10
Kız Öğrenciler Sekiz Yıl Bekliyor
İmparatorluk Müzik Okulu’na geri dönecek olursak, okulun sorunları yalnızca ekonomi ve yapılanma ile ilgili değildi. Ayres de Andrade’nin 1848 yılına ilişkin notlarından, kız ve erkeklerin birlikte eğitim göremediği bu yıllarda okulun erkek şan bölümü için verilen kontenjanın 48 olduğunu öğreniyoruz. Her türlü tedbir alınarak (!) kız öğrenciler için şan bölümünün açılması ise 1855 yılını buldu. Bundan iki yıl önce, 25 Nisan 1853 tarihinde, okulun kurucusu Francisco Manuel da Silva, Bakanlığa yazdığı mektupta şöyle demektedir: “İmparatorluk Müzik Okulu’nda kız öğrenciler için açılması planlanan Müzik Teorisi ve Şan bölümlerinin Eğitim Derneği’ne bağlı olan Santa Teresa Koleji’nde fonksiyonel hale getirilmesi için gereken oluru Ekselanslarının yüksek müsadelerine arz ederim.”1Kadın şan öğrencilerinin yetiştirilmesi için sağlanan bu imkân, birkaç yıl içinde operalardaki kadın şarkıcı rolleri için gereken ihtiyacı karşıladı. Silva’nın (yanda) bu konudaki gayretini ve gücünü doğrular nitelikte, kime ait olduğu belirtilmemiş bir alıntıyı Andrade’nin kitabında okuyoruz: “Hiç şüphe yok ki, okul müdürü francisco manuel da silva ve şehir yönetimi, eğer gerçekten isterlerse Brezilya Ulusal Operası’ndaki problemleri en kısa sürede çözeceklerdir”.2Okulun öğretmenler kurulu kararına göre, müzik okulunda öğrencilerden oluşan bir de orkestra olması gerekiyordu. Ancak bölüm ve çalgı eksikliği yüzünden öğrenci orkestrasının tam ve düzenli bir şekilde faaliyete geçememesi uzun yıllar büyük bir problem olarak okul gündemini işgal etti. Bu arada piyano eğitimi için beklenen an gelmiş, 1871 yılında bölümünün açılması için ilk çalışmalar piyanist Carlos Severino Cavalier Darbilly (1846-1914) yönetiminde başlamıştı. Paris Konservatuvarı’nda Antoine François Marmontel’in (1816-1898) öğrencisi olan Darbilly’nin sanatında öğretmeninin ve Fransız müzik okulunun büyük etkisi görülür. İtalyan besteci, kemancı ve müzik bilimci Vincenzo Cernicchiaro (1858-1928) 1926 tarihli Brezilya Müzik Tarihi: Kolonizasyondan Günümüze adlı kitabında, genç mezun Darbilly’nin Rio de Janeiro’ya geldiğinde İmparatorluk Müzik Okulu’nda incelemeler yaptığını ve Arcangelo Fiorito (1813-1887) isimli bir şan öğretmeni tarafından haftada bir saat olarak verilen piyano derslerini çok düşük seviyeli bulduğunu yazmaktadır.3 Paris’ten büyük ideallerle ülkesine dönmüş olan Darbilly, tüm olumsuzluklara rağmen hiçbir maddi karşılık beklemeden emeğini tam zamanlı bir statüde İmparatorluk hizmetine sundu. O günlerde İmparatorluk Müzik Okulu’nda tam zamanlı statü ile eğitimci çalıştırılabilecek bütçe bulunmuyordu. Bu şartlar altında fahri olarak çalışması bakanlıkça minnetle kabul edilen Darbilly, 1881 yılında hükümetin İmparatorluk Müzik Okulu’nu geliştirmek amacıyla alınan reform kararlarının sağladığı imkânları da değerlendirerek, 1883 yılında ülkenin profesyonel eğitim veren ilk piyano bölümünü hayata geçirmeyi başardı.Yarın:İmparatorluk Müzik Okulu’ndan Ulusal Müzik Enstitüsü’ne
1 Andrade, A. de, a.g.e, s. 171.
2 Andrade, A. de, a.g.e, s. 175.
3 Cernicchiaro, V., Storia della musica nel Brasile dai tempi coloniali sino ai nostri giorni (1549-1925), Fratelli Ricciono, 1926, s. 73.