Merhaba sevgili okurlarım, baharın gelmesiyle birlikte tatlı “Esintiler” yurdun dört bir yanını sararken benim köşem de bundan nasibini almaya başladı.
Geçtiğimiz hafta başkent Ankara’da Deniz Kuvvetleri Komutanlığı Bandosu ve Ankara Devlet Opera ve Balesi iş birliği ile Ankara Opera Sahnesi’nde (Büyük Tiyatro) 18 Mart Çanakkale Zaferi ve Şehitleri Anma Günü nedeniyle muhteşem bir konser gerçekleştirildi.
Sanatseverler tarafından büyük ilgi gören konserde şef Dr. Bando Albay Bülent Yüksel’in yönetimindeki armoni orkestrası1 Ankara Devlet Opera ve Balesi sanatçılarından Esra Çetiner (soprano), Hatice Zeliha Kökcek (mezzo soprano), Mehmet Kavil (tenor) ve Yiğitcan Tatlıoğlu'na (bas) eşlik etti.
Atilla Cömert tarafından Çanakkale Zaferine ithafen bestelenen ve ilk kez dinleyiciyle buluşan “Çanakkale 1915” uvertürü ile açılışı yapılan konserde seslendirilen bir diğer özgün eser ise sözleri Mehmet Akif Ersoy’a ait olan ve Dr. Bando Albay Bülent Yüksel tarafından bestelenen “Çanakkale Şehitlerine” isimli eserdi.
Opera sanatçısı Yiğitcan Tatlıoğlu (bas) tarafından seslendirilen ve armoni orkestrası düzenlemesi Kıvanç Tepe tarafından yapılan “Köroğlu2” türküsü ise dinleyicilerden büyük bir ilgi gördü. Konserin bir diğer önemli eseri ise geçtiğimiz yıl yaşama veda eden besteci, eğitimci, fikir ve eylem insanı Muammer Sun tarafından bestelenen ve opera sanatçısı Esra Çetiner’in (soprano) olağan üstü performansıyla seslendirilen “Bozkırın Sesi” isimli eserdi. Orijinal adı “Bozkır” olan ve obua için bestelenen eser, şan tekniği açısından oldukça zor bir eser olmasına karşın Esra Çetiner tarafından başarıyla icra edildi. Etkileyici ses rengiyle “Hey On Beşli” türküsünün dramatik etkisini tüm salona hissettiren opera sanatçısı Hatice Zeliha Kökcek (mezzo soprano) ve “Ah Bir Ataş Ver” isimli türküyü seslendiren opera sanatçısı Mehmet Kavil (tenor) ise dinleyicilere duygu dolu anlar yaşattı.
Günümüzde dünyanın birçok yerinde senfoni orkestralarının yanı sıra aynı estetik değere sahip olan pek çok armoni orkestrası bulunmaktadır. Farklı doğaya sahip bu iki orkestra esasında insanoğlunun düşünce dünyasına ve hislerine dokunma noktasında aynı etkiye sahiptirler ve birinin diğerinden üstünlüğü yoktur. Yeter ki kendi doğalarına uygun orijinal eserler yetenekli ve alanında uzmanlaşmış besteciler tarafından bestelensin. Bu konseri güzel ve değerli kılan belki de en önemli noktalardan biri işte böyle yetenekli besteciler tarafından armoni orkestralarının kendi doğasına uygun yapılan beste ve düzenlemelerin seslendirilmiş olmasıdır. Yıllarca senfoni orkestraları için yazılmış olan eserleri icra etmeye çalışan ve doğal olarak istenilen müzikal etkiyi veremeyen armoni orkestraları için bu konser programı bir örnek niteliğindedir.
Günümüzde eserlerini seslendirme fırsatı bulamayan genç bestecilerimize buradan seslenmek istiyorum;
Haydi biraz ufkunuzu genişletin ve armoni orkestraları için destansı eserler yazın..
FATİH AKMAN
25 Mart 2022, Ankara
Dr. Bando Albay Bülent Yüksel
1978 yılında Ankara’da doğan Bülent Yüksel, müzik eğitimine ilk olarak 1992 yılında Askerî Bando Okulu’nda başladı.1995 yılında Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuarına girerek Burhan Önder ile kompozisyon, armoni ve kontrpuan; İbrahim Yazıcı ile partisyon okuma ve çalma; Doğan Çakar ile şeflik ve orkestrasyon çalıştı. Lisans eğitimini 1999 yılında birincilikle bitiren Yüksel, 2000 yılında Dokuz Eylül Üniversitesi İzmir Devlet Konservatuarı Kompozisyon bölümünde ikinci lisans eğitimine başladı. Prof. İstemihan Taviloğlu ile kompozisyon, armoni ve orkestrasyon; Mehmet Aktuğ ile yeni müzik teknikleri çalıştı. 2003 yılında eğitiminde bir sınıf atlayarak ikinci lisans eğitimini tamamladı. 2006 yılında aynı kurumun Kompozisyon Bölümünde Yüksek Lisans eğitimini; 2016 yılında ise Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Müzikoloji Anabilim Dalında doktora eğitimini tamamladı.
“Saygun ve Gılgameş” adlı bir kitabı bulunan Yüksel’in diğer yapıtları şunlardır: Senfonik Bölüm, Sinfonietta, Yaylı Dördül, Piyano İçin Sonat.
Atilla Cömert
1983 yılında İzmir’de doğdu. Kazımpaşa İlköğretim Okulu’nu bitirdikten sonra 1997 yılında Türk Silahlı Kuvvetleri Mızıka Astsubay Hazırlama ve Sınıf Okulu Komutanlığı’na kabul edildi. Lise devresini saksafon icracısı olarak 2000 yılında birincilikle bitirdi. 2003 yılında Mersin Üniversitesi Devlet Konservatuarı, Kompozisyon ve Orkestra Şefliği Ana Sanat Dalına kabul edildi. Azerbaycan Devlet Sanatçısı Prof. Aydın K. Azimov ile kompozisyon, form bilgisi, kontrpuan ve orkestrasyon çalıştı. Aynı yılarda besteci ve orkestra şefi Murat Kodallı ile partisyon okuma ve çalma, orkestra şefliği ve armoni çalıştı. 2003 ve 2005 yılları arasında Mersin Devlet Opera ve Balesi’nde saksafon sanatçısı olarak birçok temsilde yer aldı. 2007 yılında İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuarı Kompozisyon Sanat Dalı Programına kabul edildi. Çağdaş Türk bestecisi ve akademisyen Kemal Mete Sakpınar ile kompozisyon, 20. yüzyıl müziği, elektronik müzik, kontrpuan, füg ve orkestrasyon alanlarında çalıştı. 2014 yılında İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Ana Sanat Dalı Kompozisyon Programında Yüksek Lisans, 2021 yılında ise aynı kurumun Müzik Ana Sanat Dalında Kompozisyon ve Orkestra Şefliği Programından Doktora derecesi ile mezun oldu.
1 Armoni orkestrası terimi; 18. yüzyılda üflemeli çalgı topluluğunu niteleyen, Almanca “harmoniemusik” teriminden gelen bir kavramdır. Armoni orkestraları yalnızca bakır üflemeli ve vurmalı çalgılardan oluşan “fanfar” topluluklarından ayrı olarak, tahta üflemeli çalgıların da yer aldığı bir müzik topluluğudur (Oxford Concise Dictionary of Music, 321). Günümüzde “wind ensemble”, “wind symphony”, “harmonie orchestra” gibi farklı isimlerle adlandırılmaktadır (Hellyer, Wind Music, 532).
2 Köroğlu türküsü ilk kez Ahmet Adnan Saygun tarafından yaylı çalgılar orkestrası için düzenlenmiştir.