlu olduğumu söyleyebilirim.

A. A. SAYGUN: Yunus Emre Oratoryosu Tenor Solo No.9 "Bad- I sabaya sorsunlar..."Bülent KÜLEKÇİ

Bir düet de J.OFFENBACH’ın Les Contes d'Hoffmann operasından Giulietta ve Nicklausse’un "Barcarolle"ünde Evren EKŞİ, Barbora HİTAY birlikteliği iyi idi.

G. VERDI’nin Simon Boccanegra operasından Fiesco’nun "A te l'estremo addio... Il lacerato spirito" aryasında Kenan DAĞAŞAN’ın bas sesine güzel uydu.

Artık tüm şan konserlerinin neredeyse değişmez final şarkılarından olan G. VERDI’nin La Traviata operasından Violetta, Alfredo düeti olan "Libiamo ne' lieti calici" (Brindisi) için Evren EKŞİ ile Bülent KÜLEKÇİ birlikte son kez bizlere bu nezih ortamda tatlı anlar yaşattılar. Başta korrepetitör Fügen Yiğitgil olmak üzere tüm sanatçıları kutluyorum. Konser alanının eksikleri çoktu, bunun da Müze içi iletişim eksikliğinden olduğu anlaşılıyor.

Konserden sonra sanatçıların görüşlerini almak için yanlarına gittim, tümü de bu dönemde bu şekilde bile olsa seyirci ile buluşmaktan memnun ve heyecanlı olduklarını bildiriler. Bununla birlikte bazı sanatçılar da pandemi sürecinde değişiklik gösteren konser mekanlarının kendileri içinde farklı bir tecrübe olduğunu, kafe bahçesinde izleyicilerin arasında şarkı söylemenin zor olmakla birlikte öğretici de olmasının yanı sıra, gelmesini pek beklemedikleri seyirciler için de güzel bir konser yaptık diye düşünüyoruz diyerek, bana da katıldığım için teşekkür ettiler.

Bir açık hava konseri de bu şekilde tamamlanmış oldu.

İDOB’un ikinci bir etkinliği 17 Temmuz’da İstanbul, Zeytinburnu’daki Fişekhane’de. Bu bir oda müziği konseri ve tekrarı ertesi gün yani 18 Temmuz’da Arkeoloji Müzesi’nde.

Herkese sağlıklı ve esenlikli bir yaz dönemi diliyorum.

İsmail Hakkı Aksu

5 Temmuz 2020, İstanbul/Ordu