Bazı çalgıları adlandırmakta güçlük çekiyoruz. Değişik dillerde, değişik adlar altında aynı çalgı ya da türevleri karşımıza çıkıyor. Bunlardan biri de, Batı'da bir rönesans-barok dönemleri çalgısı olan, bizde ise Osmanlı döneminde yaygın biçimde kullanılan, sonra ud ve tamburla rekabet edemeyerek piyasadan çekilen lavta.
Arapça lût, İngilizce lute, Almanca laute, Fransızca luth,İtalyanca luito, İspanyolca port laud diye adlandırılan bu çalgı, 1 Temmuz gecesi, kendini adeta rönesans müziklerine adamış bir Amerikalı profesörün elinde karşımıza çıktı. Hollanda kökenli luthiye Joel van Lennep'in el yapımı lavtası, bu çalgının dünyadaki önemli ustalarından biri olan Hopkinson Smith'in 16. yüzyıl İngiliz müziklerine getirdiği yoruma aracılık etti.
Bilkent'te bir Kağan Korad projesi olarak ve onun koordinasyonunda düzenlenen 9.Türkiye Gitar Buluşması'nın açılış konserinde, erken dönem telli çalgıları üzerine yoğunlaşarak bugüne kadar önemli kayıtlara imza atmış Hopkinson Smith (d.1946), üç İngiliz lavtacı John Dowland, John Johnson ve Antony Holborne'un bestelerini ikişerli, üçerli gruplar halinde, özellikleri hakkında kısa bilgiler de vererek sundu. Smith, görünüşü, sahnedeki vücut dili, anlatımı ve çalgısıyla ilişkisi bağlamında tam bir akademisyendi. Hopkinson Smith, 3 ve 4 Temmuz günleri 9. Türkiye Gitar Buluşması kapsamında iki ustalık dersi de düzenleyecek.
Şefik Kahramankaptan