28
Geleceğin Referans İsmi:
Maurício de Bonis (1979)
Willy Corrêa de Oliveira’nın en genç öğrencisi Maurício de Bonis, São Paulo’da doğdu. Besteci, sıra dışı bir deşifre yeteneğine sahip üst düzey bir piyanist, yaptığı araştırma ve çalışmalarıyla öne çıkan bir akademisyen olarak Brezilya çağdaş müziğinin gelecekteki referans isimleri arasında gösterilmektedir. Sanatçı, São Paulo Üniversitesi’nde besteci olarak lisans, müzikolog olarak yüksek lisans ve doktora derecelerini aldı. Maurício de Bonis’in eserleri ulusal ve uluslararası çağdaş müzik festivallerinde sıkça çalınmakta, bu festivallerde kendisi de icracı olarak yer almaktadır. Kazandığı burslarla müzikolog olarak çağdaş müziğin spesifik alanlarında araştırmalar yapan Bonis’in metodolojisi, meta-dil, analiz, bestecilik, alıntı üzerine kuruludur. Cornelius Cardew’e semiyotik Bir Bakış: Görüntülenen Dil, Tabulae Scriptae: Çağdaş Müzik ve Willy Corrêa de Oliveira’nın Çalışmalarında Yaratıcı Süreçlerde Tarihsel Referanslar ve Willy Corrêa de Oliveira Eserlerinde Meta-Dil isimli kitapları, yapılan atıflarla önemli referans kaynakları arasına girmiştir.
Tabulae Scriptae: H. Pousseur ve W.C. de Oliveira
Eserlerinde Meta-Dil ve Yol adıyla yayınladığı kitabında müzikte gelinen tükenmişliğin sebebini klasik müziğin sessizliğine fatura eden Bonis, her besteci neslinin öncüllerinden beslenerek kendi dillerini bulduğunu, dolayısıyla bugünün bestecilerinin de XX. yüzyıl yaratılarını dikkatlice analiz ederek yeni ve sağlam adımlar atabileceklerini savunuyor. Brezilya müziğindeki Gordion düğümünü, Büyük İskender’in tersine, sabırla ve tek tek çözmeyi hedefleyen Bonis, Brezilya bestecilik ekolünün ilerlemesi adına doğru tahliller yapmakta, teoriler geliştirmektedir. Bu nitelikleri ona önemli bir misyon kazandırmaktadır.
Maurício de Bonis (Fotoğraf: Julio Kohl)
Maurício de Bonis’i bir besteci olarak incelediğimizde, 2008 yılında solo piyano için yazdığı Kartpostallar dizisinin dikkat çeken eserleri arasında yer aldığını görüyoruz. Aynı zamanda kayıtlarını da gerçekleştirdiği Willy Corrêa de Oliveira’nın Miserere adlı eserinden esinlenerek yazdığı Kartpostallar; Saint Paul de Vence, Ávila, neve bávara e Museu Unterlinden, em Colmar’a (Retábulo de Isenheim) ait manzaralarından oluşuyor. Sessel bir kinaye ile ifade edilen sessel manzaralar, aforistik stilde yazılmıştır. Böylece eserde çok kısa bir zaman dilimi içine sığdırılan müzikal öğelerin en kısa zamanda duyurulması amaçlanmıştır. Bonis, Paulista Devlet Üniversitesi Sanat Enstitüsü’nde öğretim üyesi olarak çalışmalarını sürdürmektedir.
Yarın: Guiomar Novaes: Bir dönem Amerikan klasik müzik dünyasının gönlünde taht kuran piyanist.