Antalya Devlet Senfoni Orkestrası bu hafta piyanist Gökhan Aybulus, kemancı Cihat Aşkın ve piyanist Ekaterina Aktı’ya eşlik etti. Şef, Devlet Sanatçısı Rengim Gökmen, başkemancı İbrahim Sezer di.
Salona girildiğinde ilk dikkat çeken, pandemi önlemleri gereği, sahnedeki fiberglas siperlikler oldu. Kalabalık bir kadronun yer aldığı bu haftaki konserde, nefesliler için alınmış bir önlemdi bu uygulama. Her zamanki gibi girişteki rutin uygulamalar sürüyor; Hes kodu kontrolü ve vücut ısı ölçümleri yapıldıktan sonra alınıyordu AKM’ye, sanatseverler.
Uzun zamandır özlediğimiz bir isimdi Gökhan Aybulus. Müthiş yeteneklerini Chopin 1. Konçerto’da yine sergiledi değerli sanatçımız. F. Chopin konçertoları da Antalyalı sanatseverlerin özlediği eserlerdendi, seri haftaya tamamlanacak.
Eserin bölüm başlıkları:
Allegro Maestoso
Romance(Larghetto)
Rondo(Vivace)
Konserde yer alan Chopin konçerto hakkında şunlar yazılmış:
Ünlü piyanist Kalbrenner’in adına sunulmuş olan bu konçerto, yazılış tarihi bakımından, aslında Chopin’in ikinci konçertosudur. Fa Minor İkinci Konçerto gibi bu konçerto da, bestecinin henüz kendi ülkesinde, Varşova’da bulunduğu dönemin ürünüdür. 1830 yılı yaz aylarında yazılmış, aynı yılın Ekim ayında Varşova’da, besteci tarafından seslendirilmiştir. Bu konser, Chopin’in ülkesinden ayrılıp önce Viyana’ya, sonra da Paris’e gitmeden önce verdiği son Polonya konseridir.
Konçerto ilk çalınışından ancak üç yıl sonra, 1833 yılında yayımlanmıştır. “Zayıf ve ilgi çekmeyen orkestrasyonu dolayısıyla” ilkin müzik çevrelerince eleştirilmiş, bestecinin sağlığında da, sonraki yıllarda da yer yer “düzeltilmiş”, içine kimi eklemeler yerleştirilmiştir. Bu görünümü ve yapısı içinde, Chopin’in bu konçertosu da, bundan sonra yayımlanmış olan İkinci Konçerto da örneğin, Mozart’ın, Beethoven’in, Brahms’ın konçertolarındaki sağlam yapının ve düşünsel içeriğin yanında oldukça sönük kalır. Gençlik ve deneyimsizlik dönemi yaratmalarıdır bu konçertoların ikisi de. Yine de, Maurice Ravel’in belirttiği gibi, her ikisinde de deha pırıltıları, esin zenginliği görülür.(*)
Yazıldığı tarihe değil, yayımlandığı tarihe göre sıralanmış konçertolarından ikincisini de, önümüzdeki haftaki programına almış ADSO. Devlet Sanatçısı piyanist Gülsin Onay’ın solist olarak yer alacağı konseri de Antonio Pirolli yönetecek.
Konserin ikinci yapıtı, Hasan Niyazi Tura’nın; Keman, piyano ve yaylı çalgılar orkestrası için bestelediği “Konçertango” idi.
2015 yılında bestelenen eser, keman sanatçımız Cihat Aşkın tarafından sipariş edilmiş. H. Niyazi Tura, “Konçertango”yu, “konçerto” ve “tango” sözcüklerinden türetmiş. Eserin ilk seslendirilişi de Karşıyaka Oda Orkestrası (KODA) tarafından yapılmış. Bu konserde şef olarak yine Rengim Gökmen, solist olarak da Cihat Aşkın sahneye çıkmışlar. Eserin piyano partilerini ADSO piyanisti Ekaterina Aktı seslendirdi.
Salondaki izleyici çok beğendi bu eseri. 1 ve 3. bölümler gerçekten çok güzeldi. 2. Bölüme haksızlık etmeyelim o da ayrı bir lezzetti ve A. Piazzola’ya saygı barındıran bir bölümdü. Keman virtüozümüz Cihat Aşkın da, piyanist Ekaterina Aktı da mükemmel performaslarıyla büyük beğeni aldılar.
Bölümler:
“Buenos Aires, 1930” Tempo di Tango
“Adios, Astor” Con malinconia
“Tango is state of mind” Tempo di Tango, vivace
Pandemi sürecinin hem orkestra, hem de izleyici / dinleyici anlamında en kalabalık konser oldu bu akşamın dinletisi. AKM Aspendos Salonu’nu dolduran sanatseverler için olağanüstü bir konserdi, bu akşamın programı.
H. HÜSEYİN DULUN
14 Kasım 2020, Antalya
(*) Dinleyicinin Kitabı, Üner Birkan