Müzik ve Politika, Fırat Kutluk, H2O, 2018
Fırat Kutluk değerli ve üretken bir müzikolog. Onu Müziğin Tarihsel Evrimi (Chiviyazıları Yayınevi, 1997, 302s), Müzik ve Politika (Doruk, 1997, 105s), Müzikte Cinsellik ve Toplumsal Cinsiyet (H2O, 2016, 128s) ve İllüzyon, Cumhuriyet’in Klasik Müzik Serüveni (H2O, 2016, 295s) adlı eserlerinden tanıyoruz.
Kutluk, tüm eserlerinde, özellikle de Müzik ve Politika adlı kitabında tarih boyunca klasik müziğin kendisi kadar klasik müzik bağlamında siyasi ve kültürel değişimleri ve evrimleri ile tanınmış bestecilerin yaşadığı dönemde ve ülkedeki politik yaklaşımın ve baskının besteciler üzerine etkilerini incelemiş. Bestecilere sanatçı kimliklerinin dışından da bakıyor. Müziğini sevdiğimiz bir bestecinin kişiliğinin ne kadar kötü olduğunu öğrensek müziğini sevmekten vazgeçer miydik, sorusunu soruyor. Bu konuda yalnızca duyularımıza, beğenimize güvenmemizi ve Tinctoris'in 16. yüzyılda dediği gibi “kulağınızı tek yetkili kılmamızı” öneriyor. Bilinmeyen nice tarihi bilgilerle dolu çok ilginç çalışmalar.
Müzik ve Politika adlı kitabının Doruk yayınevinden çıkan baskısı tükenmişti. Şimdi Aykut Barış Çerezcioğlu’nun kaleme aldığı Türkiye’de Politik Pop bölümü gibi eklerle genişletilmiş, görseller ve geniş kaynakça ile zenginleştirilmiş kitabın güncellenmiş hali (H2O, 2018,158s) raflarda yerini almış durumda.
Pınar Aydın O’Dwyer