Stüdyo Konseri'nde kime niyet, kime kısmet?
Reklam
  • Reklam
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN

ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN

Yansımalar

Stüdyo Konseri'nde kime niyet, kime kısmet?

30 Aralık 2015 - 01:00 - Güncelleme: 30 Aralık 2015 - 01:18

Evdeki hesabı çarşıya uydurmak her zaman kolay olmuyor! Hiç beklenmedik durumlar doğabiliyor, bazen de hesabı bozan unsurlar katmerleniveriyor.

Hacettepe Senfoni Orkestrası'nın basılı yıllık programında, 29 Aralık 2015 akşamı, TRT Ankara Radyosu Refik Ahmet Sevengil Stüdyosu'nda verilecek “Yeni Yıl Konseri”nin şef ve solisti bandeneoncu Tolga Salman olarak gözüküyordu. Konserin ilk bölümünde Astor Piazzola'da yeni tango örnekleri, ikinci yarıda da Turgay Erdener'in “Lorca Tango” başlıklı bandeneon ve yaylılar için eseri seslendirilecekti.

Ama gelin görün ki, Tolga Salman biraz “takvimsel”, biraz da “duygusal” nedenlerle bu konseri yapmak istemediğini Hacettepe'ye bildirince, Ankara Radyosu Çoksesli Müzikler Müdürü Elif Gökalp , HSO'nun Genel Müzik Yönetmeni şef Burak Tüzün'e kemancı Cihat Aşkın'ı önerdi ve orkestrayı da yönetmesini rica etti.

İşin ilginç yanı, solist, konserin ilk yarısı için, orkestranın yıllardır çalmaktan bıktığı ve genel müzik yönetmeninin de bir süre programa almayacaklarını belirttiği bir eseri istiyordu. Vivaldi'nin Dört Mevsim Keman Konçertosu'ydu bu. “Hamama giren terler” örneği, bu konser önceden üstlenildiği için Cihat Aşkın'ın önerdiği program kabul edilerek TRT tarafından “Yeni Yıl Mevsimler”i başlığı altında duyuruldu. Konser TRT Radyo-3 ve TRT Avaz tarafından naklen yayınlanacaktı.

Bir gece önce şef Burak Tüzün yüksek ateşle ağır bir griple yatağa düştü. Cihat Aşkın, şef olarak besteci-kemancı ve şef Hasan Niyazi Tura'yı önerdi. Eserlerin tümünü iyi tanıyan Tura, 28'i gecesi CSO'nun yılbaşı konserinde esas görevini yaptıktan sonra, 29'u gündüz provaları tamamladı ve akşamı da konsere çıktı. İşin ilginç yanı 2009 şubatında kendisi kemancı olarak aynı orkestranın eşliğinde dört konçertodan oluşan Vivaldi Mevsimler'den iki konçertoyu çalmıştı.

Cihat Aşkın, şu anda icracı ve eğitimci olarak, ülkemizin en etkin kemancısı. Solistlikteki üstün niteliklerini, öncelikle Vivaldi Mevsimler'in toplamı 12 bölüm tutan dört konçertosunu da bellekten, iyi tekniği ve güzel tonlarıyla seslendirerek gösterdi. İkinci yarıda, düzenlemelerin bazılarını kendisinin, bazılarını da Hasan N. Tura'nın yapmış olduğu Anadolu ve Balkan yöresi müziklerini gene bellekten çaldı. Bu dokuz parça arasında, Romen besteci Grigoras Dinicu'nun “Hora Martisorului”sunda Balkan çigan kemancıları aratmazken, Yalçın Tura'nın “Hasretinle Yandı Gönlüm”ünde notalara duygu yükleme ve makamsal müzik konusundaki ustalığını gösterdi. Konser Nihavend Longa ile tamamlandı.

 

 

Başkemancı sandalyesinde Seda Baykara'nın oturduğu konserde şef Hasan N. Tura, içinde birkaç öğrenci takviyesi olsa da esas çekirdeği deneyimli orkestrayı rahatlıkla yönetti. Elde edilen tını, TRT'nin tercih ettiği ses sistemi nedeniyle kulaklarımıza biraz yankılı olarak ulaştı.

 

Konser sonuç olarak başarılıydı ama en önemli tarafı, radyo ve televizyon aracılığıyla milyonlarca kişiye ulaşmasıydı. Bu konuda HSO Genel Müzik Yönetmeni Burak Tüzün'ün çabası ve Ankara Radyosu Çoksesli Müzikler Müdürü Elif Gökalp'in işbirliğini övmek gerek.

 

Sezon sonuna kadar HSO'nun böyle Radyo-3 ve TRT Avaz'dan yayımlanacak iki konseri daha olacak. Elimdeki HSO programına göre, 11 Ocak'ta M Salonunda verilecek konser, 12 Ocak'ta TRT Ankara Radyosu R. A. Sevengil Stüdyosu'nda yinelenerek naklen yayımlanacak. Bu konserde HSO'yu şef Alessandro Cedrone yönetecek. Program W. Lutoslawski'nin Yaylılar İçin Uvertürü'yle başlayacak. Sonrasında konservatuvar kompozisyon bölümü hocalarından Önder Özkoç'un “Ağıt” başlıklı viyolonsel ve oda orkestrası için bestesi seslendirilecek. Solist CSO üyesi, iyi çellist Onur Şenler. HSO ayrıca F. Schubert'in 5. Senfonisini seslendirecek.

TRT-HSO işbirliğiyle planlanmış üçüncü konser ise 10 Mayıs'ta yayımlanacak. Burak Tüzün şefliğinde ki konserde iki önemli eser yer alıyor. İlki Gürcü mezzosoprano Maia Mari Çikradze ile soprano Esin Talınlı'nın söyleyecekleri, en ünlü ve zor Stabat Mater olarak bilinen Pergolesi'nin aynı başlıklı eseri. İkinci yarıda ise Necil Kazım Akses'in raslamsal teknik kullanarak yazdığı 2. Senfoni'si seslendirilecek. Bu konser sahnede, M Salonunda Konservatuvar'ın kuruluş yıldönümü olan 6 Mayıs'ta.

 

 

 

 

 

 

 

 

Bu yazı 1792 defa okunmuştur .

Son Yazılar