Konservatuvarlarımızda genellikle iyi çalgıcılar yetiştirilmekte ancak Avrupa'ya çıktıklarında kendilerine genellikle, çaldıkları eserin ve bestecisinin ruhunu tam olarak yansıtamadıkları eleştirisi getirilmektedir. Nedir o ruh? Besteci hangi dönemde yaşamıştır? O dönemin siyasal, ekonomik ve sosyolojik koşulları neydi? Besteci bu koşullardan nasıl etkilenmişti? Eseri hangi dürtü ile ve hangi duygular içinde bestelemişti? Kısaca bu soruların yanıtları işte o “ruh”u oluşturmaktadır. Tüm bu bilgilere erişmek için, hem öğretimde buna önem verilmesi, hem de öğrencinin kaynaklara ulaşabilmek için yeterli yabancı dil bilgisine sahip olması gerekmektedir. Bu da konservatuvarlarda yabancı dil ve müzik tarihi eğitiminin daha ciddî, derinlikle yapılmasıyla mümkündür.Neyse ki, son dönemde Türkçe'de Mozart, Bach, Beethoven, Chopin gibi bestecilerle ilgili hayli doyurucu kitaplar yayımlanmıştır. Bu bestecilere şimdi Vivaldi de eklendi. Aslında 2011 yılında eklenmişti ama, az sayıda basılması nedeniyle kısa sürede tükenmiş, ancak sahaflarda bulunur olmuştu.
“Vivaldi, Venedik, Violin” başlıklı kitap rahmetli müzik eğitimcisi, flütist Dr. Emel Arslangiray (1954-2008) tarafından büyük bir özen ve hayli titizlikle hazırlanmış, ancak yayın hazırlıkları tamamlanamadan yazar yaşamını yitirmişti. emel arslangiray Almanca bilen, bu ülkeyle bağları güçlü, her iki yılda bir yazları Darmstadt'de düzenlenen Yeni Müzik Günleri'ne katılan bir eğitimciydi. Almanya'da bir süre Türk çocuklarına öğretmen olarak da çalışmıştı. Bu süreler içinde Antonio Vivaldi (1678-1741), bestecinin müziği ve yaşamının çok büyük bölümünü geçirdiği Venedik'le ilgili kaynak toplamıştı.
Kitabın sadece ilk bölümünün bitmiş dipnotlandırmasından tümüyle vazgeçilmesi, kaynakçanın toparlanarak kitabın sonuna eklenmesi ve görsellerin tamamlanması gibi çalışmaları ablası Özgül Arslangiray Polat ile Ankara Üniversitesi'ndeki arkadaşı sanat tarihçisi Dr. Ümit Gültekin yaparak kitabın 2011'de Ankara Üniversitesi Yayınları arasında okuyucuya, öğrencilere ulaşmasını sağlamışlardı.
Şimdi bu kitap, Bağlam Yayınları Müzik Bilimleri Dizisi'nden yeniden basıldı. İçinde Birinci Baskı olduğu yazılı. Bu dizinin Editörü müzikolog Vural Yıldırım'dan, yayınevinin basım numaralandırmasına, kendinden önce başka etiketler altındaki basımları dahil etmediği bilgisini edindim.
Kitap, “Yaşamı, Venedik ve Yapıtları” olmak üzere üç ana bölümden oluşuyor. Bu bölümlerde Vivaldi'nin eserlerindeki “ruh”u oluşturan ögelere ait gerekli bilgileri bulmak mümkün. Ülkemizde başta Dört Mevsim Konçerto dizisi olmak üzere, eserleri sevilerek dinlenen ama hakkında lakabının “Kızıl Papaz” olduğunun ötesinde pek yaygın bilgi bulunmayan Vivaldi'nin kökeni, ailesi, rahiplik eğitimi, müzik eğitimciliği, kızlar yetimhanesindeki öğreticilik yılları, hızlı besteleme yeteneği, konçerto formunu geliştirmesi, program müziğindeki başarısı, emprezaryo ve dönemin asilzadeleriyle ilişkilerinde çektiği zorluklar, konçerto, opera, oratoryo gibi türlere göre eserleri hakkında ayrıntılı bilgiler bu kitapta yer alıyor. Özellikle Dört Mevsim konçertolarıyla ilgili gayet ayrıntılı bilgi veriliyor. Belki Arslangiray, Dört Mevsim'i bir ana bölüm olarak da düşünmüş olabilir. Bu çıkarsamayı, Polat-Gültekin imzalı “Öndeyiş” yazısındaki “Hedefimiz 'Viyana, Vivaldi, Viyolin ve Mevsimler'i bir kitap haline getirmekti” cümlesine dayanarak yaptım. Aslında bu cümledeki Viyana'nın da Venedik olması gerekir. Çünkü Viyana, Vivaldi'nin son günlerini geçirdiği ve mezarının bulunduğu kenttir, yaşamındaki yeri asla Venedik gibi değildir.
Betimlemeleriyle “Müziğin Usta Ressamı” olarak nitelendirebileceğimiz antonio vivaldi hakkındaki bu yeterli ve yararlı kitabı yeniden müzik öğrencileri ve müzikseverlere, meraklılara sunan Bağlam Yayınevi'ne teşekkürler.
“Vivaldi, Venedik, Violin” başlıklı kitap rahmetli müzik eğitimcisi, flütist Dr. Emel Arslangiray (1954-2008) tarafından büyük bir özen ve hayli titizlikle hazırlanmış, ancak yayın hazırlıkları tamamlanamadan yazar yaşamını yitirmişti. emel arslangiray Almanca bilen, bu ülkeyle bağları güçlü, her iki yılda bir yazları Darmstadt'de düzenlenen Yeni Müzik Günleri'ne katılan bir eğitimciydi. Almanya'da bir süre Türk çocuklarına öğretmen olarak da çalışmıştı. Bu süreler içinde Antonio Vivaldi (1678-1741), bestecinin müziği ve yaşamının çok büyük bölümünü geçirdiği Venedik'le ilgili kaynak toplamıştı.
Kitabın sadece ilk bölümünün bitmiş dipnotlandırmasından tümüyle vazgeçilmesi, kaynakçanın toparlanarak kitabın sonuna eklenmesi ve görsellerin tamamlanması gibi çalışmaları ablası Özgül Arslangiray Polat ile Ankara Üniversitesi'ndeki arkadaşı sanat tarihçisi Dr. Ümit Gültekin yaparak kitabın 2011'de Ankara Üniversitesi Yayınları arasında okuyucuya, öğrencilere ulaşmasını sağlamışlardı.
Şimdi bu kitap, Bağlam Yayınları Müzik Bilimleri Dizisi'nden yeniden basıldı. İçinde Birinci Baskı olduğu yazılı. Bu dizinin Editörü müzikolog Vural Yıldırım'dan, yayınevinin basım numaralandırmasına, kendinden önce başka etiketler altındaki basımları dahil etmediği bilgisini edindim.
Kitap, “Yaşamı, Venedik ve Yapıtları” olmak üzere üç ana bölümden oluşuyor. Bu bölümlerde Vivaldi'nin eserlerindeki “ruh”u oluşturan ögelere ait gerekli bilgileri bulmak mümkün. Ülkemizde başta Dört Mevsim Konçerto dizisi olmak üzere, eserleri sevilerek dinlenen ama hakkında lakabının “Kızıl Papaz” olduğunun ötesinde pek yaygın bilgi bulunmayan Vivaldi'nin kökeni, ailesi, rahiplik eğitimi, müzik eğitimciliği, kızlar yetimhanesindeki öğreticilik yılları, hızlı besteleme yeteneği, konçerto formunu geliştirmesi, program müziğindeki başarısı, emprezaryo ve dönemin asilzadeleriyle ilişkilerinde çektiği zorluklar, konçerto, opera, oratoryo gibi türlere göre eserleri hakkında ayrıntılı bilgiler bu kitapta yer alıyor. Özellikle Dört Mevsim konçertolarıyla ilgili gayet ayrıntılı bilgi veriliyor. Belki Arslangiray, Dört Mevsim'i bir ana bölüm olarak da düşünmüş olabilir. Bu çıkarsamayı, Polat-Gültekin imzalı “Öndeyiş” yazısındaki “Hedefimiz 'Viyana, Vivaldi, Viyolin ve Mevsimler'i bir kitap haline getirmekti” cümlesine dayanarak yaptım. Aslında bu cümledeki Viyana'nın da Venedik olması gerekir. Çünkü Viyana, Vivaldi'nin son günlerini geçirdiği ve mezarının bulunduğu kenttir, yaşamındaki yeri asla Venedik gibi değildir.
Betimlemeleriyle “Müziğin Usta Ressamı” olarak nitelendirebileceğimiz antonio vivaldi hakkındaki bu yeterli ve yararlı kitabı yeniden müzik öğrencileri ve müzikseverlere, meraklılara sunan Bağlam Yayınevi'ne teşekkürler.
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN
28 Şubat 2021, Ankara