9.Türkiye Gitar Buluşması'nda “Proje Kendim” sunuşları içinden seçilen projelerin seslendirilmesine 2 Temmuz Perşembe günü, Mehmet Kılınç'ın “Neşet Ertaş” projesiyle başlandı.
Buluşmanın koordinatörü Kağan Korad, önce Proje Kendim'le ne amaçlandığını ve bu amaca hangi ölçüde ulaşıldığı konusunda kısa bir konuşma yaptı. Amaç, genç klasik gitaristleri, iyi çalabilmenin yanısıra, profesyonel salonlar, festivaller tarafından ciddiye alınır sunumlar yapabilmeye yöneltmek, vizyonlarını geliştirmekti, yoksa Buluşma'da çalabilmek için seçilmek değil...
Ancak, “Proje Kendim”e değerlendirme için sunulan 18 projeden bir bölümü ne yazık ki, bu amaca uygun değildi ama gene de iyi bir başlangıç yapılmış, bir farkındalık yaratılmış sayılabilirdi.
Mehmet Kılınç (d.1987) İzmir'den yetişmiş, yabancı ve yerli pek çok ustanın sınıflarına katılmış, halen Yaşar Üniversitesi'nde yüksek lisans çalışmasını sürdüren bir gitarist. Projesinin amacını “Neşet Ertaş'ın eserlerini bağlama ile klasik gitar tekniklerini birleştirip bir sentez oluşturmak” diye özetliyor. Peki amacına ulaşabilmiş mi? Buna duraksamadan “Evet” yanıtını verebiliriz. Kılınç, Ertaş'dan “Yazımı Kışa Çevirdin” ve “Zülüf” temalarını kullanarak “düzenleme” değil, iki “yeni beste” yapmış. Çalışmayı, Fazıl Say'ın Aşık Veysel türkülerinden hareketle yaptığı bestelere benzettim. Temayı hemen yakalıyor, “Bu Ertaş” diyorsunuz ama parçanın bütünü, klasik gitarın bazen bağlama, bazen ud gibi tınlatıldığı, gövdesinden vurmalı sesler için yararlanıldığı yeni bir parça. Kendisini kutlarken, bu çizgide yeni parçalar yazıp yazmadığını sordum. Çalışmanın devamını getirmekte olduğunu toplam 8 parçaya ulaşacağını söyledi. Tam bir resitali dolduracak program. Gerisini de merakla bekleyeceğim.
Konserin ikinci bölümünde gitarist Sevcan Tahtacı Çukur (d.1985) ile tenor Dinçer Gökçe'nin (d.1985) “Bellekteki Ezgiler” başlıklı projesini dinledik. Esin kaynakları yıllar önce rahmetli tenor Ömer Yılmaz'la gitarist Bekir Küçükay'ın yaptığı “Sevda Türküleri” CD'si idi. Türk halk müziğinden bazı türkülerle iki Azeri türkünün gitar düzenlemelerini Küçükay yapmış, Tolgahan Çoğulu da “Odam Kireçtir Benim” türküsü için gitara bir mikrotonal uygulama yaparak yarım seslerin elde edilmesini sağlamıştı. Çalışmayı, eski bir fikrin yeniden canlandırılması olarak nitelendirmek mümkün. Güzel bir ses rengine ve opera şan tekniğine sahip tenorun sesi daha baskındı, gitar bir eşlik çalgısı olarak düşünülmüş olsa da volüm olarak geride kaldı. Bunda belki gitaristin tuşelerinin yeterince güçlü olmamasının da payı vardı. Küçükay'ın solo gitar için “Aman Avcı” düzenlemesi, zengin armoni ve renk içeriyordu.
Şefik Kahramankaptan