Joshua Bell 9-10 Kasım tarihlerinde Paris Filarmonide arka arkaya iki konser verdi ve arkasından Orchestre de Paris ve şef Daniel Harding ile Uzakdoğu turnesine çıktı. Bell, 9 kasımdaki konserinde Brahms'ın Re majör keman konçertosunu, 10 Kasımda ise Mendelssohn'un Mi minör keman konçertosunu seslendirdi. Ben Mendelssohn’a yetiştim.
Bell, Mendelssohn konçertosunu keman konçertolarının en mükemmeli olarak nitelendiriyor. Bunun için de sıklıkla seslendirdiğini söylüyor. Bilindiği üzere birinci bölümde kendi yazdığı kadansı çalıyor. Bu kez de öyle yaptı. Bu kadans ona kemandaki hünerlerini göstermeye olanak sağlıyor ama aynı zamanda kanımca esere uyumlu ve çok güzel. Joshua Bell, konçertoyu duyarlı ve çok güzel biçimde seslendirdi. Çok büyük alkış aldı. Orchestre de Paris’nin 2015’te açılan yeni mekanı Philarmonie de Paris 2400 kişilik modern bir salon ve sahneyi görme düzeyi, şefe olan mesafe, akustiği ile ünlü . Tamamen dolu olan salonda tüm konser boyunca ne en küçük bir gürültü, ne bölümler arasında tek bir alkış oldu. Doğrusu çok keyifli bir dinletiydi. Bell 8-9 defa sahneye çağrıldı, Bis olarak keman için uyarlanmış Chopin noktürnünü şiir gibi seslendirdi..
Bell 1713 yapımı 300 yıllık Huberman Stradivarius çalıyor. Bu kemanın ilginç bir hikayesi var. Huberman Filistin orkestrasını kurmak ve 100’den fazla müzisyeni yahudi soykırımı sırasında Avrupa’dan Filistine göndermek, vize satın almak için bu kemanla gelir sağlamış ve bu gelir kampanya turnesinin son konserinde keman, Carnegie Hall’daki giyinme odasından çalınmış. Ancak 50 yıl sonra bulunmuş.
Joshua, St. Martin in the Fields Orkestrasını 1958‘de kurduğundan beri daimi müzik direktörlüğünü yapmış olan Sir Neville Mariner'in ardından 2011 de bu orkestranın müzik direktörlüğüne atandı. Baton kullanmıyor ve orkestrayı çoğunlukla kemanı ile yönetiyor.
Müziğin aynı zamanda diplomasi aracı olduğunu söyliyen Joshua, Nisan 2016’da Obama'nın kültür heyetiyle Küba'ya gitti. Bu ziyaret sırasında Küba Oda Orkestrasını tanıdı. Sonuç olarak Orkestra New York'a gelecek ve "Joshua Bell: Küba Sezonu " adı altında 16 Aralık'ta Lincoln Center ‘dan canlı yayına bir çok sanatçıyla birlikte katılacak!
Konserin 2. bölümünde programda Mahler V vardı. Orkestranın yeni şefi Daniel Harding, Venedik’te Ölüm filmi ile popüler olan bu eseri dinamik, çok net , şeffaf ve parlak bir biçimde yönetti. Alkışlarda Joshua ‘nın altında kalmadı.
Biraz da Paris Orkestrasından bahsedelim. Fransa Kültür Bakanı Andre Malraux, Konservatuvar Konserleri Topluluğunun 1967 ‘de dağılmasından sonra Maestro Munsch'u yeni bir orkestra kurmakla görevlendirir. Orkestranın kuruluşundan hemen sonra Munch ölür ve sırayla Karajan, Solti, Barenboim, Bychkov , Dohnanyi gbi isimler bu görevi üstlenirler. Barenboim görevi sırasında bir de koro kurdurur. Daniel Harding Paavo Jarvi’den sonra Orkestranın 9. Şefi. Orkestranın finansmanını Fransız Kültür Bakanlığı ve Paris Belediyesine ilaveten Eurogroup Consulting ve Tasarruf Sandığı sağlıyor.
Orkestranın daimi mekanı 2015’ ten bu yana Paris ‘in oldukça dışında Vilette parkında yer alan Philarmonie de Paris. 1867 yılında 3. Napolyon'un yaptırdığı mezbahalar 1982’de sonra başka yerlere taşınarak burası park haline getirilmiş . Parkta Filarmoni’ye ilaveten sergi ve konferans salonları, restoranlar mevcut. Filarmoni binasındaki 2400 kişilik konser salonu öyle tasarlanmış ki, şeften en uzak izleyici 32 metre. Duvarlardaki hareket ettirilebilen paneller sayesinde ses volümü 30.500 metrekübe ulaşıyormuş. Salonun kapasitesi gerektiğinde özel durumlarda 3650 kişiye kadar çıkabiliyormuş. Salonun etrafında giyinme odaları, prova salonları, ve 10 adet oda müziği stüdyosu var.
Salon 14 Ocak 2015 ‘ te Charles Hebdo kurbanlarının anısına Faure'nin Requiem’i ile açılmış. Org Avusturyalı org yapımcısı Rieger Orgelbau 'ya ısmarlanmış. 7000 borusu ve 91 jödorgu varmış.
Paris'te havaalanı dergisini karıştırırken gözüme 3 Silahşörler Müzikali ve altında yer alan "Yetenekli Koreograf Yaman Okur'un nefes kesen Koreografisi" kabilinden bir ifade çarptı. Bir akşamı da bu müzikale ayırmak şart oldu böylece. Müzikal, spor sarayında sahneleniyor. Sesler ve müzik, Broadway veya Londra kalitesinde olmasa da Paris seyircisini coşturmaya yeterli bir temsil. Fazlasıyla harekete dayanan temsilde Yaman Okur akrobasi ağırlıklı bir koreografi tasarlamış. Bu da seyircinin çok hoşuna gidiyor. D'Artagnan'ın " Hepimiz Birimiz , Birimiz Hepimiz İçin" ünlü deyişi ile de yalnız Paris seyircisinde değil bende de nostaljik hisler uyandıran bu temsil gördüğü rağbet üzerine Ocağa kadar uzatılmış.
Yaman Okur, dansör olarak Madonna’nın turnelerine katılmak yanında 3 Silahşörler'den önce iki müzikali daha sahneye koymuş!