Bozok Quartet ve yenilenen kadrosu
Reklam
  • Reklam
AYŞE ÖKTEM

AYŞE ÖKTEM

Ses Evreni

Bozok Quartet ve yenilenen kadrosu

01 Nisan 2018 - 13:31 - Güncelleme: 01 Nisan 2018 - 18:39

T. Filarmoni Derneği’nin artık gelenekselleşen pazartesi konserlerinde en son, yeni bir oluşumla karşımıza çıkan, Bozok Quartet’in konserini izleme fırsatını yakaladık. Bozok Quartet aslında yeni biraraya gelmiş bir dörtlü değil; viyolada Evren Bilgenoğlu, viyolonselde Erkan Özbek’in katılımı ve elbette dörtlüye adını veren keman sanatçıları Tayfun ve Derya Bozok’un varlığıyla, konserlerine devam ediyor. Bozok Quartet 26 Mart akşamı verdiği Ankara konserinde kanımca yoğun ve zor bir program hazırlamıştı. Beethoven’in kişisel sorunlarının arttığı bir kriz döneminde bestelediği, fa minör tonalitede Quartetto Serioso (Ciddi Dörtlü) adını verdiği Dörtlüsüyle başlayan konser, karanlık ve insanı gerek tematik, gerekse işitsel olarak zorlayan, ton atlamalarıyla şaşırtan güç bir yapıt. Bunu izleyen Şostakoviç’in op. 108, No. 7 Dörtlüsünün de çok aydınlık olduğunu söylemek zor. Özellikle eser ilerledikçe başlangıçtaki keman ve viyolonselin neşeli devam edeceğini sandığımız girişi yavaşça yerini karanlık, sonra ritmik bir pasaja bırakıyorsa da nihayette oldukça karamsar şekilde bitiyor. Kısa bir yapıt.

Son olarak çaldıkları eser ise Maurice Ravel’in fa majör tonundaki yegâne dörtlüsü. Önceki iki esere göre ulaşılması daha kolay; klasik yapıda bir dörtlü. Bozok Quartet, bestecinin eserin bölümleri için belirttiği yorum açıklamalarına [Allegro Moderato- Très doux (çok yumuşak) ; Très lent (çok ağır), vb gibi.) uygun biçimde yorumladı bestecinin dörtlüsünü. Birinci bölüm bestecinin arzuladığı kadar yumuşak, ifade yoğunluklu; ikinci bölüm ise yine istendiği şekilde çok canlı, ritmik. Bozok Quartet Ravel’in gençlik yıllarına ait bu yapıtı güzel yorumladı; başarılı iki müzisyen, Evren Bilgenoğlu ve Erkan Özbek Bozok çiftine yeni katılmış olmasına rağmen, dört enstrüman arasındaki uyum bu eserde güzel bir şekilde ortaya çıktı. Şostakoviç Dörtlüde de yakalanan dengeli yorum, bir anlayış birlikteliği vardı. Buna karşılık, o akşam için, Beethoven’in 11 numaralı Op. 95 Dörtlüsü entonasyon, denge, birliktelik, uyum bakımından üzerinde biraz daha durulması gereken bir eserdi.

Yine de konser ortamında dinlemeye pek de fırsatımızın olmadığı bu eserleri programlarına aldıkları için Bozok Quartet’in kutlanması gerektiğini düşünüyor; kendilerinden yeni oluşumlarıyla da, iddialı ve farklı yapıdaki eserleri repertuarlarına almalarını beklediğimizi belirtmek istiyoruz.

AYŞE ÖKTEM

1 Nisan 2018

Bu yazı 1354 defa okunmuştur .

Son Yazılar