İstanbul Devlet Opera ve Balesi, 2017-18 sezonunun Yeni Yıl Konserlerinin ilkini 28 Aralık 2017 akşamı, Beşiktaş Zincirlikuyu’daki Zorlu PSM Center Ana Tiyatro salonunda verdi.
Zorlu PSM Center’in büyük ancak akustik sorunları bulunan sahnesinde, seslerin duyulabilmesi için mikrofon desteği yapıldı ancak bu durumda seslerin doğallığı bir ölçüde ister istemez kayboldu. Mikrofonlar hangi sazlara yakınsa onların sesleri daha fazla duyuldu. Bu sorun en pratik olarak, mikrofonlardan vaz geçerek, sahneye sağlı, sollu konulacak pano ve frizlerin sesleri salona yansıtabilecek biçimde düzenlenmesiyle halledilebilir. Bir çeşit kabuk görevi yapabilecek düzenekle, seslerin salonun değişik yerlerine daha iyi yansıması sağlanabilir. Bir akustik mühendisliği çalışmasıyla sorun rahatlıkla çözülebilir. Görevlileri ve ilgilileri bu konu üzerinde biraz düşünmeleri yararlı olacak. Böyle mükemmel bir salonun, akustik sorunu olmasına yüreğim elvermiyor. Bu durum tespitini yaptıktan sonra gelelim konser etkinliğine.
İstanbul Devlet Opera ve Balesi’nin bu yılki Yeni Yıl Konserinin müzik yönetmenliği ve orkestra şefliğini Murat Kodallı üstlendi. Sahne düzenlemesi Şebnem Özsaran’a, ışık tasarımı Taner Aydın’a, koreografisi de Ayşem Sunal Savaşkurt’a aitti. Konsere solist olarak sopranolar Esra Akcan ile Ayten Telek, tenorlar Caner Akın ile Hakan Aysev ve mezzosoprano Barbora Hitay katıldılar.
Dans gösterileri için İDOB dansçılarından Berfu Elmas ile Çağatay Özmen sahnede yer aldılar. Bunun yanında zengin bir çocuk korosu vardı. Aslıhan Işıltan yönetimindeki İstanbul Üniversitesi Çocuk Korosu, Ebru Yumlu yönetimindeki Sansev Çocuk Korusu ile Sercan Gazeroğlu yönetimindeki İstanbul Devlet Opera ve Balesi Çocuk Korosu zengin bir kadro olarak konser sonlarına doğru sahnede yer aldılar.
Şef Murat Kodallı yönetimindeki İstanbul Devlet Opera ve Balesi Orkestrası konsere, ulusalcı akımın en ünlülerinden Bohemyalı besteci A. Dvořak Op. 46, 1 ve 8 numaralı Slav Dansları’yla başladı.Bu iki dans özgün tempo ve ritimlerine uygun bir şekilde çalındı.
Konser ‘’Yeni Yılı’’ karşılama konseri olduğu için, seçilen parçalar da genellikle operet ve popüler opera şarkılarıydı. Sahneye ilk gelen solist soprano Esra Akcan’dı. Akcan, J.Strauss’un Yarasa operetinden Adele’nin aryası ‘’Mein Herr Marquis…’’ parçasını hatasız söyledi, güzel bir alkışla sahneden ayrıldı. Orkestranın yorumladığı J.Strauss’un ‘’Op. 324 Unter Donner und Blitz’’ adlı parçadan sonra sahneye gelen Barbora Hitay E.Kálmán’ın Çardaş Fürstin operetinden Sylva’nın şarkısı ‘’Heia, heia, in den Bergen ist mein Heimatland’’ ı güzel bir şekilde söyledi ve seyirciyi coşturdu. Tenor Caner Akın çok popüler olmuş bir opera parçası olan G.Verdi’nin Rigoletto operasından Mantova Dükü’nün aryası olan ‘’La donna ė mobile’’yi öyle güzel söyledi ki alkışlar oldukça sürdü. Orkestra yine bir J. Stauss polkası ‘’Op. 211 Şampanya Polkası’’nı seslendikten sonra sahneye gelen soprano Ayten Telek F. Lehar’ın Guiditta operetinden, Guiditta’nın şarkısı ‘’Meine Lippen, sie küssen so heiß’’ parçasını başarılı bir şekilde söyledi. G. Gardel’in Murat Kodallı tarafından düzenlenen ‘’Por una Cabeza’’dan sonra, Hakan Aysev, E.Erdinç’in ‘’Alapola Potpori’’sini aynı güzellikle söyledi. Yılbaşı konserlerinin artık vazgeçilmezi de J.Strauss’un ‘’Op. 214 Tritsch-Tratsch Polka’’sı tempolarla seyirciyi iyice coşturdu. F. Lehar’ın ‘’Tebessümler Diyarı’’ operetinin konusu Uzakdoğu’da geçiyor. Bu operetten Prinz Sou-Cong’un şarkısı olan ‘’Dein ein ist mein ganzes Herz’’i Caner Akın söyledi. Ardından sahneye gelenler Ayten Telek ve Barbora Hitay, bir düette buluştular. J. Offenbach’ın Hoffmann’ın Masalları operasından çok sevilen Barcarole ‘’Belle nuit ô nuit d'amour’’u çok güzel icra ettikleri için de bolca alkış aldılar.
Artık görsellere de sıra gelmişti. Bir başka Yeni Yıl müziklerinden olan ve İDOB Balesi sanatçılarından Berfu Elmas ile Çağatay Özmen’in, koreografini Ayşem Sunal Savaşkurt’un yaptığı J.Strauss’un Op. 314 Mavi Tuna valsi ‘’An der schönen blauen Donau’’ dansını yaparken, seyircinin keyfine diyecek yoktu.
Sahneye bu düet için Esra Akcan ile Hakan Aysev gelerek, F. Lehar’ın ‘’Şen Dul’’ operetinden Hanna ile Danilo’nun romantik parçası ‘’Lippen Schweigen’’i güzel bir şekilde icra ettiler. Yine bu konserlerin olmazsa olmazı da J.Strauss’un ‘’Op. 228 Radetzky Marşı’’, seyircilerin ritmik el çırpma tempolarıyla coştukları bir parçadır ve daima zevkle dinlenir. Bu kez de öyle oldu.
Artık şarkı söyleme sırası çocuklara gelmişti. Orkestra arkasındaki basamaklara İstanbul Devlet Opera ve Balesi, İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı ve Sansev Çocuk koroları toplu olarak yer aldılar. Düzenlemelerini Murat Kodallı’nın yaptığı ‘’Mutlu bir yılın özlemi’’ ‘’Hoş geldin yeni yıl’’ ‘’We wish you a Merry Chritmas’’ ve son olarak da ‘’Jingle Bells’’ parçalarını söylerken, çocukların velilerinde bir telaş, bir telaş… Hepsi de cep telefonları ve fotoğraf makineleri ile orkestranın arkasında kalan ve her ne kadar basamaklar da olsa, boylarının kısalığı nedeniyle zor görünen çocuklarının fotoğraf ve videolarını çekebilmeye çalıştılar. Onlar da yaşlarına ve eğitimlerine uygun olarak şarkılarını başarı ile söylediler.
Konserden sonra görüştüğüm İDOB Müdür ve Sanat Yönetmeni basbariton Suat Arıkan tüm sanat camiası ve Dünya için ‘’Yeni yılın, opera ve bale sanatlarının çok daha fazla icra edileceği yıl olması dileklerimi belirterek, herkese sağlıklı yıllar dilerim’’ dedi.
Soprano Esra Akcan da ‘’ İstanbul Devlet Opera ve Balesi olarak Zorlu PSM’de geleneksel yeni yıl konserimizi gerçekleştirdik. Biz konser esnasında çok zevk aldık böylesi harika bir seyirci ile buluşmak ve coşkulu konser ortamını paylaşmak çok güzel oldu.4 Ocak’ta Sürreyya sahnesinde yapılacak konseri iple çekiyorum. Yeni yıl hepimize sağlık ve mutluluk getirsin.’’ diyerek güzel mesajlar verdi.
Bir Yeni Yıl Konseri de bu şekilde başarı ile sona erdi. Tüm seyirciler memnun olarak salondan ayrıldılar. Bu salonun İDOB’a tahsisine olanak veren Zorlu PSM Center yönetimine çok teşekkürler.
Konserin tekrarı 04 Ocak 2018’de Süreyya Operası’nda.
İsmail Hakkı Aksu