Librettosunu Felice Romani’nin yazdığı Gaetano Donizetti’nin ölümsüz eseri iki perdelik Aşk İksiri’nin ancak Ekim ayı son temsilini izleyebildim. Aslında Şubat ayındaki “ilk sahneleniş” için yapmıştım bütün planlarımı ama, önemli engeller çıkınca şimdiye değin izleme şansı bulamamıştım, dünyada en çok sahnelenen eserlerden biri olan Aşk İksiri’ni. Müziğinin güzel olması, konusunun anlaşılır olması, dokunaklı/duygulu sahnelerin, şarkıların olması belki de bu eserin çok sevilmesinin başlıca nedenlerinden.
Bende dört kaydı var Aşk İksiri’nin; Metropolitan Opera’dan, Kathleen Battle(Adina)-Luciano Pavarotti (Nemorino)kaydı, Wiener Staatsoper’den Orhan Yılmaz (Belcore)’ın da rol aldığı kayıt, R.Villazon-Miah Persson kaydı. Diğeri de, Villazon(Nemorino), 2005 yapımı temsilde Anna Netrebko (Adina)ile rol almış olduğu kayıttı. Villazon dokunaklı arya “Una Furtiva Lacrima”yı öyle güzel söylemişti ki, uzun alkışlar sonrası aynı şarkıyı 2. kez seslendirmişti. AntDOB temsilinde Nemorino’yu ilk gördüğümde bir an Rolando Villazon’u izliyoruz/dinliyoruz sanısına kapıldım. Fizik olarak kast ediyorum ama, sanki ses de ona yakındı diyebilirim.
Benim izlediğim kastta Adina I.Meriç Karataş, Nemorino Dağhan Ergün, Belcore Mehmet Ali Tutar, Dr Dulcamara Engin Suna, Giannetta Tuğçe Oğuzülgen görev aldılar.
Hem (Nemorino) Dağhan Ergün, hüzünlü sesi ve tiyatral gücüyle, hem de şarlatan, fırıldak Dr. Dulcamara rolünde Engin Suna çok başarılıydı. Çok kez konserlerde dinlediğim, çok da beğendiğim I. Meriç Karataş, Adina rolünde oyun olarak çok iyi ama, ses rengiyle tam oturmamış diye düşünüyorum. Belcore Mehmet Ali Tutar ve Giannetta rolünde Tuğçe Oğuzülgen de işlerini iyi yaptılar.
Temsilde, AntDOB orkestrasını şef Lorenzo Castriota Skanderbeg yönetti. Eser Haldun Özörten tarafından sahneye konmuş, dekorları Gürcan Kubilay hazırlamış, kostümler Nursun Ünlü’ye ait, koreografi Bader Çakan, ışık Mustafa Eski tarafından tasarlanmış. Konserde görev alan AntDOB Korosu’nu Mahir Seyrek çalıştırmış. Başkemancı Elvan Şekercioğlu idi.
İçinde mizahı da barındıran, duygulu/dokunaklı bir aşk öyküsünü konu eden operada dekorlar, pastel renklerin tercih edildiği kostümler ve koreografi muazzamdı. Işık ona keza. İzlediğim Aşk İksiri kayıtlarında ve söz ettiğim temsilde ilginç bir dekor-kostüm benzerliği vardı. Her koşulda çok iyi bir opera temsili izledik Haşim İşcan Kültür Merkezi Opera Sahnesi’nde.
***
Antalya Devlet Senfoni Orkestrası bu hafta, Hamamatsu Uluslararası Piyano Yarışması birincisi ve dünyaca tanınmış genç piyanistimiz Can Çakmur’u konuk etti. Orkestrayı şef Daniel Smith yönetti, başkemancı rahlesinde Semih Kartal oturuyordu.
Konserin ilk yarısında muhteşem bir piyano konçertosu dinledik genç ve başarılı piyanistimiz Can Çakmur’dan. Franz Liszt'in 1. Piyano Konçertosu, yazılışı gereği, Allegro maestoso/Quasi adagio/Allegrettovivace ve Allegro marziale animato başlıklı bölümleri, birbirine eklenerek ara vermeden çalındı.
Müzik yazarı Üner Birkan, ilk olarak 17 Şubat 1855’te Weimar’da, H. Berlioz-F. Lizst ikilisi tarafından seslendirilen konçertoyu şöyle anlatıyor; “Konçertoda dört tema, sürekli olarak serbest biçimde kullanılır. Bunların en önemlisi hemen başlangıçta, yaylı çalgılardan duyulur; yürekli, gözüpek bir temadır bu. Daha ince, daha narin ve lirik olan ikinci temayı ilkin viyolonseller ile kontrabaslardan işitiriz. Temayı sonra da solo çalgı ele alır ve işler. Üçüncü tema, konçertonun “scherzo”su yerine geçmektedir. Eser, çabuk ritimli bir bölümle sona erer.”
Aradan sonra F. Schubert’in 4.Senfoni’sini seslendirdi orkestra. Adagio molto-Allegro vivace/Andante/Menuetto. Allegro vivace ve Allegro başlıklı dört bölümden oluşan eseri enerjik, dinamik şef ve orkestramızdan beğeniyle dinledik.
AKM Aspendos Salonu’nda konserlerde bölüm aralarında alkışlar yine sorun olmaya başladı. Geçen yıl konser öncesi yapılan duyurularla dinleyiciler nezaketle uyarılıyordu. Haftalardır manzara gösteriyor ki, sanki o yönteme tekrar başvurmak gerekiyor.
***
Önümüzdeki hafta “Atatürk’ü Anma Konserleri” var sanat kurumlarımızda. Antalya Devlet Opera ve Balesi konseri 10 Kasım Cuma akşamı yapılacak ve şu program sunulacak:
1. LÂL Fahir ATAKOĞLU, Düzenleme Kıvanç TEPE
2. BOZKIRIN SESİ Muammer SUN
3. SEN SEN SEN Turgay ERDENER
4. DEMİR KIRAT Fahir ATAKOĞLU, Düzenleme Kıvanç TEPE
5. DİRENİŞ - Hayda da Hayda Muammer SUN
6. ZEYBEK Cemal Reşit REY
7. Yunus Emre Oratoryosu SENSİN KERİM, SENSİN RAHİM Ahmet Adnan SAYGUN
8. Nabucco VA PENSIERO (Esirler Korosu) Giuseppe VERDI
9. ÇANAKKALE TÜRKÜSÜ Ali HOCA
10. Kurtuluş KARADENİZ MARŞI Muammer SUN
11. EFEM Sayram AKDİL
12. Tosca E LUCEVAN LE STELLE Giacomo PUCCINI
13. SARI ZEYBEK Fahir ATAKOĞLU, Düzenleme Kıvanç TEPE
14. Kurtuluş İZMİR MARŞI (Yaşa Mustafa Kemal Paşa Yaşa) Muammer SUN
15. 10. YIL MARŞI Cemal Reşit REY
Antalya Devlet Senfoni Orkestrası ise 10 Kasım Cuma akşamı Side Antik Tiyatro’da, 11 Kasım Cumartesi akşamı da Erdem Beyazıt Kültür Merkezi’nde olmak üzere iki konser gerçekleştirecek. Tema; Atatürk’ün Sevdiği Şarkılar.
Anma konserinde, şef Eray İnal, solist olarak; Ümit Bulut (vokal), Pınar Bulut (vokal), Ali Bedel(kaval), Halis Işık (bağlama) ve Burak Tortop (vurmalı çalgılar) görev alacaklar. Sunulacak eserlerin düzenlemelerini ve projesini Anıl Edebale yapmış.
H. HÜSEYİN DULUN
5 Kasım 2023, Antalya