2016 yılında yurtdışındaki çeşitli yarışmalara katılan 9-10 yaşlarındaki çok sayıda küçüğümüzden bir olarak tanımıştım Naz İrem Türkmen'i (d. 2006)... Kendisi ve ailesi, internet üzerinden katıldığı ilk yarışmada birinciliği elde etmenin mutluluğunu yaşıyordu. Günümüze kadar geçen dört yıl içinde bazen her yıl, bazen yılda ikişer yarışma kazanmaya, ödül toplamaya devam etti.
Eylül ayı içinde talih bu kez siyasi bir nedenle, sağlık için ilan edilen açıkhava konser yasağının iki gün ertelenmesi sayesinde yüzüne güldü. Böylece Cemil Topuzlu Açıkhava Tiyatrosu basamaklarına sosyal mesafe kurallarına göre oturmuş, maskeli bir dinleyici kitlesinin karşısına çıktı. Cem Mansur yönetimindeki Cemal Reşit Rey Senfoni Orkestrası eşliğinde, Pablo de Sarasate'nin (1844-1908) teknik yetişkinlik ve virtüozite gerektiren Zigeunerweisen başlıklı eserini seslendirdi.11 yaşında piyano eşlikli olarak çaldığı bu eseri, orkestra eşlikli olarak iyice olgunlaştırdığını öğrenmek doğrusu beni hiç şaşırtmadı. Çünkü kemanı ne denli sevdiğini, ne denli iştahla çalıştığını ve iyi eğitmenlerin elinde olduğunu biliyorum. Son iki yıldır, Süher ve Güher Pekinel yönetimindeki Tüpraş - Dünya Sahnelerinde Genç Müzisyenler projesi kapsamında destekleniyor olması da iyi gidişin bir başka göstergesi. Artık, bu proje sayesinde kiralanan iyi bir kemanı kullanan Naz İrem'in anne tarafından “büyük büyük” dedesinin, İstanbul Şehir Orkestrası'nın (Günümüzün İDSO'su) başkemancısı olması, 14 yaşındaki Naz İrem'in omuzlarına bir manevi yük getirmemeli. Çünkü yeteneğini inançlı çalışma ile geliştiren, ayrıca geleneksel öğrenimi de sürdüren Naz İrem'in önünde geniş bir yelpazede ilerleme olanakları bulunuyor. Tüpraş-DSGM projesi sayesinde, Almanya'da Münih Konservatuarı'nda , yıllarca Prof. Ana Chumachenco'nun asistanlığını yapan Prof. Sonja Korkeala ile keman çalışmalarını, salgın nedeniyle, yüzyüze yerine artık internet üzerinden sürdürüyor. Türkiye'deki hocaları ise Muhammedjan Turdiev ve İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuarı'nda(Kadıköy) Prof. Ceyda Uzgören. 2018'den bu yana çalışmalarını, Paganini kaprisler, Bach partita, yeni virtüoz parçalar ve konçertolar üzerine yoğunlaştırdığı öğrendim. Küçük parçalar da eksik değil çalışma programında.
Keman eğitimine 7 yaşında İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuarı'nda Doç. Aslı Erdal ile başlayıp sonrasında Prof. Ceyda Uzgören’in öğrencisi olan Naz İrem'in aktif olarak ustalık sınıflarına katıldığı keman öğretmenlerine göz atıldığında, hepsinden bir ayrıntı kapmış olsa, ne denli zenginleşmiş olacağını tahmin edebiliyoruz: Dora Schwarzberg, Dania Kainova, Kirill Troussev, Ellen Jewett, Seda Subaşı, Ayla Erduran, Itzhak Rashkovsky, Ani Schnarch, Igor Tkatchouk, Aleksandr Vinnitskii ve Yossif Radionov.
Henüz 14 yaşında orkestra eşlikli beşinci konserini veren Naz İrem Türkmen'in gelişimini aynı olumluluk ve hızla sürdürmesini diliyorum.
Şefik Kahramankaptan
Bu yazı Andante dergisinin 1 Ekim 2020 tarihli sayısında
"Gençlerden Haberiniz Var mı?" başlıklı sayfamda yayımlanmıştır,