Antalya’da bu hafta iki güzel konsere tanık oldum. Önce, Konyaaltı Belediyesi’nce organize edilen, Nazım Hikmet Fuar ve Kongre Merkezi, Tarık Akan Salonu’ndaki “Cameratalia Yaylı Sazlar Orkestrası” konserini izledim/dinledim. Bu etkinlik, “Klasik Müzikten Tango Müziğine Yolculuk” temalı ve bir anma konseriydi üstelik. Beş yıl önce yitirdiğimiz Antalya Devlet Opera ve Balesi başkemancısı Zeynep Işık anıldı. Bu konser bir bakıma, öğrencisi ve Cameratalia kurucusu Can Özhan’ın da vefa konseriydi. Özhan, konser öncesi yaptığı duygusal konuşmasında, hocası Zeynep Işık’ı anlattı, andı.
Cameratalia topluluğu, Antalya’nın üç önemli sanat kurumundan gelen müzikçilerden oluşuyor. O kurumlar; Antalya Devlet Opera ve Balesi, Antalya Devlet Senfoni Orkestrası ve Akdeniz Üniversitesi Antalya Devlet Konservatuvarı.
Seçilen eserler ve topluluğun yorumları çok iyiydi. Özellikle Oblivion seslendirilirken, hem Can Özhan hem dinleyenler en duygulu anları yaşadılar.
Program :
W.A.Mozart; Divertimento Re Majör
F.Mendelssohn; Yaylı Çalgılar için 3. Senfoni
B.Bartok; Romen Dansları
A.Piazzolla; Libertango
A.Piazzolla; Oblivion
G.Bregovic; Tango
Oğuzhan Balcı; Denizde Akşam
***
Haftanın ikinci konseri, Antalya Devlet Senfoni Orkestrası’nın haftalık olağan konseriydi. Benim uzun zaman sonra izleyebildiğim şef Cem Mansur yönetti orkestrayı, solist sanatçımız, ülkemizin değerli piyanistlerinden Gökhan Aybulus'du. Başkemancı rahlesinde Semih Kartal oturuyordu.
Önce sahneye yansıyan ışık sorununa değineyim, salonun üstünden sahneye yansıyan ışık tam da solistin karşısında yanıp sönüyordu. Muhtemelen rahatsız etmiştir. Işıkların hem ayarında hem açılarında birtakım aksilikler yaşandı ama, teknik olarak benim ifade etmem zor. Umarım sonraki konserlerde düzelir.
Konserin ilk bölümünde piyanist Gökhan Aybulus yer aldı ve S.Rachmaninoff, 1 No. Piyano Konçertosu’nu seslendirdi. Yurtiçinde aldığı eğitim sonrası, Moskova Çaykovski Devlet Konservatuvarı’nı da başarıyla tamamlayarak dönen Aybulus, Rus Ekolü’ne hakim bir piyanist. Seslendirdiği konçertoda da üstün yeteneğini sergiledi değerli sanatçımız.
BÖLÜMLER
I. Vivace
II. Andante Cantabile
III. Allegro vivace
Uzun zaman sonra ilk kez bu konserde ara verildi, AKM Aspendos Salonu’nda. Aradan sonra orkestramız F. Mendelssohn, No.3 (İskoç) Senfoni’yi seslendirdi. Şef Cem Mansur, bu eseri anlattı önce, sonra çıktı platforma. Bestecinin İskoç seyahatini, etkilenmelerini seslendirilecek eserin 10 yılda tamamlandığını, Fingal Mağarası ile de etkileşimin sürdüğünü anlattı. Müzik yazarı Üner Birkan da, “Bestecinin amacı İskoçya kırlarının sisli güzelliğini yansıtmaktır. Ancak, o havayı yansıtmanın kendisi için çok güç olduğunu itiraf etmiştir” diyor.
Orkestranın enfes seslendirdiği bu güzel yaratı dört bölümden oluşuyor. Her çalgı grubu ayrı bir tat bıraktı kulaklarımızda açıkçası. Özellikle yaylı sazlar…üflemeliler. Hepsine ayrı ayrı teşekkür ederim.
BÖLÜMLER
I. Andante con moto - Allegro un poco agitato
II. Vivace non troppo
III. Adagio
IV. Allegro vivaccissimo - Allegro maestoso assai
Bir de magazinsel dip not ekleyeyim. Geleneksel uygulama, solist ve şefe orkestra adına çiçek sunulur. Bu hafta hem solistimiz G. Aybulus hem de şef Cem Mansur, kendilerine sunulan çiçekleri viyola grubunun iki emektar sanatçısı, Aydal Sargutan İşgören ve Sevinç Duran Yalaz’a verdiler.
Cumartesi akşamı, salgın nedeniyle uzun zamandır yeni eser sahneye koyamayan operamızın da bir prömiyeri vardı; Kanlı Nigar. Ne yazık ki, ilk sahnelenişi ve kalabalık olacağı endişesiyle gitmedim. Bir başka kastına planladım.
Önümüzdeki hafta ADSO, kendi içinden çıkan sanatçıları konuk edecek. Yıllar önce orkestramızın viyola grubunda oturan Nesrin Bayramoğulları bu kez şef olarak, kardeşi Bayram Bayramoğulları da solist olarak R.V. Williams, Obua Konçertosu’nu seslendirecek. Orkestramızın bir başka nitelikli çellisti Çağla Bilgin de solist olarak yer alacak.