Yeni yıl konserinde boş sandalyedeki buket...
Reklam
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN

ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN

Yansımalar

Yeni yıl konserinde boş sandalyedeki buket...

10 Ocak 2016 - 00:26

Sergievi'nden bozma Ankara Operaevi'nin salonuna girip sahneye bir göz attığımda, viyola ile viyolonsel grupları arasına yerleştirilmiş sandalyede bir demet çiçek gördüm. Bu, iki gün önce 63 yaşında yitirdiğimiz orkestranın hanımefendi viyolacısı Sevgi Kulez'in anısını yansıtıyordu.

Orkestracılar sahneye çıkmaya başladığında pek yüzü gülen insan görmedim. Kulez'in âni kaybı belli ki hayli sarsmıştı onları.

Acaba bu moralle yeni yıl konseri nasıl olacaktı? Fuayede soranlara “Merak etmeyin, bu orkestra prova iyi geçmese bile, çıkar cayır cayır çalar!” demiştim. Nitekim şef Nezih Seçkin yönetimindeki orkestra, ADOB'un 9 Ocak 2016 akşamı verdiği yeni yıl konserinde nitelikli bir etkinlik gösterdi.

Konsere solist seçimi yerli yerinde yapılmış, öncekilerdeki tekrarlardan kaçınılmıştı. İstanbul Operası'nın kaliteli sesleri soprano Perihan Nayır ile mezzo soprano Aylin Ateş'e, Samsun'un genç solisti kolaratur soprano Zerrin Karslı eklenmişti. Ankara'nın nicedir sahnelerde görünmeyen baritonu Eralp Kıyıcı ile CSO'nun yılbaşı konserinde milyonlara ulaşan tenor Murat Karahan'la solist kadrosu tamamlanmıştı.

Hep çukurda çalan orkestra, başkemancı Tayfun Bozok önderliğinde sahne üstündeydi. İzmir'den gelen Haldun Özörten, konser için bir küçük reji çalışması yapmış, konser boyu sürecek video için de Ahmet Şeren'i yönlendirmişti.

Program Avusturyalı besteci Franz von Suppe'nin “Leichte Kavallerie/Hafif Süvari Alayı” operetinin uvertürüyle açıldı. Nezih Seçkin, ağırdan hafife doğru giden bir program hazırlamıştı. Solistlerin çeşitli operalardan sundukları arya, düet ve bir terzetten sonra, müzikallerden seçmeler ve bazı bağımsız şarkılarla ortalık şenlendi. Arada orkestra, Brahms'ın Macar Dansları'ndan 1 ve 5 numaraları seslendirdi.

Kolaratur soprano Zerrin Karslı Mozart/Gece Kraliçesinin Aryası ile Gounod/ Juliette'nin Aryası'nda kolaratur özelliklerini sergiledi. İlerlemeye aday bir solist olduğu gösterdi. Karslı Bernstein/Candide'ten “Glitter an be Gay” şarkısıyla dinleyiciden büyük alkış aldı. Ajilitesini biraz daha geliştirdiğinde, sahnelerimiz iyi bir kolaratur kazanmış olacak.

Soprano Perihan Nayır ile mezzo soprano Aylin Ateş, daha çok CSO ve Bilkent'in devamlı dinleyicilerinin tanıyabildiği sopranolar. Ankara opera dinleyicisi yılbaşı vesilesiyle onlarla tanışmış oldu.  Lehar / Hofmann'ın Masalları'ndan, video-tasarım ikilisiyle canlandırılan bir ortamda gondolcu şarkısı Barcarolle formunda bir düet de yaptılar.

Perihan Nayır'ı Wagner'den Strauss eserlerine, zor partilerin altından bir bardak su içer gibi kalkıveren kaliteli bir ses olarak çok dinledim. Alman liedlerinde de özellikle çok başarılıdır. Verdi / Il Travatore'den Leonora'nın Aryası'nda dinleyiciyi hemen kavrayıverdi. Aynı operadan tenor Murat Karahan ve bariton Eralp Kıyıcı'yla Terzetto'da dramatik özelliklerini gösterdi. Lehar'ın Şen Dul operetinden Vilja'nın şarkısında mükemmeldi.

Aylin Ateş, koyu ve buğulu ses rengine sahip bir mezzo olarak Saint-Saens/ Samson ve Delilah' tan Delilah'ın Aryası'nda başarılı bir yorum getirdi. Ama, kendisi için başka parçalar seçilmeliydi bence. Örneğin Lara'nın Granada şarkısına Ateş'in ses ve tarzı hiç uygun değildi. Eralp Kıyıcı için Carmen'den Escamillio'nun Aryası seçildiğine göre, Aylin Ateş'e de pekala Carmen'den en az bir arya söyletilebilirdi.

Tenor Murat Karahan için ne söylenebilir ki? Uluslararası arenada gitgide daha çok aranan büyük sesli bir tenor olarak, dinleyiciyi sahnede görünmesiyle birlikte heyecanlandırıyor. Gerek aryalarında, gerek terzet ve bağımsız şarkısında, bağırmadan yeri göğü inletmesini bildi. Karahan'ın fizik yapısı kilo almaya eğilimli, bu konuda dikkatli olması gerekiyor.

Bariton Eralp Kıyıcı'yı da dinleyici özlemiş. Geçmiş yıllarda defalarca operaların içinde söylediği bariton aryalarıyla büyük alkış aldı.

Klasik valsleri, polkaları bir kenara bırakıp, bir operaevinin müktesebatına uygun programa yöneldiği, orkestrayı solistleri iyi kolmlayarak özenle yönettiği için şef Nezih Seçkin'i, dar alanda ölçülü rejisi için Haldun Özörten'i ve emeği geçen herkesi bu konser için kutlarım. Dinleyiciye 1.5 saat için dertlerini unutturmayı bildiler.

 

 

Bu yazı 3482 defa okunmuştur .

Son Yazılar