Yamaha'nın İtalya'daki Cremona Müzik Festivali kapsamında düzenlediği 3.Disklavier Piyano Beste yarışmasına kabul edilen, Piyano öğrenimini Almanya'da sürdüren Emre Nurbeyler “NeoCapriccio in Aksak Meter” adını verdiği bestesiyle 50 yarışmacı arasında finale kaldı. Yarışma finali 24-26 Eylül’de Cremona’da yapılacak ve Youtube’tan canlı yayınlanacak.
Jüri şu isimlerden oluşuyordu : Richard Danielpour, Francesco Filidei, Betty Olivero, Enrico Pieranunzi ve Geoff Westley. Katılan 50 besteden 4 tanesi dikkate alınmadı, 46 beste için değerlendirme ve oylama yapıldı. Her jüri üyesi, her kompozisyona 1'den 5'e kadar bir puan verdi. Puanların toplamı en yüksek olan beş parçanın son finalde yarışması gerekiyordu ancak bazı besteler eşit oy alınca 6 eser finale bırakıldı.
Finalistlerin adları ve yapıtları alfabetik şekilde şöyle açıklandı:
Athinodorou Christina: Fissures en Filigrane
Capicchioni Marco: Studio n° 12 “Ee Blues”
Iannuzzi Foti Roberto: Das Wohltemperierte Disklavier
Nurbeyler Emre: NeoCapriccio in ‘Aksak’ Meter
Pulpillo Chiciana Francisco: Toccata for Disklavier
Speranza Mariano: Ancient Celebration of Charalqueta Hill
Altı beste, 26 Eylül'de Cremona Musica'da Stradivari Salonunda finalde Yamaha Disklavier piyano tarafından “canlı” olarak seslendirilecek.
Final konserinde hazır bulunmak üzere İtalya'ya davet edilen Emre Nurbeyler, eseri ve finale kalışıyla ilgili olarak Sanattan Yansımalar'a şunları söyledi:
“Aksak Ölçüde NeoCapriccio’yu bestelerken amacım Türk ve Klasik Batı müziğinin çeşitli elementlerini dinleyicilerin de keyif alarak dinleyebileceği bir eserde toplamak oldu.
Çalışmamda, eserin içerdiği 7/8’lik tanıdık aksak Türk ritmi ve Türk Halk Müziği formlarını piyanoda taklit etmeyi amaçlayan dörtlü aralık motiflerini kullandım. Bunun yanında formal yapı ve genel hissiyat bakımından esinlendiğim diğer nokta da Beethoven ve Chopin’in müziğe katmış olduğu fikirler oldu.
Finale kalan “Aksak Ölçüde NeoCapriccio” eserim; birkaç senedir solo piyano için yazmayı sürdürdüğüm dört adet “Aksak Ölçüde Rondo” bestelerine amaç ve yapı olarak benzer şekilde. Sadece bu sefer daha serbest ve hareketli bir biçim olan Capriccio formunda besteledim.
Kulaklarımızın alışmış olduğu formal yapıdaki beklentileri sarsmayı amaçlayan Messiaen atıfı bir pasaj ile de yarattığım sıradışılıklar sebebiyle Capriccio nitelemesine “Neo” önekini getirmeye karar verdim.
Otomatik piyanodaki sonsuz teknik olanağın getirdiği kaotik ortamı 7/8’lik aksak ritim ile dizginleyip eserin sonlarına doğru bu düzeni sarsmak ise çok eğlenceliydi. Bunun yanında İtalya’da finale kalması müziğimizin evrenselliği yolundaki çalışmalara bir katkı olması bakımından benim için çok değerli.”
Bilindiği gibi “Disklavier", midi formatında daha önce kaydedilmiş eserleri, yüklendikten sonra akustik olarak kendisi seslendirebilen bir piyano.
Nurbeyler'in, Almanya'daki hocası Tomislav Nedelkovic Baynov'a ithaf ettiği “NeoCapriccio in Aksak Meter” başlıklı parçasını şu linkten izleyebilirsiniz:
https://www.youtube.com/watch?v=gkqqhu8A-QQ