Senfonide Flütçü Juliette Hurel ve Operada Fuaye Sohbetleri
Kültür Bakanlığı’nın Samsun Operası sayfasında; “Uluslararası alanda yüksek seviyede bir şef olarak tanınan…” diye söz edilen şef Benoit Fromanger ve iyi flütçü Juliette Hurel konuk oldu bu hafta Antalya Devlet Senfoni Orkestrası’na. Başkemancı rahlesinde de Semih Kartal oturuyordu.
Konser alanına gelirken karşılaştık konuk şef ve solistle. Sempatik tavırlarıyla daha o anda pozitif enerji vererek girdi kulise şefimiz. Hatta ayaküstü kısa bir sohbet de yapıldı, birlikte geldiğimiz arkadaşımızla (Almanca).
Konser başlangıcında bir de Türkçe “merhaba” ve “iyi akşamlar”la girince, dinleyiciyi/seyirciyi çok çabuk kavradı şef Fromanger. Her eser seslendirilmesi sonrası da çalgı gruplarını tek tek dolaşıp teşekkür etti, alkışlattı.
M.Ravel “Pavane” ile başladı dinleti. Kısa, törensel eserden sonra solistimiz Juliette Hurel geldi sahneye, konser açıklamalarında 18 ayar altın olduğu yazılı flütü ile. Yakınımda oturan bir sanatsever, konçerto sonrası bana dönüp, “22 ayar flüt konçertosu dinledik” dedi. Benim de duygularıma tercüman oldu bu ifade.
İkinci bölümde G. Faure’nin “Pavane”ı vardı bu kez. Daha tanıdık tınılar olunca pek beğenildi bu eser de.
Son eser M. Ravel’in “Couperin’in Mezarında” yapıtı idi. Bu yaratı, bazı kaynaklarda “Couperin’e Ağıt” şeklinde adlandırılıyor(*) Aynı kaynak, Ravel’in Mozart’a bağlılığı, Couperin’e ise saygısından söz eder. Özellikle de oda müziğinde vurgusuyla. Ancak bu yapıtta “Liszt’in izinde imge yüklü yaratıcılığı” diye yer almış.
Bir piyano süitinin orkestra uyarlamasını dinledik biz. Süitin her bölümünün, cephede ölen arkadaşlarının adını taşımasını istemiş besteci. Altı bölümlük süitin orkestraya uyarlanan dört bölümü; Prelüd, Forlane, Menuet ve Rigaudon olarak adlandırılmış. Orkestramız muazzam seslendirdi bu yapıtı.
Yoğun alkışlara, Rigaudon başlıklı bölümden kısa bir pasajla teşekkür etti şef Fromanger seyircilere.
ANTDOB’DA FUAYE SOHBETLERİ
Antalya Devlet Opera ve Balesi yeni bir uygulama başlatarak, “kulisin kapıları aralanıyor” temalı Fuaye Sohbetleri düzenledi. Etkinliğin süreli hale gelmesi önümüzdeki sezon için planlanmış.
AntDOB, “…sanatçıların esere nasıl hazırlandıkları, eserin sahneye koyuluş aşamasında neler yaşandığı, bir sanatçının gününün nasıl geçtiği gibi konular kurumumuz sanatçıları tarafından ele alınacaktır” açıklaması ile duyurdu bu projelerini.
Operanın kedisi söyleşiye katılmak üzere...
Gidip izledim ilk etkinliği. Giselle Balesi temsili öncesi gerçekleşen söyleşide bale sanatçıları yer aldı; Evren İskender ve Müge Öğüt. Moderatör olarak ANTDOB orkestrası viyola grubu üyesi Ezgi Bağlan görev aldı.
Operanın kedisi de kucakta yerini aldı...
Üç deneyimli sanatçının söyleşilerini keyifle ve bilgilenerek izledik. Özellikle balerinlerin zahmetli öğrenim ve icra süreçleri etkileyiciydi. Müge Öğüt akşamın özetini şöyle yaptı: “45 gün 60 gün arası emek veriyoruz bir temsili sahnelemek için. Gelip izliyorsunuz, beğeniyorsunuz. Temsil bittiğinde ise…bu emeğe üç dakika alkışı çok görmeyin. Bizi yaşatan, motive eden, mesleğimize sımsıkı sarılmamızı sağlayan o alkışlar. Tek isteğimiz etkinlik sonlandığında bu kadar destek vermeniz.”
HASAN HÜSEYİN DULUN
12 Mayıs 2024, Antalya
Önümüzdeki konser, 19 Mayıs Atatürk’ü Anma Gençlik ve Spor Bayramı’na adanmış. İki genç ve yetenkli piyanistimiz yer alacak bu konserde; Aksel Başaran ve Alp Güngördü. Şef olarak da Hasan Niyazi Tura görev alacak. İki piyano konçertosu var programda: F. Chopin “No.2 Piyano Konçertosu” ve S. Rachmaninov “No.2 Piyano Konçertosu”.
(*) Zaman içinde Müzik, Evin İlyasoğlu