İstanbul’un, belki de Türkiye’nin her şeyi ile mükemmel, Türk Beşlerinden Cemal Reşit Rey’in adınıtaşıyan güzide konser salonu var. Gerçek amacı konser etkinlikleri için tasarlanıp inşa edilmiş, İBB’nin aynı adlı konser salonu. 26 Aralık 2017 akşamı bu salonda,şef, Prof. Rengim Gökmen yönetimindeki CRR Senfoni Orkestrası’nın ‘’Yeni Yıl Konseri’’ vardı. Salona girdiğimde, tüm yerlerin tamamen dolu olduğunu gördüm. Nasıl olmasın; hem sanatçılar, hem orkestra, hem de salon, üstelik, güzel bir yılbaşı programı da olursa, niçin dolu olmasın salon?
Şef Rengim Gökmen yönetimindeki CRR Senfoni Orkestrası’nın Yeni Yıl konseri için İDOB solist sanatçılarından soprano Deniz Yetim, mezzosoprano Aylin Ateş, tenorlar Caner Akın ve Efe Kışlalı solist olarak katıldılar. Konser programı son derece güzel seçilmiş, yeni yıl dinletisine uygun parçalardan oluşmuştu. En çok bilinen opera, operet ve tangolardan oluşan karma programa, neşeli ve ritmik parçalara seyircilerin de tempolarıyla katılmaları sonucu kaliteli ve eğlenceli bir konser gerçekleşti. Programda G. Rossini, G. Puccini, G. Bizet, G. Donizetti, V. Bellini, F. Lehar, A. Ponchielli, J. Strauss, E. D. Curtis, A. Lara, K. Ali Rıza Bey, N. C. Andel, J. Gade ve L. Denza’nın parçalarından, karma olarak oluşan, opera, operet ve tangolar vardı. Program çok güzel hazırlanmıştı. Zaten, orkestra ve sanatçılar çok iyi olsa da, program iyi olmadığı sürece, konsere ilgi azalır. Oysa ki, burada her şey o kadar mükemmeldi ki, alkıştan salon yıkıldı adeta. Tüm solistler ve orkestra da çok iyi icra çıkardılar. Solistlerin hem solo hem de ansambl olarak, mizansene dayalı şarkıları, tüm seyircileri kendine bağladı. Sonuçta, salonun mükemmel akustiğinin de çok etkisi vardı.
Ben orkestra şefinin, orkestra üzerindeki etkisine çok önem veririm. Çünkü, şeflerin aynasıdır orkestranın tınısı. Yılların deneyimli şefi Prof. Rengim Gökmen’in, o derece mükemmel etkisi var ki orkestra üzerinde, bu tüm orkestra üyelerini olumlu olarak etkiliyor. Sadece tempo ve ritimleri değil, aynı zamanda, mimikleri, neredeyse tüm vücudu ile orkestrayla görsel olarak da bütünleşerek, son derece mükemmel bir yönetim sergiliyor. Orkestra üyeleri için şefler çok önemlidir, gereği gibi iletişim kurulmazsa, o icradan hayır gelmez. İşte bunu çok iyi başarabilen şeflerimizden biri Prof. Rengim Gökmen. Konserden önce, kulisteki odasında kendisi ile görüştüğüm Gökmen, bu konserle ilgili şunları söyledi:
‘’Cemal Reşit Rey konser Salonu çok anlam ifade eden bir konser mekanıdır. Yıllar önce Cemal Reşit Rey Konser Salonu’nda Senfoni Orkestrası ile çok özel ve güzel ve özel konserlerde buluşmalarım oldu. Aradan bir süre geçtikten sonra, tekrar bu salonda ve bu orkestrayla beraber olmak, 2017’nin bu son konserini gerçekleştiriyor olmak, benim için çok heyecan verici. Ülkemizin en mümtaz müzik simalarından birinin adını taşıyan ve belki de bir bestecimizin adını taşıyan tek orkestramızın olmasının da bu orkestranın, sanat yaşantımızda önemli bir yeri olduğunu düşünüyorum. Bu orkestranın yaşaması, gelişmesi ve İstanbul’un adını müzik dünyasına taşıması çok önemli. İstanbul Büyük Şehir Belediyesi’nin bu orkestraya önümüzdeki yıllarda daha fazla önem vermesini, daha fazla konserlerle, sadece İstanbul’da değil, Dünya’da, bu orkestrayı kendi kültür ve sanat müziğini yayabilmek adına kullanmasını özellikle diliyorum. Bunun da çok önemli yararı olacağını hem turizm hem de kültür yaşamımıza, ülkemizin imajının Dünya’da olumlu yönde gelişmesine katkısının olacağına inanıyorum.’’
Prof. Rengim Gökmen’e başarılar diledikten sonra, erkek solistlerin bulunduğu kulise gittim. Tenor Efe Kışlalı ‘’Ben operaya burada başladım.” dedi, “CRR Operası’nda İlk kuruluşunda buradaydım, Arşın Mal Alan ve Aşk İksiri operaları benim ilk göz ağrılarımdır. Şimdi de o zamanki orkestrada olan bazı arkadaşlar var, onlarla birlikte olmak çok güzel bir şey. Ayrıca, Deniz ve Aylin çok sevdiğim ve birlikte çalışmaktan mutlu olduğum arkadaşlarımdır. Onlarla tekrar birlikte olmaktan dolayı çok mutluyum’’.
Tenor Caner Akın da ‘’Çok mutluyuz, sevdiğim arkadaşlarla birlikte şarkı söylemek çok güzel bir şey. Üstelik harika bir program” diyordu.
Bu kez de kadın sanatçıların kulisinde Deniz Yetim ve Aylin Ateş’i ziyaret ettim. Soprano Deniz Yetim şunları söyledi: ‘’Öncelikle, benim için önemli olan şey, şef Rengim Gökmen’le ilk konserimin oluşudur. Mükemmel bir şef, enerjisi de harika, bu doğal olarak bize de yansıyor. Bunun dışında, CRR’de ilk konserim, salona hayran kaldım. Bir sanatçı olarak burada ilkleri yaşıyorum. Bu ilkleri yaşadığım konser programının da güzel bir repertuvarı var. Yeni yılın güzellikler getirmesini diliyorum.’’
Mezzosoprano Aylin Ateş’le de ancak konser sonrası konuşabildim.:‘’Hareketli parçalardan oluşmuş bir repertuvar, tabi ki Carmen. İki tane Carmen söyledim. Çok keyifli bir konserdi. Rengim beyin, olağanüstü güzel ancak az provası ile bu konser başarılı bir şekilde çıktı. Orkestra ise muhteşem. Salon ise Dünya ölçülerinde mükemmel. Burada bu şekilde, üstelik Rengim beyle ilk konserim oluyor. Seyirci de çok büyük keyif aldı. Ben de çok mutlu oldum.’’
En son görüştüğüm kişi İDOB ve CRR Senfoni Orkestrası trombon sanatçısı Ali Sönmez ‘’Her şey son derece mükemmeldi, herkese çok teşekkür ederim’’ diyerek noktayı koydu.
CRR Senfoni Orkestrası’nın bu Yeni Yıl Konseri, son yıllarda izlediğim en mükemmel konser oldu. Neşeli parçaların çalındığı anda, orkestra üyelerinin, bir yandan konfetileri patlatarak, orkestra ve sahne üzerinde onları uçurmaları görmeye değer gösterilerdi. Bu gösteri seyircileri çıldırtmaya yetti. Şef ve solistler defalarca sahneye davet edildiler. Buna rağmen alkışlar kesilmeyince, bislerin ardı arkası gelmedi. Seyirci o kadar memnun kaldı ki, bu büyü bitmesin diye, uzun bir süre daha salonda kalarak, o mutlu anın bir ölçüde devam etmesini arzuladılar.
Bu konserin başarısının mimarı olan orkestra şefi Prof. Rengim Gökmen ne kadar başarılıysa, aynı şekilde, solistler, orkestra, salonun kalitesi ile düzeyli seyircilerin bu güzellikleri paylaşımındaki hazlarıdır. Tüm bu güzelliklerin ortak paydası bu başarıyı sağlamıştır. Tabi ki bu arada, CRR Konser Salonu yöneticilerini yürekten kutlamamız gerekiyor. Onların bu özverili inisiyatifleri de bu başarının elementlerinden biridir. Rengim Gökmen’in bir görüşüne ben de aynen katılıyorum. CRR Senfoni Orkestrası çok özel ve güzide bir orkestra. Neredeyse Türkiye’nin yüz akı. İBB Yönetiminin bu orkestraya daha fazla konser yapma olanağı vermesi, hem Türkiye’de hem de Dünya’da bizim prestijimiz için çok önemlidir. Bu bağlamda, ben de ilgililere bu konuda ricada bulunuyorum.
İsmail Hakkı Aksu
27 Aralık 2017