BOMG, Endellion Quartet'le nasıl kapandı?
Reklam
  • Reklam
AYŞE ÖKTEM

AYŞE ÖKTEM

Ses Evreni

BOMG, Endellion Quartet'le nasıl kapandı?

21 Mart 2017 - 18:15 - Güncelleme: 21 Mart 2017 - 21:31

Ve Bilkent’in Oda Müziği Günleri sona erdi. 1 Şubat’ta Beş Beşe üst başlığı altındaki BEGOA Ensemble ve Quattro per Due’nin konseriyle başlamıştı, 20 Mart akşamı Gülsin Onay ve Endellion String Quartet’in Haydn, Beethoven ve Dvorak’tan seçtikleri dörtlülerle, Ustalardan Başyapıtlar başlığıyla sona erdi.

İngiltere’nin Cornwall bölgesi azizlerinden St. Endellion’un ismini alan Endellion Yaylı Çalgılar Dörtlüsü, 1979 yılında kurulmuş, 1992 yılından itibaren de Cambridge Üniversitesi’nin daimi Yaylı Çalgılar Dörtlüsü unvanını almış. Köklü bir topluluk; Beethoven’in bütün dörtlülerini, yaylı çalgılar beşlilerini kaydetmişler.

İlk yarıda Haydn’ın altmış sekiz dörtlüsünden “orta dönem” (1788) yaratılarından Op. 54, No. 3 Dörtlüsünü Andrew Watkinson (keman), Ralph de Souza (keman), Garfield Jackson (viyola) ve David Waterman’ın (viyolonsel) incelikli yorumuyla sundular. İkinci olarak Ludwig van Beethoven’in bütün olarak tamamlayabildiği yapıtların sonuncusu (1826) olan Fa majör Op. 135, 16 no.lu Dörtlüsünü seslendiren Endellion Quartet, yılların beraberliğinin oda müziği için ne kadar önemli olduğunu bir kez daha kanıtladı. Biraz Haydn, biraz Mozart’ı hatırlatan, yer yer sürprizlerle dolu, yer yer de dingin pasajlar içeren, zengin bir yapıt olan Op. 135 No. 16 Dörtlüyü oldukça güçlü, aynı zamanda dengeli biçimde icra ettiler.

Son eser Dvorak’ın OP. 87, 2 numaralı Piyanolu Dörtlüsüydü. Daha önce ikinci kemanda dinlediğimiz Ralph de Souza’nın yerine piyanoda Gülsin Onay, Endellion Quartet’e katıldı. Oda müziği dağarcığına çok sayıda yapıt kazandırmış olan Antonin Dvorak’ın 1889 yılında yarattığı eseri Endellion Quartet ve piyanoda Gülsin Onay lirik, renkli, derin bir duygusallıkla ( Lento – 2. Bölüm), piyano-yaylı çalgılar arasında güzel bir denge ve uyum kurmak suretiyle, etkileyici biçimde çaldılar.

1 Şubat – 20 Mart arasında düzenlenen Bilkent Oda Müziği Günlerine katılan toplulukların adlarını unutmamak gerekir diye düşünürüm, zira hepsi kendilerini müziğe adamış, sürekli bir faaliyet içinde olma ihtiyacıyla, ikili, üçlü, dörtlü ve hatta beşli topluluklar kurmak suretiyle, oda müziği konserlerinin sayılarını çoğaltarak, bu müziği sevdirme çabası içinde olan gençlerden oluşuyor. Bu genç toplulukların uzun ömürlü olmaları önemli. Bunun en güzel örneğini Endellion Quartet veriyor: sürekli birlikte çalışmak başarılı olmanın ön koşulu, ya da ön koşullarından biri. Dileğimiz Bilkent Üniversitesi’nin oda müziği etkinliklerinin daha nice yıl süregelmesi.

Ayşe Öktem

21 Mart 2017

 

Reklam
Bu yazı 1993 defa okunmuştur .

Son Yazılar