Türkiye Caz Tarihinin Son Otuz Yılının Fotoğrafı
FERİDUN ERTAŞKAN

FERİDUN ERTAŞKAN

Caz Dünyası

Türkiye Caz Tarihinin Son Otuz Yılının Fotoğrafı

12 Kasım 2020 - 13:33 - Güncelleme: 12 Kasım 2020 - 14:46

Türkiye'de caz müziğin beste, icra ve virtüözite bakımından son dönem ulaştığı seviyeyi bize gösterecek ve hazırlıkları uzun süredir devam eden oldukça önemli bir albüm yayınlandı.
Bu giriş cümlesi olsun ama gelin işin başına dönelim.
Türkiye'nin köklü festivali Akbank Caz Festival bu sene 30. yılını kutlayacaktı. Türkiye gibi kurumsal devamlılığın sorun olduğu bir ülkede caz gibi tâli kabul edilen bir alanda bir festivalin 30. yılını kutlaması başlı başına övgü doludur. 'Kutlayacaktı' dedim çünkü yaşanan Kovid-19 salgını nedeniyle konserler maalesef gerçekleşemedi. Şahsen, bu özel festivali ilk yılından beri yakından takip eden biri olarak 30 yıllık tarihi boyunca ikinci kez kutlanamadığını not edeyim. İlki, 19 Ağustos depremi nedeniyle idi, hatırlaması dahi ürpertici olan o günlerde elbette festival yapılması olacak iş değildi, ikincisi ise salgının sokakları kasıp kavurduğu bu sene oldu.
Festival yönetimi olarak Akbank ve Pozitif, Kovid-19 salgını ortasında nasıl bir çalışma yapacakları sorusunun cevabını bir albüm yayınlamak olarak buldu ama öyle bir albüm olsun ki Türkiye'de üretilen ve icra edilen caz müziğin tüm yaratıcı özellikleri ulaştığı seviye ile görebileceğimiz kapsamlı özel bir çalışma olsun.

Ve nihayetinde çıkılan bu yolda belki bir festival kadar emek sarfedilerek 30 özgün bestenin icrasında 80 kadar sanatçının yer aldığı, 3 adet 180 gram plâğın 72 sayfadan oluşan kapsamlı bir kitap eşliğinde sunulduğu ve festivalin 30. yılına ithafen "Dün, Bugün, Yarın" adıyla yayınlanan boxset 23 Ekimde dijital platformlara, 13 Kasımda ise market raflarına çıktı.

Albümde yer alan müzisyenlerin ortak özelliği günümüz Türkiye caz sahnesinin önde gelen isimleri olması yanında tamamının festivalin 30 yıllık tarihinde sahne almış isimler olması özellikle belirtilmesi gereken bir husus. Bu isimleri saymak gerekirse; Ali Perret, Aydın Esen, Ayşe Tütüncü, Baki Duyarlar, Barış Demirel, Burak Bedikyan, Cem Tuncer, Çağıl Kaya, Çağrı Sertel, Deniz Taşar, Ediz Hafızoğlu, Elif Çağlar, İlhan Erşahin’s İstanbul Sessions, İmer Demirer, Jülide Özçelik, Kağan Yıldız ve Sibel Köse, Kamil Özler, Kerem Görsev, Konstrukt, Lahza (Cenk Erdoğan İkiz), MÖE (MadenÖktemErsönmez), Neşet Ruacan Ozan Musluoğlu Quartet, Nilüfer Verdi,  Oğuz Büyükberber, Okay Temiz, Önder Focan, Selen Gülün, Timuçin Şahin, Tuna Ötenel, TÖZ (Tamer Temel, Ercüment Orkut, Cem Aksel) gibi isimler beste ve icralarıyla albümde yer alırken bu isimlere icra anlamında eşlik eden diğer isimler ise Adem Gülşen, Barış Doğukan Yazıcı, Burak Irmak, Berkan Tilavel, Bulut Gülen, Can Çankaya, Cem Nasuhoğlu, Çağdaş Oruç, Efe Demiral, Ekin Cengizkan, Engin Recepoğulları, Eren Turgut, Eylül Biçer, Eylül Ergül, Ferit Odman, Fırtına Kıral, İzzet Kızıl, Kaan Bıyıkoğlu, Kamil Yılmaz, Korhan Futacı, Kürşad Deniz, Mehmet Ali Şimaylı, Meriç Demirkol, Miraç Yavuz, Nedim Ruacan, Orhan Deniz, Ozan Musluoğlu, Serhan Erkol, Selim Aydın, Şenol Küçükyıldırım, Şenova Ülker, Taşkın Akarsu, Tibet Akarca, Tolga Tohumcu, Turgut Alp Bekoğlu Umut Çağlar ve Volkan Hürsever olarak saymak mümkün. Adı geçen isimleri yanyana yazınca dahi ortaya ne denli büyük bir fotoğraf çıktığının farkındasınızdır eminim.

Dün, Bugün, Yarın

Festival bu albümü, Türkiye caz tarihine ve İstanbul'a bir hediye olarak görüyor. Malum, Akbank Caz Festivali bir sonbahar festivalidir. Genellikle Ekim-Kasım aylarında gerçekleşir. Şehir hayatının yeni sezona hazırlandığı, yazın bitip yeniden şehre dönüldüğü bir dönemdir sonbahar ve festival şehrin kalbi sayılan Taksim ile Şişli/Levent ağırlıklı lokasyonda gerçekleşir, yani, şehrin kalbinden uzaklaşmaz, her anlamda şehrin kültürel hayatının yeniden ve güçlü şekilde akmaya başladığı günlerin sembolüdür.

Uluslararası caz sahnesine dair sebepleri saymaya gerek bile yok. Bu sebeple kendini bir İstanbul festivali olarak tanımlar, reklam filmlerini dahi bu temayı takip edecek şekilde hazırlar. İstanbul'u anımsatan vapurlar, kediler, şehirden görüntüler cazın tahrik eden seslerine karışır.

Şimdiye kadar albümün içerdiği potansiyel, anlam ve öneminden söz ettik, bundan sonra sıra albümün içindeki müzikten bahsetmeye gelecek ama onu da bir başka yazıya bırakarak sizi öncelikle tükenmeden albümden bir adet edinmeye, arşivinize katmaya davet edelim ondan sonra içerdiği müzikleri hep beraber yine bu sayfalarda konuşur, tartışırız.

Feridun Ertaşkan

12 Kasım 2020, İstanbul

Albümün dijital mecra linki:

https://open.spotify.com/album/1n7H898yHDrNKRPU6wbPjH?si=_AHFe37yRkutzDiODwKaIg

 

Reklam
Bu yazı 3019 defa okunmuştur .

Son Yazılar