"Bütün enerjinizi bölüm aralarındaki alkışlarınızla harcadınız.
Senfoni bittiğinde enerjiniz kalmayacak” Gürer Aykal
Antalya Devlet Opera ve Balesi sanatçılarının düzenli olarak sürdürdükleri ‘Müze Konserleri’nde bu kez, piyanist Anna Tepretmez eşlikçiliğinde, opera eğitimlerini Almanya’da alan bariton Melih Tepretmez ve İtalya’da alan soprano Burcu Bükem Kuru’yu dinledik.
Solist sanatçılar, ülkemizde nadiren seslendirilen Richard Wagner, Richard Strauss ve Mahler gibi önemli bestecilerin liedleri ve opera eserlerinden aryalar söylediler. Antalya'da yaşayan Almanlar ve müzeyi ziyaret eden yabancıların yoğun ilgisinin olduğu bu konserde, eserlerin tümü Almanca, orijinal dilinde seslendirildi.
Burcu Bükem Kuru, Wagner operalarından Lohengrin "Einsam in Trüben", Tristan und Isolde "Mild und Leise" , Tannhauser "Dich teure halle" ve R. Strauss'un "Zueignung", "Morgen","Allerseelen" liedlerini seslendirirken, Melih Tepretmez, Mahler'in "Wo die trompeten", "Liebst du um schönheit", "Urlicht", “Ich bin der weltabhanden", "Lobdes hohen verstandes" liedlerini söyledi.
Açıklamalı konserde sanatçılarımız, seslendirdikleri eserler hakkında Türkçe, İngilizce ve Almanca olarak bilgi verdiler.
Etkinlik, müzikseverlerin alışkın olduğu ‘eserler salonlarında’ değil, Konferans Salonu’nda düzenlendi. Müze Konserleri çok ilgi görüyor ve izleyici sayısı olağanüstü arttı. Hem kalabalık, hem de eserlerin korunmasıyla ilgili sorunlar nedeniyle konserlerin Konferans Salonu’na alınmasının biraz da çaresizlikten kaynaklandığını belirtmek gerek.
FLÜTİST LELYA BAYRAMOĞULLARI’NA ÖDÜL
Türk Üniversiteli Kadınlar Derneği Antalya Şubesi, ‘Yöresine Değer Katan Önder Kadın Ödülü’nü; bu yıl, ülkemizi ve Antalya’yı uluslararası alanda verdiği konserlerle tanıtan Antalya Devlet Senfoni Orkestrası flüt sanatçısı ve eğitimci Doç. Lelya Bayramoğulları’na verdi. Ödül töreni, AKM Perge Salonu’unda gerçekleştirildi.
TÜKD Antalya Şubesi Başkanı Prof. Dr. Fulya Sarvan ödül gerekçesini şöyle özetledi:
"Lelya Bayramoğulları'nı 'Önder Kadın Ödülü'ne layık görmemizin pek çok gerekçesinden sadece birisi, Antalya yerelinde müzik ve flüt sanatına önemli katkılarda bulunmuş olmasıdır. Bayramoğulları, sanatını ulusal ve uluslararası düzeyde katıldığı festivallerle, verdiği konserlerle, ustalık sınıfı çalışmalarıyla Antalya sınırlarının çok ötelerine taşıdı. Sanatçı olarak başarısı yerel, ulusal ve uluslararası düzeyde pek çok değerli ödüle layık görüldü. Konserler ve festivaller için ziyaret ettiği dünyanın dört bir yanındaki ülkelerde konserlerini dinleme şansı olmayan çocuklara ve yaşlılara müziğiyle dokunmak için yürüttüğü sosyal sorumluluk projeleriyle, sosyal duyarlılığı ve de çağdaşlığıyla Türk kadınını en güzel biçimde tanıtmayı sağladı, sanat elçilerimizden biri oldu."
Atatürk Kültür Merkezi ve o yapıyı içinde barındıran Atatürk Kültür Parkı’nı şehre kazandıran eski Antalya Büyükşehir Belediye Başkanı Hasan Subaşı, Bayramoğulları’na ödül olarak seramik sanatçıları Leyla-Tufan Dağıstanlı çiftinin eseri olan kuş figürlü seramik çalışmasını takdim ederek kutladı. Subaşı, AKM’nin yapım aşamaları ve ADSO’nun kuruluşuyla ilgili de ilginç anekdotlar aktardı törene katılan konuklara.
Ödül töreni, Lelya Bayramoğulları’nın piyanist Sayit Karabulut eşliğinde verdiği flüt konseriyle sona erdi.
Re22 KÜLTÜR SANAT’TA CAN ÖZHAN RESİTALİ
Antalya’da kültür ve sanat yaşamının bir parçası haline gelen Re-22 Kültür Sanat’ta da önemli bir konser vardı bu hafta. Keman virtüozü ve eğitimcisi Can Özhan’ın Solo Keman Resitali; Bach, Paganini, Ysaye, Kreisler ve Milstein'in solo keman eserlerinden oluşuyordu. Bu repertuar, “virtüozitenin zirvesi” olarak tanımlanmıştı ve Can Özhan da konserini, “iç zamanın yansıması” olarak nitelendiriyordu.
Açıklamalı konserin sunumunu Re22 Kültür Sanat yöneticisi Rengin Ekmekçioğlu yaptığı özenli seçkide, “Paganiniana”, “Liebesleid” ve “24. Kapris” sanıyorum en çok beğenilen yaratılar oldu. Bütünüyle hafızalarda yer edecek, muhteşem bir konserdi.
Resitalde yer alan eserler:
J.S.Bach “Re Minor Partita”
N.Paganini “24. Kapris”
“Paganiniana” Arr. Nathan Milstein
E. Ysaye No,3 Solo Sonata Ballade
F. Kreisler “Liebesleid”
ANTALYA SENFONİ’DE GİZEM SÖZERİ KONSERİ
İki gün içinde katıldığım, biri özel nitelikli dört konserin tamamının “açıklamalı” olması, hem benim, hem de dinleyen/izleyen herkes için keyifli olduğunu düşünüyorum.
Son olarak AKM Aspendos Salonu’nda Antalya Devlet Senfoni Orkestrası’nın haftalık olağan konserini dinledim. Şef Orhun Orhon, solist de kontrabas sanatçısı Gizem Sözeri idi, başkemancı koltuğunda da Semih Kartal vardı.
Şef Orhun Orhon kısa konser programını açıklamalı olarak sundu. Ara vermeden tamamlanan konserde şu eserler vardı: C. Debussy, “Bir Kır Perisinin Öğleden Sonrası İçin Prelüd”, S. Koussevitzky, “Kontrabas Konçertosu” ve M. Ravel, “Kaz Ana Süiti”.
Konser, C. Debussy’nin , “Bir Kır Perisinin Öğleden Sonrası İçin Prelüd” ile başladı. Daha sonra, ülkemizin en iyi kontrabasçılarından Gizem Sözeri, S. Koussevitzky’nin Kontrbas Konçertosu’nu seslendirdi.
ADSO, önümüzdeki haftanın konserini Dünya Kadınlar Günü’ne adamış. Cuma akşamı, şef Lucia Marin ve kemancı Ellinor D’Melon da solist olarak yer alacak. R. Chapi “La Revoltosa”, J. Brahms “2. Senfoni” ve adında her ne kadar “senfoni” yazsa da, keman dağarının önemli bir keman konçertosu, “İspanyol Senfonisi” yer alacak. Eseri tanımayanlar için belirteyim, çok seveceksiniz E. Lalo’nun 5 bölümlü yapıtını.
Hasan Hüseyin Dulun
02.03.2024, Antalya
***
“Ve son sözüm yine salonun alkış fetişisti bazı izleyicilerine. Sanata ve sanatçıya uzak bir kitle maalesef salonun içerisinde dinleyici olarak bulunuyor ve salon açılalı eğitilmez bir şekilde ve ısrarla her bölümde ve hatta her boşlukta alkışı patlatıyor. Artık onlara bir tavsiyede bulunmayacağım. Ama lütfen çevresindeki müzikseverler alkışlara müdahale edebildikleri kadar etsinler.” Vefa Çiftçioğlu