İstanbul’da, bu yıl 11. sezonunu sürdüren, başarılı ve düzeyli bir konser organizasyonu var: İstanbul Resitalleri. Etkinlikler son yıllarda Emirgan’daki Sabancı Müzesi içinde bulunan ‘’The Seed’’ konser salonunda yapılıyor. Sabah, Daily Sabah ve Nef ile daha birçok firmanın sponsor olduğu bu güzide etkinlik, yabancı piyanistleri ağırlıyor.
Boğaz’ın mükemmel manzarasına karşı nezih bir ortamda, 9 Ocak 2018 Salı akşamı, genç Rus piyanist Vitaly Pisarenko İstanbullu sanatseverlerle buluştu.
Pisarenko, Franz Liszt Piyano Yarışması "Birincilik" ve Leeds Uluslararası Piyano Yarışması "Üçüncülük" ödüllerinin sahibi. "Genç F. Liszt" diye nitelendirilen Vitaly Pisarenko'nun programında ilk olarak Franz Schubert’in (1797-1828) D. 946 Drei Klavierstücke ‘’Üç Küçük Piyano Parçası’’ vardı. Bunlar:
Allegro assai, Mi bemol minör
Allegretto, Mi bemol majör
Allegro, Do majör parçalardan oluşmaktaydı.
Çok genç denebilecek olan 31 yaşında vefat eden Alman romantiklerinden Franz Schubert, hastalıklarına inat olarak bestelemeye devam etmişti. Schubert’in ‘’Üç Piyano Parçası’’ adını verdiği bu parçalar, ancak bestecinin ölümünden 40 yıl sonra 1848’de D. 946 katalog numarası ile yayınlanabilmişti.
İlk yarının ikinci eseri Rus romantiklerinden Sergey Prokofiev’in (1891-1953) Op.12 10 Piyano parçalarıydı. XX. yüzyıl Rus müziğinin Şostakoviç ile beraber en önemli bestecilerinden biri de hiç kuşkusuz Prokofiev'dir. Anılmaya değer üretkenliği, Stalin yönetimindeki Komünist Rusya'nın zor şartları altında yılmak bilmeden yazdığı eserleri, teknik kapasitesi yüksek piyanistliği ile müzik tarihinde vazgeçilmez bir öneme sahip olmuştur. Bestecinin 15 yaşında iken başlayıp, 22 yaşında bitirerek bestelemiş olduğu parçalar ilk kez 5 Şubat 1914’de Moskova’da seslendirilmiş, yine aynı yıl bastırılmıştı. Prokofiev'in hayal gücünün zengin olduğu gençlik döneminde yazdığı piyano eseri 10 Küçük Parça'nın her biri farklı temalara ve tonlamalara sahiptir. Özellikle 7 numaralı Do majör (Prélude, Vivo e delicato) arp sanatçılarının da repertuvarlarında sıkça yer almaktadır.
Konserin ikinci yarısındaki ilk eser, yine bir çağdaş Rus bestecisi Sergei Racmaninov’un (1873-1953) 19 yaşında iken bestelemiş ve aynı yıl olan 20 Eylül 1892’de Moskova’da Dünya prömiyerini yapmış olduğu Op. 3 Fantezi parçalarıydı. Beş bölümden oluşan bu parçalar 1895 yılında da bastırılarak Op. 3 katalog numarası almıştır. Bu parçalar daha sonra Rimski Korsakov’un öğrencisi olan Anton Arenski’ye ithaf edilmiştir. Bu bilgiler sonraki yıllarda, besteci tarafından düzeltilen ilk basımlara ve 1949'dan beri Rusya'da yayınlanan Rachmaninoff'un Komple Eserleri'nde bulunan versiyonlara dayanmaktadır. Kısa analizler, pratik ve performans önerileri ile birlikte, bu eserlere aşina olmayan piyanistlerin çalışmalarını etkin bir şekilde başlatmalarına yardımcı olmaktadır.
Son eser ise ünlü Macar bestecisi Franz Liszt’in (1811-1866) Preludio, Mi majör 10 ve Andante Sostenuto La minör 13 numaralı Macar Rapsodileri idi. Bestecinin, yakın arkadaşı ve amatör bir besteci ve onun koruyucusu olan Leo Festetices’e ithaf ettiği bu rapsodiyi 36 yaşında bestelemiş, 1856’da da Berlin’de yayınlanmış, solo piyano için yazılmış olan romantik dönem eseridir. Yorumcumuz Vitaly Pisarenko tüm parçaları, bir virtüoz olarak başarıyla yorumlayarak, bol alkış aldı.