İstanbul Devlet Opera ve Balesi, yeni yıl için çok güzel bir slogan geliştirmiş, yazıma başlamadan önce bunu sizlerle paylaşmak istedim. İDOB, Atatürk’ün sanatçı tanımı olan ‘’Sanatçı, alnında ışığı ilk hisseden insandır’’ ibaresini kullandıktan sonra, şu vurguyu yapmış:
‘’Herkes Güne Başlar, Önemli Olan Ne Seyredecek Olman! Mutlu yıllar’’
İşte bu sloganla yola çıkarak, 2018 yılının bazı üzücü ve acılı günlerini unutturup, halkımızı yeni yıla, yeni umutlar, yeni heyecanlarla girmelerini sağlamak için İDOB Opera ve Balesi, ilki Zorlu PSM Center, diğer ikisi de Süreyya Sahnesinde olmak üzere üç Yeni Yıl Konseri planlamıştı. Bunlardan ilki 27 Aralık 2018 akşamı Zorlu’da, kalabalık bir seyirci katılımı ile gerçekleşti.
Roberto Gianola’nın orkestra şefliğindeki İstanbul Devlet Opera ve Balesi Orkestrası’na solist olarak mezzosoprano Nesrin Gönüldağ, soprano Nazlı Deniz Süren, tenor Ufuk Toker ve soprano Deniz Yetim, dansları ile de Berfu Elmas ile Çağatay Özmen sahnedeki yerlerini aldılar. Ayrıca Sercan Gazeroğlu yönetimindeki İstanbul Devlet Opera ve Balesi Çocuk Korosu da, solistlere bazı şarkılarda eşlik ettiler.
Konser öncesi genel provayı da izleyerek, şef, orkestra ve solistler hakkında, zihnimde zaten belli düzeyde bir fikir oluşmuştu. İyi bir şef, iyi orkestra ve solistler olunca başarı zaten kendiliğinden gelir.
İDOB’un Yeni Yıl Konser programı, operet ustası olan Johann Strauss’un müziklerinden oluşmuştu. Açılışta J.Strauss’un Die Fledermaus (Yarasa) uvertürü şef Roberto Gianola yönetimindeki İDOB Orkestrası güzel bir şekilde yorumladı. Die Fledermaus'dan (Yarasa)Rosalinde’nin aryası “Klänge der Heimat” şarkısını Deniz Yetim söylerken, operetlerde de son derece başarılı olduğunu bizlere gösterdi. Yine aynı operetin 1.perdesinden Rosalinde, Alfred “Trinke, Liebchen, trinke schnell” düetinde Deniz Yetim ile Ufuk Toker’in uyumlu birlikteliği seyircinin dikkatinden kaçmadı, alkışlarla ödüllendirildi. Adele’nin “Mein Herr Marquis..” Nazlı Deniz Süren için güzel bir yorumlama ile biz izleyicilere iyi bir izlenim bıraktı. Yarasa’nın erkek karakterli mezzosopranosu Prinz Orlofsky’nin “Ich lade gern mir Gäste ein” şakısında Nesrin Gönüldağ mezzo sesiyle iyi bir performans gösterdi. Operetin çok sevilen bir terzettosu olan, Adele, Prers Orlofsky, Eisenstein, şarkısı “Im Feuerstrom der Reben” için Nazlı Deniz Süren, Nesrin Gönüldağ ve Ufuk Toker iyi bir üçlemeyle seyircileri coşturdular. Ama, kulağımız ve gözümüz burada koro desteğini aramadı da değildi.
Bu üçlü şarkıdan sonra İDOB Orkestrası sırasıyla bestecinin “Wiener Blut – Walzer, Op.354”,
“Leichtes Blut – Polka, Op.319” “Feuerfest!– Polka , Op.269” “Perpetuum Mobile, Op.257”
“Tritsch-Tratsch- Polka, Op.214” “Unter Donner und Blitz - Polka, Op.324” parçaları ile seyirciyi coşturdu.
Sıra müzik eşliğinde bale gösterisine gelmişti. Mavi Tuna valsi olarak bildiğimiz “Donauwalzer (An der schönen blauen Donau), Op.314” müziği başlayınca bir süre sonra, koreografisi Ayşem Sunal Savaşkurt tarafından hazırlanan ve dansçılar Berfu Elmas ve Çağatay Özmen
birlikteliği ile bizlere bu güzel müzik eşliğinde son derece zarif dansları çok iyi geldi.
Bu danstan sonra Sercan Gezeroğlu yönetimindeki İDOB Çocuk Korosu sahneye çıktı. Müzik düzenlemesini Murat Kodallı’nın yaptığı şarkıları hiç hata yapmadan söylediler. Çocuk Korosu ‘’Mutlu Bir Yılın Özlemi’’ ‘’Hoş Geldin Yeni Yıl’’ ‘’We Wish You a Merry Christmas’’ ‘’Jingle Bells’’ şarkılarını solistlere eşlik ederek güzel bir beraberlik yaptılar.
J.Strauss’un ünlü “Radetzky- Marsch, Op.228” orkestra şefi Roberto Gianola tarafından yönetilmeye başlanmıştı ki, İDOB Müdürü Suat Arıkan, bir mizansenle, elindeki cep telefonu ile sahneye, orkestra şefine doğru giderek, ona arandığını ima ederek telefonu verdi, şef de telefona yanıt vermeye çalışırken elindeki bageti alarak, şef kürsüsüne çıktı ve parçayı yönetmeye, seyircileri de tempolarla müziğe eşlik etmeye çağırdı. Bu Yeni Yıl Konserinin ilk etkinliği de böylece neşeli bir mizansenle sona ermiş oldu.
İstanbul Devlet Opera ve Balesi’nin danslarla zenginleştirilmiş Yeni Yıl Konserinin 3 Ocak ve 5 Ocak 2019 tarihlerinde Süreyya Sahnesinde iki etkinliği daha olacak. Bu konseri kaçıranlar için iki fırsat daha var.
İsmail Hakkı Aksu
29 Aralık 2018