Uzak Doğu, âdeta bir müzisyen üretim merkezi haline geldi. Kendi ülkelerinde farkediliyorlar, kısa sürede Avrupa veya Amerika'ya göç edip ( ya da verilen olanaklarla göç ettirilip) üst düzey bir eğitim alıyorlar. Önde gelen yarışmalardan bir kaçını da kazandıktan sonra, gelsin kayıtlar, konserler, turneler...
Genç kuşağın parlak kemancılarından Ray Chen (d. 1989) bunlardan biri. Yetenek-iyi eğitim-şans üçgeninden nasibini almış.. Çinli bir baba ile Avustralyalı anneden Tayvan'da doğan, 4 yaşında Suzuki yöntemiyle başladığı keman eğitimine Avustralya'da devam edip, 15 yaşından itibaren Amerika'nın önde gelen müzik okullarından Curtis Enstitüsü'nde Aaron Rosand ile çalışarak tırmanmış bir genç kemancı. Yehudi Menuhin ve Kraliçe Elizabeth yarışmalarını kazandıktan sonra tüm kapılar önünde açılmış. Bu yaman kemancıyı 16 Mart 2018 akşamı BSO eşliğinde dinledik. Orkestrayı tıpkı Ray Chen gibi ilk kez gelen, Leton şef Andris Poga (d. 1980) yönetiyor, başkemancı sandalyesinde İrina Nikotina oturuyordu.
Ray Chen, tüm önemli konçertoları barındıran dağarından W. A. Mozart'ın 5 No'lu, son bölümündeki mehter tempoları nedeniyle “Türk” olarak anılan konçertosunu seçmişti. Gayet diri, renkli bir yorum getirdi esere. Volümü güçlü, tınısı hoştu. Elinde Japon Müzik Vakfı tarafından kendisine tahsis edilmiş olan “Joachim” kod adlı 1715 yapımı Stradivaryus kemanın hakkını verdi. Tüm zamanların en iyi kemancılarından Joseph Joachim'e ait olduğu için bu adla anılan çok değerli bir Stradivari bu. 2014'den bu yana Ray Chen'de.
Yoğun alkışa karşılık Türkçe “Teşekkür ederim” karşılığını verdi ve “En sevdiğim bis parçası olarak Paganini 21. Kaprisi çalacağım” dedi. Ray Chen'in virtüoz icrasını nefesimizi tutarak izledik. Alkış dinmeyince, başkemancıya ikinci bis için sordu, olumlu yanıt alınca da “Patrona sordum, izin verdi” diyerek bu kez Ysaye'nin 4. Sonatının final bölümünü, hızlı bir tempoyla, nasıl bir parmak cambazı olduğunu göstererek seslendirdi. Kendini de iyi tanıyor Ray Chen, “Kemancı olmasaydınız ne olmak isterdiniz?” sorusuna “Cerrah! Çok kararlı parmaklarım var” yanıtını vermiş.
Konserin ikinci yarısında Andris Poga yönetimindeki BSO'dan Rahmaninov'un Senfonik Danslar'ını dinledik. Rahmaninov'un ezgisel romantik yaklaşımıyla bir bale olabileceğini düşünerek yazdığı üç bölümlü eser, takviye sanatçıların da katılımıyla Poga'nın bagedi altında bütüncül bir yorumla sunuldu. Üflemeli ve vurma çalgılar gruplarının olumlu etkinliklerinin katkısıyla iyi bir seslendirme oldu. Takviyelerden biri, önümüzdeki hafta CSO'da Amerikalı besteci Lee Actor'un Saksafon Konçertosu'nun Türkiye prömiyerini yapacak olan Fethi Günçer'di.
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN
16 Mart 2018
Fotoğraflar: Ş. Kahramankaptan