Sahne sanatlarında ve müzikte yeni yönelimler, arayışlar, kalıplaşmış tanımların da sınırlarını zorluyor. Örneğin konser ve resital kavramları, orkestra ya da müzisyenin ortaya koyduğu tarz, tercihleri ve uygulaması nedeniyle başka, daha geniş ve kapsayıcı bir tanıma gereksinim yaratıyor.
Bu saptamayı, genç piyanist AyşeDeniz Gökçin'in (d.1988), 27 Kasım 2018 akşamı, ODTÜ Kültür Merkezi Kemal Kurdaş Salonu'nda sunduğu “gösteri”den sonra yapmaya karar verdim. Çünkü AyşeDeniz'in sunduğu bildiğimiz klasik konser veya resital değildi. Elinize alıp neler seslendirileceğini ve sırasını görebileceğiniz bir program yoktu. Piyanonun çevresi mikrofonlar ve yerde ışık robotlarıyla çevriliydi. Belli ki, bu bir “gösteri” olacaktı.
AyşeDeniz'in son bitirdiği müzik eğitim kurumu Londra Kraliyet Müzik Akademisi.. Orada Christopher Elton’un gözetiminde çalışarak piyano master diplomasını aldı. Sonra, ogüne kadar bir yığın festivale katılmış, yüzlerce klasik konser vermiş olmasına karşın oturup düşündü: Bu kariyere devam mı etmeliydi, öğretmenlik mi yapmalıydı, yoksa denenmemiş ve az denenmişleri mi yapmaya yönelmeliydi? AyşeDeniz, üçüncü seçenekte karar kılarak kolları sıvadı. Böylece konser-resital kavramının “gösteri”ye dönüşümü başlamış oldu.
Sıçrama noktası ise ortaokul sıralarından itibaren hayranlık duyduğu rock topluluğu Pink Floyd'un, rekor kıran üç parçasını Franz Liszt'in kısaca Dante olarak adlandırılan “Fantasia Quasi” sonatıyla harmanlayarak klasik formatta düzenlemesi oldu. “Lisztified” başlıklı üç şarkıdan oluşan 15 dakikalık albüm sanal alemde kartopu etkisiyle inanılmaz bir paylaşım yakaladı, bizzat Pink Floyd tarafından tavsiye edildi. Sonra ardından Kurt Cobain'e adadığı Nirvana, Piazzola projeleri geldi. Amerika'dan Asya'ya davetler birbirini kovalamaya başladı.
AyşeDeniz'in son projesi ise “Beethoven'dan Rock'a” başlığını verdiği, Londra'da ilgi uyandıran, ODTÜ'de dinleyiciye sunduğu gösteriydi. Yeni rock gruplarından uyarladıkları, Bach prelüd, Beethoven'in Patetik ve Fırtına sonatlarının birer bölümlük düzenlemesi, Pink Floyd ve Nirvana parçalarından oluşan programın arasına Çökertme düzenlemesini de sıkıştırmıştı. Parçaları seslendirirken arkadaki perdede, değişik görsel akışlar yer alıyordu.
AyşeDeniz parça aralarında kendi hikâyesini de anlattı. Kendine özgü, bol kahkahalı söylemiyle dinleyiciye hitap etti. Sonunda dinleyiciyi coşturarak salona dönüp cep telefonuyla “özçekim”ini de yapmayı ihmal etmedi. Salonda çok sayıda ODTÜ öğretmen ve öğrencisi vardı. Dışardan gelmiş lise çağında görünen büyükçe bir grup da AyşeDeniz'i fuayede bekleyerek topluca fotoğraf çektirdi.
Bu talep gören gösteri anlayışı, AyşeDeniz'in klasikten hepten vazgeçtiğini göstermiyor. Chopin kayıtlarından sonra 2019'da Beethoven'in beş sonatının yer aldığı yeni bir kayıt yayımlayacak. İşlerine en kolay ulaşım yolu, you tube ile internetteki öteki müzik mecraları.
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN
28 Kasım 2018