Antalya Devlet Opera ve Balesi, Haşim İşcan Kültür Merkezi Opera Sahnesi'nde Giselle adlı “romantik bale”nin ilk sahnelenişini yaptı.
Temsilde, “Giselle”i Laroslava Volkova, “Albrecht”i Mersin Devlet Opera ve Balesi sanatçısı Ozan Demirbaş, 'Hilarion'u Burak Özbek canlandırırken, “Myrtha” rolünde Milina Fidan Özbek, “Köy Pas de Deux”de ise Riine Sasaki ve Yağızhan Danış görev aldı.
Aşk, hüsran, ölüm, vicdan azabı, kavuşamama ve yeniden birleşme düşü ekseninde geçen eserde Antalya Devlet Opera ve Balesi Orkestrası’nı şef Pavel Petrenko yönetirken, başkemancı koltuğunda Sibel Aydın oturuyordu.
Konusunu Alman şair Henrich Heine'nin “Almanya Üzerine” adlı kitabında anlattığı Wililer Efsanesi'nden alan “Giselle” adlı bale eseri; Fransız besteci Adolphe Adam'ın müzikleri, Jean Coralli ve Jules Perrot'un koreografisi ile sahneye konulmuş.
“Giselle” balesinin dekor tasarımını Çağda Çitkaya yapmış, kostümler Nursun Ünlü, ışık Mustafa Eski imzasını taşıyor.
GÖRKEMLİ GÖRSELLİK
Perde açıldığında muhteşem bir dekor, enfes kostümler ve göz alıcı ışık dikkat çekiciydi. Temsili birlikte izlediğim oğlum, hem canlı sahne hem de çektiğim fotoğraflara bakıp, “barok tablo” gibi diyordu ki, katılıyorum. Çeşitli kaynaklardan da anladığımız, koreografi, uzun yıllardır her yerde uygulanan aynı özgün koreografi. Işık konusu ayrı tabii, günün koşullarına, çağa göre değişmiştir.
Giselle rolündeki Laroslava Volkova, masum, utangaç, narin köylü kızını çok başarılı canlandırdı. Dansları ve oyun gücü çok beğenildi. Albrecht için seçilen Ozan Demirbaş, ‘Hilarion’ Burak Özbek ve ‘Myrtha’ Milina Fidan Özbek de çok beğenilen bir performans sergilediler. ‘Köy Pas de Deux’de ise Riine Sasaki ve Yağızhan Danış hem birlikte hem sololarda başarılı danslarıyla dikkat çektiler.
İlk perde, kahramanımız Giselle’in aslında bir asilzade olan Loys adlı çiftçi ile karşılaşması ve bu ikili arasında dönen bir aşk öyküsü olarak başlaması, araya entrikalarla Hilarion girmeye çalışması…ve sonunda zayıf kalbi dayanamayan Giselle’in ölümü ile sonlanır.
2. Perde bizdeki uhreviyata dayalı söylenceleri anımsatır sahneler içeriyordu. Mezarlar, mezarlardan çıkışlar cennet-cehennem ilişkilerini çağrıştırdı benim kafamda örneğin. Wililerin Hilarion’u dans ettirerek ölüme göndermeleri çarpıcı sahnelerdi. Albrecht’in, yine Wililer’ce ölüme mahkum edilmesine karşın, Giselle’in Albrecht’le günün ilk ışıklarına kadar dans etmesiyle ölmekten kurtulur.
Etkileyici ve görkemli bir temsil izlemenin keyfiyle ayrıldık salondan.
KONUNUN ANLATIMI
AntDOB Giselle’in konusunu şöyle anlatmış:
I.PERDE: Orta Çağ'da, Ren yakınlarında, bağlar içinde bir köy. Köylüler şenlikten önce, kalan son salkımları toplamak için bağlara gitmektedir. Silezya Kontu Albrecht, masum ve güzel bir köylü kızı olan Giselle'den hoşlanmaktadır. Kurlandiya Dükü'nün kızı Bathilde ile nişanlı olmasına rağmen, Giselle'i elde etmek için kendisini ona 'Loys' adlı bir çiftçi olarak tanıtır. Loys'un gerçek kimliğinden habersiz olan Giselle de onun aşkına karşılık verir. Öte yandan Hilarion adlı diğer bir çiftçi de Giselle'e aşıktır; 'Loys'un güvenilmez biri olduğuna dair Giselle'i ikna etmeye çalışır. Aynı şekilde Giselle'in oldukça koruyucu olan annesi Berthe de kızının Loys ile gireceği romantik bir ilişkinin, zaten hassas olan sağlığını daha da bozacağından korkmaktadır. Ancak Giselle hiçbir uyarıyı dikkate almaz. Kalbi zayıf olduğu için, diğer köylüler gibi üzüm toplamaya gidemez ve evde oturmayı tercih eder. Ancak dansa tutkuyla bağlı olan genç kız, çok iyi dans etmektedir. Köylüler onun bu yeteneğine hayrandır.
İçlerinde Bathilde ve babasının da bulunduğu bir grup asilzade köye gelir. Köylüler onları büyük bir coşkuyla karşılar. Bu şölen sırasında Giselle'in ağırbaşlı duruşu Bathilde'yi etkiler ve Bathilde, Giselle'e bir kolye hediye eder. Hilarion ise Albrecht'in kılık değiştirirken saklamış olduğu kılıcını bularak Giselle'e verir ve böylelikle gerçekte onun bir asilzade olduğunu kanıtlar. Şölene katılan herkes büyük bir şok yaşamaktadır. Bathilde hemen Giselle'e Albrecht ile nişanlı olduğunu söyler. Gerçeği öğrenen Giselle'in zayıf kalbi daha fazla dayanamaz ve Albrecht'in kollarında can verir.
II.PERDE İkinci perde Giselle'in mezarının bulunduğu ormanda geçer. Hilarion, Giselle'in mezarı başında matem tutmaktadır. Sevdikleri erkekler tarafından ihanete uğramış ve düğünden önce ölmüş kızların ruhları olan Wililerin gelişiyle Hilarion korkup kenara çekilir.
Wililer, gece yarısı mezarlarından fırlayarak dansa başlayan ve karşılarına çıkan her erkeği yorgunluktan ölünceye kadar dans ettiren ruhlardır. Kraliçeleri Myrtha'nın emriyle Wililer, Giselle'in aralarına katılması şerefine dans ederler. Albrecht mezara çiçekler getirir. Bu sırada Giselle'in ruhu belirir ve Albrecht Giselle'den af diler. Diğer yandan Wililer, Hilarion'u köşeye sıkıştırır. İlk önce Hilarion'u dans ettirerek öldürür, sonra da Albrecht'i ölünceye kadar dans etmeye mahkûm ederler.
Ancak Giselle'in Albrecht'e karşı hissettiği aşkın gücü Albrecht'i korur. Giselle, Wililerin güçlerini yitirdiği sabahın ilk ışıklarına dek Albrecht ile dans eder. Daha sonra Giselle'in ruhu gözden kaybolur. Albrecht güneşin doğuşu ile baş başa kalır. Sonsuz aşkın gücü onu kurtarmıştır.
PROTOKOLDEN KİMLER VARDI?
Prömiyer kadar ilgi çeken bir başka konu da protokoldü o akşam. Antalya Valisi Hulusi Şahin, Kepez Belediye Başkanı Hakan Tütüncü, Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürü Tan Sağtürk, İl Kültür ve Turizm Müdürü Candemir Zoroğlu AntDOB’un konuklarıydılar. İçlerinden bir isim dikkat çekiciydi; Kepez Belediye Başkanı Hakan Tütüncü. Başkan, aynı zamanda Antalya Büyükşehir Belediyesi AKP(Cumhur İttifakı) adayı. Yanlış anlaşılmasın, Tütüncü’nün sanata ilgisini, yakın duruşunu herkes gibi ben de biliyorum. Konuklar içinde Antalya Büyükşehir Belediye Başkanı Muhittin Böcek’in olmaması ilginçti. Böcek de, bulunduğu makamın ikinci kez CHP adayı idi. Her iki sıfatı ile de orada bulunmayı hak eden Muhittin Böcek neden protokolde yoktu? Ya çağrılı değildi ya da katılmamayı tercih etti. Politikacıların hiçbir etkinliği kaçırmadıklarını, hatta fırsat bildiklerini düşünürsek çağrılmadığı olasılığı öne çıkıyor ki, böyle ise ayıp olmuş. Sanat kurumlarımızın yöneticileri siyasilere eşit mesafede olmalı diye düşünenlerdenim.
Giselle, 20 Şubat Salı ve 22 Şubat Perşembe akşamları tekrar sahnelenecek. Biletler, Haşim İşcan Kültür Merkezi ve Cumhuriyet Meydanı’ndaki opera gişelerinin yanı sıra www.biletinial.com internet adresinden de temin edilebilir.
Hasan Hüseyin Dulun
15 Şubat 2024, Antalya