Pandemi sürecinde, aylar sonra ilk kez bir etkinliğe tanıklık ettim. Haşim İşcan Kültür Merkezi’ne girerken, mutlaka HES kodu kontrolü ile içeri alınıyor gelen konuklar. Peşinden vücut ısısı ölçümü ve dezenfektanla giriş tamamlanabiliyor. Salon, “2 boş bir dolu” şeklinde düzenlenmiş. Bir yanlış yapmadıysam, izleyici kapasitesi 271 kişi ile sınırlıydı. Özü ile, pandemi kuralları eksiksiz uygulandı akşam.
Antalya’nın üç önemli sanat kurumundan yedi değerli sanatçının oluşturduğu “yedili”(septet), “Beethoven Akşamı” başlıklı konser akşamının oda müziği topluluğuydu. Akdeniz Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’ndan; Öğretim Elemanı Can Özhan (Keman) ve Doçent Eren Güllü (Viyolonsel), Antalya Devlet Senfoni Orkestrası’ndan Burak Karcı (Kontrabas) ile Antalya Devlet Opera ve Balesi Orkestrası’ndan; Aykut Avcıoğlu (Viyola), Ardahan Serindağ (Klarinet), Volkan Kartal (Korno) ve Oğuzhan Güner (Fagot) “yedili”nin üyeleriydi.
Antalya Devlet Opera ve Balesi’nin Beethoven’in 250. Doğum yılına atıfla düzenlediği, “Beethoven Akşamı” konseri büyük ilgi gördü ve konser günü öğle saatlerinde biletlerin tükendiği duyurusu yapıldı, AntDOB’un sosyal medya hesabında.
Müziksiz, sanatsız geçen günlerin özlemiyle Haşim İşcan Kültür Merkezi Opera Salonu’nu dolduran müzikseverler/sanatseverler, nitelikli bir konser dinlediler. Bir de magazinsel detay; yaylı çalgılar koyu renk, nefesli çalgılar beyaz kıyafetlerle sahnede yer aldılar.
Müziği özleyen sanatseverler, eserin her bölüm arasında yoğun alkışlarıyla bir bakıma geçen günlerin özlemini giderdiler!
Topluluk, “bir daha” olarak da, “Presto”yu seslendirdi.
Eser şöyle tanıtılmış:
“Beethoven, 1799'un sonunda neşeli, iyimser, zarif Septet'i besteledi; ilk olarak Nisan 1780'de halka açık olarak yapıldı ve İmparatoriçe Maria Theresa'ya ithaf edildi. Topluluk klarnet, fagot, korna, keman, viyolonsel ve kontrbastan oluşuyor, son derece sıra dışı bir seçim; akademisyenler, bestecinin bu enstrümanları kullanma arzusu mu yoksa eseri yaptıran bilinmeyen kişinin istekleri mi olduğundan emin değiller. Beethoven’ın kontrbas içeren tek oda çalışmasıdır, ancak enstrümana çok fazla solo malzeme vermez; genellikle, viyolonsel kısmını ikiye katlamak veya çello tematik malzemeye sahip olduğunda harmonik çizgiyi sağlamak için bası kullanır.
Septet, Senfoni No. 1 ve erken dönem piyano konçertosu ilk halka açık performanslarını Beethoven’ın Viyana’daki ilk konserinde 2 Nisan 1800’de Court Theatre’da İmparatoriçe Maria Theresa’nın huzurunda yaptı. Bir eleştirmen, orkestral çalmanın kalitesizliğine rağmen "uzun zamandır gerçekten en ilginç konser" olarak nitelendirdi.”
“Beethoven Septet Op.20” şu bölümlerden oluşuyordu:
* Adagio
* Allegro con brio
* Adagıo cantabile
* Tempo di menuetto
* Trio
* Tema ve varyasyonlar
* Scherzo
* Andante
* Presto
Antalya Devlet Opera ve Balesi, Ekim 2020 ayını şu etkinliklerle tamamlayacak:
29 Ekim 2020 saat 14.00, Cumhuriyet Bayramı Konseri “Allegra Ensemble”
31 Ekim 2020 saat: 20.00, Üç Soprano Konseri “Funda Saltaş Ateşoğlu”, “Çiğdem önol” ve “Esin Talınlı”
H. HÜSEYİN DULUN
25 Ekim 2020, Antalya