Bu yıl kuruluşunun 60. Yılını yaşayan İstanbul Operası’nda bale etkinlikleri önceleri opera ve operet baleleri sayesinde gerçekleşti. İlk opera balesi, 1961’de İstanbul Şehir Operası’nda, Tepebaşı Dram Tiyatrosu bakım için kapalı iken Şan Sineması sahnesinde oynanan ve Aydın Gün tarafından sahneye konulan, G.Verdi’nin La Traviata operası Balo Sahnesindeki gösterilerde koreograf Rezzan Abidinoğlu tarafından düzenlenen mini dans gösterisi olmuştu. Benzer gösteriler diğer opera ve operetlerde de yapılmıştı. Sadece bale gösterisi olarak yapılan temsiller ise 1967 ve 1968 yıllarındaki Georg Makedonski tarafından sahnelenen Sihirli Gece, Bahçesaray Çeşmesi, Bale Emprezaryoları ve Kuğu Gölü ikinci perdeden yapılan ve tamamı bale olan temsiller olmuştu.
İstanbul Şehir Operası kapatılıp İDOB’a dönüşünce İstanbul Kültür Sarayı’nda (AKM) Dam Ninnette de Valois yönetiminde bir bale stüdyosu kurulmuş, ancak AKM yangını bunu erteletmişti.
İlk olarak, tam anlamıyla bir bale temsili için, kurumun Maksim sahnesindeki 1974 yılında, koreografisi Lev İvanov ve Enrico Cecchetti tarafından gerçekleştirilen, Güloya Gürelli tarafından sahneye konulan, Leo Delibes’in Coppelia balesi olmuştu. Bu bale temsili ile İDOB ilk kez kendisini bale konusunda girdiği sınavda sınıfı başarı ile geçmiş, bundan sonra da yeni baleler peş peşe sahnelerdeki yerlerini almıştı. Kuğu Gölü, Raymonda ve ardından birçok Türk baleleri de ardı sıra İDOB sahnelerinde yerini almıştır.
Bu sezona tekrar eser olarak Don Kişot ile başlayan İstanbul Devlet Opera ve Balesi Bale Bölümünün de kurumsal 60. Yaşı ile ilk tam anlamıyla oynanmış bale temsili olan Coppelia’nın 45. Yılı da kutlu olsun.
DON KİŞOT BALESİYLE AÇILIŞ
İstanbul Devlet Opera ve Balesi’nin Bale Bölümü sezonu, bu yıl için kabul edilen ‘’Retrospektif’’ temasıyla tekrar sahneye koyduğu, Miguel de Cervantes’in aynı adlı romanından bale sahnesine aktarılan Don Kişot balesi ile açtı.
Dünya bale repertuvarının en sevilen eserleri arasında ilk sıralarda olan, Ludwig Minkus’un müziğindeki melodi zenginliği, İspanyol kültürünün renkli ve heyecan verici etkisinin uyumlu birlikteliği, yüksek seviyedeki bale tekniğiyle Don Kişot, 10 Ekim akşamı Kadıköy Belediyesi Süreyya Opera Sahnesi’ nde seyircisi ile buluştu.
Müziği L. Mınkus tarafından bestelenen Don Kişot’ un yaratıcı kadrosu şöyle;
Koreografi: M. Petıpa, Sahneye koyan ve düzenleyen: Ayşem Sunal Savaşkurt, orkestra şefi: Roberto Gıanola, dekor tasarımı: İsmail Dede, kostüm tasarımı: Gizem Betil, ışık tasarımı: Önder Arık
Oyunda; Büşra Ay (Kitri), Erhan Güzel (Basilio), Alper Akalın (Don Kişot), Cem İndere (Sancho Panza), Özerk Tozkoparan (Gamache), Berfu Elmas( Amor), Zuhal Balkan ve Maia İto (İki Arkadaş), Can Bezirganoğlu/ Çingenelerin Başı), Merve Topaldemir ( Rüya Kraliçesi) rollerinde dans ettiler.
İsmail Hakkı Aksu