İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin organizasyonu ve TOBAV İzmir Şubesinin destekleri ile bu yıl ilki düzenlenen Saygun Müzik Festivali, 2 Şubat 2015 Pazartesi gecesi Ahmet Adnan Saygun Sanat Merkezi salonunda Ludvig van Beethoven'in beş piyano konçertosunun beş ayrı solist tarafından ardı ardına seslendirmesi ile fırtına gibi başladı.
İki aranın verildiği ve toplam 4 saati aşan açılış konserine hafta başı olması ve fırtına ile karışık yağan yağmura rağmen İzmirliler yoğun ilgi göstererek tüm koltukları doldurdu. Maraton konserin sonuna kadar dolu kalan koltuklar, daha ilk geceden festivalin uzun yıllar yaşatılacağının İzmir'e müjdecisi gibiydi.
Açılışta verilen bilgiye göre Beethoven döneminde moda olduğu gibi, tüm konçertoların ardı ardına değerli solistlerce seslendirildiği gecede sırasıyla Op. 15 Do majör 1. konçertoyu Mauricio Vallina, Op. 19 Si Bemol Majör 2. Konçertoyu Emre Şen, Op. 37 Do Minör 3. Konçertoyu İbrahim Yazıcı, Op.58 Sol Majör 4. Konçertoyu Gülsin Onay ve Op.73 Mi Bemol Major 5. Konçertoyu ise Jean Bernard Pommier seslendirdi.
Solistlere eşlik eden Ege Sanat Senfoni Orkestrası'nı, Saygun Sanat Merkezi sahnesini iyi tanıyan değerli Şef İbrahim Yazıcı kendisinin de bir konçerto seslendirmesine rağmen baştan sona aynı dinamizm ve müthiş bir performans ile yönetti. Bravo İbrahim Yazıcı'ya. Hem festivalin sanat yönetmeni , hem orkestra şefi hem de solist sanatçısı.
Zaten Yazıcı'nın Saygun Merkezi'nin sanat direktörlüğüne getirilmesi ile İzmir'deki klasik müzik konserleri daha renkli ve zengin bir içerik taşımaya başladı.
İbrahim Yazıcı'nın 3. Konçertoyu seslendirişinde ise podyumdaki şef Jean Bernard Pommier idi. Bu da gecenin ilginç notlarından birisi olarak akıllarda kaldı. Bir diğer ilginç not da solistlerin partileri kağıt yerine ipad'ten takip etmeleriydi.
Böyle sıradışı bir konçerto maratonunun belki de en ilginç özelliklerinden birisi dâhi bestecinin eserlerindeki müzikal gelişimi, müzik dilinin nasıl gittikçe olgunlaştığını, dönemindeki sosyal ve siyasi gelişmelerin ustanın müziğine nasıl yansıdığını bir film şeridi gibi duyumsamamızdı.
1. ve 2. Konçertoda hissedilen neşeli Mozart etkisi ile 5. Konçerto yani "İmparator" konçertosunda sanatsal kişiliğini bulmuş muhteşem dehâ ürünü eser arasındaki müzikal değişim çizgisi de gece yarısına yakın boşalan konser sonrası konuşulanlar arasındaydı.
Bu festival ile İzmir şehrinin, ismini bir konser salonuna verilmesi dışında yıllar sonra da olsa Saygun'a vefa borcunu ödemeye başlaması kentlilik adına sevinilecek bir durum olarak göze çarpıyor. Hele batıdaki örneklerini imrenerek gördükten sonra.
Festivale destek veren değerli piyano solistleriyle birlikte başta İbrahim Yazıcı olmak üzere festivalin sanat danışmanı Dokuz Eylül Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Piyano Anasanat Dalı Başkanı Prof. Şeniz Duru, Koordinatörler Tobav İzmir Başkanı Hale Gökalpsezer, İzmir şube müdürü Şirin Cerit ve emeği geçen diğer görevlilerin, düzenleyenlerin ellerine ve emeklerine sağlık.
Bir bravo da Başkan Aziz Kocaoğlu ve ekibine. Festivalin oluşturulması için belediyenin tüm imkanları ile elinden gelen desteği veren Aziz Bey, bunun yanında konserlerde verilen arada kaçan bazı zevata ders verircesine tüm maratonu sonuna kadar izleyip sanatçıları yürekten alkışladı.
Günümüz Türkiyesinde sanattan ve özellikle de klasik müzikten elini eteğini iyice çeken belediyelerimizi gördükçe Aziz Kocaoğlu'nun yaptıkları yarınlara dair bizlere umut aşılamakta.
Festival 3 Şubat akşamı biletleri günler öncesinden tükenen besteci ve piyanistimiz Fazıl Say resitali ile devam edecek. Değerli sanatçı konserinde ardı ardına Mozart'ın beş piyano sonatını (No:1, 5, 7, 8 ve 12) seslendirecek.
Metin Nurbeyler
Fotoğraflar: Şefik Kahramankaptan