Arya Su Güneş'in İstikrarlı Gelişimi
İstanbul veya Ankara'da olmadığı için, biraz gözlerden uzak kalan piyanist Arya Su Gülenç (d.2009), 2019'un son ayında Belçika’nın Brüksel kentinde yedincisi düzenlenen Uluslararası César Franck Piyano Yarışmasında 10 yaş kategorisinde ikinci oldu. Bu Arya Su'nun kısa yarışmalar kariyeri içinde 2017'de St.Petersburg'daki 9. Savshinsky Uluslararası Müzik Yarışması'ndan sonra katıldığı en ciddi ve prestijli yarışmaydı. Arya Su, St. Petersburg'da da ikinci olmuştu. Bunların dışında katıldığı, aralarında kendisini New York Carnegie Hall'da sahneye çıkmaya götüren New York Crescendo Uluslararası Yarışması'nda kazandığı Grand Prix dahil olmak üzere 6 yarışmada da elde ettiği derece birincilikti.
Arya Su, 4 grupta toplam 25 ülkeden 50 piyanistin katıldığı 7. Uluslararası César Franck Piyano Yarışmasında, kendi yaş grubunda 9 kişiyle yarıştı. Birinciliği İtalya'dan Gabriele Rizzo elde ederken, Arya Su, Yunanistan'dan Filippos Klapsinakis ile Çin'den Ziling Huang'ı geçerek ikinci oldu. Arya Su Belçika'ya annesi ve öğretmeni Yıldız Aslanova refaketinde gitti ve mutlu bir biçimde Bursa'ya döndü. Artık yarışmalar konusunda daha yüksek çıtaları hedefleyen Arya Su, 2020'de 13 Ocak'ta ÇEV Sanat Genç Yetenekler konserinde İstanbul Zorlu'da sahneye çıkacak, Mart ayında da Bursa Nilüfer Konak Kültür Merkezinde bir resital verecek.
2017'den itibaren sağlam bir çıkışı sürdüren Arya Su, bu süreçte 2018 Ekiminde V. Spivakov Vakfının düzenlediği 15. Russia /Moskow Friends Meet International Festivali'ne seçilerek Puşkin Müzesi'nde sahneye çıktı. Bilkent Gençlik Senfoni Orkestrası ile Bilkent Konser Salonunda ve şef Ender Sakpınar yönetimindeki Eskişehir BBSO eşliğinde konçerto seslendirdi. Bursa /Osmangazi Mithatpaşa İlkokulu 4. sınıf öğrencisi olan Arya Su Gülenç, piyano öğrenimini aynı kentte Yıldız Aslanova ile sürdürüyor.
Arya Su Cesar Frank Yarışması ödüller listesinde yalnız değildi. 17-20 yaş grubunda İstanbul'dan Zeynep Lal Karaalioğlu (d.1998) da üçüncülük ödülünü aldı. Kadıköy'deki İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı ile Alman Lisesi'nde eğitim gören Lal Karalioğlu girdiği yarışmalardan genellikle dereceyle dönüyor.
Arya Su ile Zeynep Lal'in ortak noktası, temel eğitimlerini esas okullarında sürdürerek, piyano öğrenimi de almaları.
Emir Can Pehlivan, 15. Sun River Prize'ın Birincisi...
Dünya'da müzik alanındaki dernek-birlik türü kuruluşlardan biri de International Society of Contemporary Music(ISCM), türkçesiyle Uluslararası Çağdaş Müzik Birliği. Kompozisyon öğrencilerini “yeni müzik” alanında besteler yapmaya özendirmek için her yıl bir başka ülkede Dünya Yeni Müzik Günleri Festivali'ni düzenliyor. Son festivaller sırasıyla Hong Kong, Litvanya, İsveç, Avustralya, Hırvatistan, Belçika, Slovakya, Avusturya, Polonya, Slovenya, Güney Kore, Kanada ve Çin'de düzenlendi. Çin'deki son yarışma "The 15th Sun River Prize Students' New Music Composition Competition” başlığı altında yapıldı, Brüksel Kraliyet Konservatuvarı profesörü ve ISCM'nin başkanı besteci Peter Swinnen başkanlığındaki jüri Dünyanın farklı ülkelerinden gelen 57 beste arasından ödülleri belirledi.
Birincilik ve ikincilik ödüllerini Mimar Sinan GSÜ Devlet Konservatuvarı öğrencisi Emir Can Pehlivan (d. 1998) ile Masis Taşı (d.1999 ) kazandı. Önce 12 finalist arasına kalan Pehlivan ve Taşı, son değerlendirmede ilk iki sırayı elde ettiler. Emir Can Pehlivan'ın "Unbalanced Connotations and The Pleasure of Hope/Dengesiz Çağrışımlar ve Umudun Zevki" başlıklı müziği birinciliğe layık görülerek 15.000 Çin Yuanı ( 12. 500 TL) ödül kazandı. İkinciliği elde eden Masis Taşı'nın "The Crispy Haze Between Isolated Enlight and De(-)light / "İzole Aydınlanma ve (-) Işık Arasındaki Gevrek Pus” başlıklı müziğiyle 10.000 Çin Yuanı ( 8.400 TL ) ödül kazandı. İki genç Türk vatandaşı bestecinin müzikleri 2020'de Çin'de düzenlenecek konser programında, Şangay Konservatuvarı Solistleri tarafından seslendirilerek profesyonel ses kaydı yapılacak.
Emir Can Pehlivan, müziğe Güzel Sanatlar Lisesi'nde keman çalarak başlamış, Ülkemin Akbaş'ın özendirmesiyle beste çalışmalarına yönelmiş. MSGSÜ Devlet Konservatuvarı'nda Özkan Manav'la başlamış, halen Ahmet Altınel'in öğrencisi ve Lisans 2. sınıfta. Müzikleri daha önce Ensemble X ve Ensemble Artefacts tarafından Uluslararası Kapadokya Müzik Festivali ile Bilgi Yeni Müzik Festivali'nde, son olarak da Hollanda'da Prix Amelie de Man'da seslendirildi.
Masis Taşı ise ilk beste çalışmalarına M. Erhan Tanman ile başlamış. Konservatuvarda ise Özkan Manav'dan sonra Ahmet Altınel'le lisans birinci sınıf öğrencisi olarak devam ediyor. Yazdığı yeni müzik parçalarını yurtdışı festivallere gönderiyor.
Türkiye'de yeni müzik, henüz klasik müzikseverler arasında yeterli ilgiyi görmüyor. Ama özellikle genç besteciler, bu aracı kullanarak yurtdışına açılabiliyorlar. İki gencimizi de kutlayarak başarılar diliyorum.
Yeni Bir Oda Müziği Topluluğu: AGSO Quartet
Öğrencilik döneminde ve sonrasında, kurulan oda müziği topluluklarının pek uzun ömürlü olmadığını, bazen sadece bir konseri ya da yarışmayı hedef alarak oluşumlara gidildiğini görürüz.
Lise öğrencilerinin oluşturduğu topluluklar, sayıca en az olanlarıdır. Son olarak Ankara Gençlik Senfoni Orkestrası, kendi içinden bir yaylı dörtlü çıkardı.
AGSO Quartet bakın kimlerden oluşuyor:
1. Keman: İdil Arıcan (d.2003), Bilkent Müzik Lisesi 3. sınıfta Süreyya Defne'nin öğrencisi
2. Keman: Gökçe Duru Tatar (2005), Bilkent Müzik Lisesi 1. sınıfta Nil Cetiz'in öğrencisi
Viyola: Arda Aykut (2002), HÜ Ankara Devlet Konservatuvarı Lise 4. sınıfta Bediz Kınıklı'nın öğrencisi
Viyolonsel: İdil Bursa( 2004), Bilkent Müzik Lisesi 2. sınıfta Arthur Rahmatulla'nın öğrencisi.
Dörtlü'yü AGSO'nun müzik yönetmeni ve daimi şefi Barış Demirezer oluşturdu ve onları iki aylık bir çalışma ile Louis Spohr'un (1784-1859) Yaylı Sazlar Dörtlüsü İçin Konçerto başlıklı eserini, orkestra eşliğinde seslendirmek üzere hazırladı. AGSO eşliğindeki konser başarılı oldu. Doğumunun 250. yılında L. V. Beethoven'in Op. 18 dizisinden Fa Majör 1 No'lu dörtlü de hazırladıkları eserler arasındaydı. Yaş ve eğitim düzeylerinin hayli üstünde bir icra kalitesi yakalayan AGSO Quartet'in uzunca ömürlü olması, kendilerini yaptıkları iyi başlangıçtan sonra, her sezon birkaç kez sahnelerde göstermeleri dileğimizdir.
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN
Andante Dergisinin 1 Ocak 2020 tarihli 159'ncu sayısında yayımlanmıştır.