Dünyaca ünlü keman virtüozu Alexander Markov Anadolu topraklarını çok seviyor ve her yıl Türkiye'de birçok konserde solist olarak yer alıyor. Paganini Kapris’lerini (Caprice) en iyi yorumlayan kemancı olarak gösterilen ve son konserini 2014'ün son ayında Ankara'da Bilkent Senfoni Orkestrası'yla veren Markov'la internet üzerinden yazışmayla bir söyleşi yaptık.
Neden Keman?
Ben bir kemancı ailede büyüdüm…Babam tanınmış, ünlü bir keman virtüozu, hocası ve bestecisi, Albert Markov. Annem de Moskova’da ünlü Bolshoi sahnesinde keman çaldı. Böylece kemanı seçmem gayet doğal ve kolay bir karar oldu.
Türkiye’de çok sık konserler veriyorsunuz. Dinleyicilerin Klasik Müziğe ilgisini yeterli buluyor musunuz?
Türkiye’ye ilk geldiğimde, bu güzel ülkeye aşık oldum ve Türk dinleyicilerini çok hevesli, müziğe ilgili buldum. Bu nedenle tekrar gelip sahneye çıkmak istedim. Bence bu ülke klasik müzik doğrultusunda enerjik ve pozitif yöndedir.
Konserlerinizde giydiğiniz kıyafetlere özen gösteriyorsunuz.Bu kıyafetlerin çaldığınız eserlerin dönemi ile bağlantısı var mıdır? Var ise bu konudan biraz bahseder misiniz?
Sahne de ne giydiğime dikkat ediyorum çünkü dinleyicilerime özel ‘cool’ bir şeyler sunmak istiyorum. Hem görsel hem de müzikal anlamda çok özel bir şey yapmaya çalışıyorum. Elbette müzik her zaman birinci sırada fakat ilginç giysiler ile onu güçlendirmek de buna bir eğlence katıyor. (Ama endişe etmeyin, halen smokin ve ceket giyiyorum bazen! ) Özellikle müzik ile kesin bir kıyafet uyumu yapmak istemiyorum çünkü bunu açık ve net hale getirmek istemiyorum bu nedenle özel gecelerde giydiğim beni eğlendiren ve doğal hissettiren kıyafetlerdir.
Şimdi bir zaman makinesine binsek ve Paganini’nin yaşadığı döneme gitsek, onunla hangi platformda,ne şekilde karşılaşmak isterdiniz?
Bu harika bir soru! Üç şey … Konserde O'nu duymak ve bazı ilave "sırları ve büyüsü" ‘nü edinmek, konserime davet etmek ve tepkisini görmek … Tanışmak ve sosyalleşmek …Kişiliğini görmek için onunla rahat bir ortamda görüşmek .
Klasik müziği tarih süzgecinden geçirdiğinizde, ne gibi eksiklikler, hatalar veya klasik müziğin gelişimi noktasında ne gibi tehlikeler görüyorsunuz?
Benim ana dileğim klasik müziğin, halktan ve özellikle gençlerden daha fazla ilgi görmesidir. Ben hala iyimserim ... Gençlerden bir çıkış bekliyorum . Bu nedenle, Klasik ve rock müziği dramatik unsurlarıyla birleştirmeye çalışıyorum. Ben, genellikle konserin ilk yarısında geleneksel klasik performans sunar ve ikinci yarısında bir orkestra, grup ve koro ile elektrikli keman kullanırım. Bir izleyici bu bağlamda hem geleneksel klasik müzik, hem de yepyeni bir "twist" oluşumunu tecrübe eder . Biz zaten bu proje ile büyük bir kalabalığı ve katılımı hem senfoni izleyicisini hem de hiç klasik müzik konserine gitmeyen yeni genç dinleyicileri etkiliyoruz. Elektrikli kemanımın altı dizesi vardır, bu Dünya’daki bir çeşididir. Benim proje ortağım James V. Remington tarafından tasarlanmıştır.
Yeni bir projeniz var mı?
Ben sadece bugüne kadar geliştirdiğim özgün oluşumu devam ettirmek, bu potansiyeli ve yaratıcılığı ilerletip yeni bestelere orada ulaşmaya çalışıyorum. Kendi düzenlemelerimi yaparak kendi müziğimi ortaya çıkarmaya uğraşıyorum.
Konser salonlarından çıkıp, köylerde veya sokaklarda keman çalmak ister miydiniz?
Ben dinleyicilerime her zaman her yerde çalmak isterim. Her mekanın , büyük ya da küçük, köy ya da büyük bir şehir, kendi büyüsü ve kendine özgü enerjisi ve atmosferi vardır. Yâni her yerde çalmak her zaman hârikadır…
Mehmet Günay Eser